گزارش، یاری های پزشکی ایران و ترکیه به یکدیگر در دوره کرونا؛ تعمیق مناسبات با دیپلماسی پزشکی

به گزارش شیوا مارکت، یاری های پزشکی ترکیه به ایران در اوایل شیوع کرونا و همچنین صادرات کیت های پزشکی ایران به این کشور طی روزهای گذشته را می توان یکی دیگر از راه های تعمیق روابط دو کشور دانست که تحت عنوان دیپلماسی پزشکی از آن یاد می گردد.

گزارش، یاری های پزشکی ایران و ترکیه به یکدیگر در دوره کرونا؛ تعمیق مناسبات با دیپلماسی پزشکی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شیوع کرونا در دنیا در اوایل سال میلادی جاری که به سرعت تبدیل به پاندمی شد، تهدید جدی را متوجه کشورهای مختلف کرد.

این تهدید به خصوص برای کشورهایی که از زیرساخت های لازم بهداشتی و پزشکی محروم بودند، تبدیل به یک بحران شد و آمار مبتلایان به ویروس کووید 19 و مرگ ناشی از آن به سرعت رو به افزایش نهاد.

در این بین کشورهایی بودند که ضمن مقابله با این ویروس، به دلیل زیرساخت های مناسب بهداشتی اقدام به ارسال یاری یا صادرات اقلام پزشکی به کشورهای دیگر نیز کردند که چین و ترکیه از جمله آنها بودند.

ترکیه به رغم دارا بودن بیشترین شمار ابتلا به بیماری کرونا در غرب آسیا با 140 هزار مبتلا و حدود 4هزار جان باخته، تا به امروز به حدود 75 کشور دنیا از جمله آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و انگلیس یاری و تجهیزات پزشکی ارسال نموده است.

بر اساس بعضی محاسبات، ترکیه عنوان سومین توزیع کننده عظیم یاری های پزشکی در دوره شیوع کرونا در دنیا را به خود اختصاص داده است.

این یاری ها اغلب شامل محموله های ماسک، لباس های محافظ بیمارستانی، کیت های تشخیص بیماری، مواد ضدعفونی کننده و دستگاه های تنفس مصنوعی بوده است.

یاری پزشکی ترکیه به ایران

این کشور در اوایل شیوع کرونا محموله هایی نیز به ایران ارسال کرد که شامل کیت آزمایش، گان حفاظتی، پیش بند بیمارستانی، مواد ضدعفونی کننده، ماسک سه لایه و ماسک N95 می گردد که بیش از 10 تن ارزیابی شده است.

این یاری ها نشانگر همراهی و نزدیکی دو کشور در شرایط سخت همچون دوره کنونی است. علاوه بر یاریهای مستقیم، ترکیه یکی از مراکزی بود که نمایندگی های دیپلماتیک ایران یعنی سفارتخانه و سرکنسولگری اقدام به جمع آوری یاری های پزشکی مردمی از هموطنانمان در خارج از کشور می کردند.

با گذشت زمان و تسلط نسبی کادر پزشکی کشورمان بر ابعاد بیماری و اقدامات مسئولین در تأمین و تجهیز کادر پزشکی و فراوری اقلام مورد احتیاج، کشورمان علاوه بر خودکفایی در تأمین تجهیزات مورد احتیاج، اقدام به صادرات این تجهیزات به کشورهای دیگر نیز کرد که این امر مهم و مبارک بیشتر به وسیله شرکت های دانش بنیان در حال اجرا است.

یاریهای پزشکی و صادرات آنها، اقلام نسبتاً ساده مانند ماسک های جراحی تا تجهیزات پزشکی پیشرفته مانند دستگاههای تنفس مصنوعی و کیتهای تشخیص را در بر می گیرد که به همسایگان همچون افغانستان و تاجیکستان تا کشورهای عربی همچون لبنان و کشورهای اروپایی مانند آلمان ارسال شده است.

صادرات ایران به ترکیه و آلمان

نمونه اخیر این صادرات مربوط به آلمان و ترکیه است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در توییتی به آن اشاره نمود.

در ارسال تجهیزات پزشکی به آلمان به گفته سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران یک محموله شامل 200 ست از کیت های تشخیصی که هر ست آن برای 100 آزمایش تشخیصی به کار می رود (در مجموع 20 هزار تست) ارسال شد.

همچنین در مورد ترکیه نیز سخنگوی گمرک اعلام نمود که یک محموله 220ستی برای ترکیه طی روزهای گذشته از سوی هواپیمایی قطر بارگیری و به مقصد ارسال شده است.

کیت های ارسال شده به ترکیه و آلمان

نکته مهم اینکه این اقلام از سوی شرکت های دانش بنیان فراوری شده است که ضمن تأمین احتیاجهای کشور به صادرات و ارزآوری پرداخته اند.

همچنین پیش بینی شده است که در آینده نزدیک اقلامی نیز به کشورهای آفریقایی که منتظر دریافت و خرید این محموله ها هستند، ارسال گردد.

دیپلماسی پزشکی ایران و ترکیه برای تعمیق روابط

این فرایند ارسال اقلام پزشکی به کشورهای مختلف در دوره شیوع کرونا و حتی پس از آن می تواند ضمن گسترش دیپلماسی پزشکی از سوی ایران، موجب ارزآوری در شرایط کنونی و خنثی کردن طرحی باشد که واشنگتن تحت عنوان سیاست فشار حداکثری دنبال می نماید.

از سوی دیگر یاریهای پزشکی در شرایط کنونی بین همسایگانی همچون ایران و ترکیه می تواند موجب تعمیق روابط خوب دو کشور گردد که در حوزه های سیاسی و فرهنگی در شرایط خوبی به سر می برند اما احتیاجمند توجه بیشتر به خصوص در بخش تجاری و مالی است.

گزارش از علی حیدری

+

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19946

به "گزارش، یاری های پزشکی ایران و ترکیه به یکدیگر در دوره کرونا؛ تعمیق مناسبات با دیپلماسی پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، یاری های پزشکی ایران و ترکیه به یکدیگر در دوره کرونا؛ تعمیق مناسبات با دیپلماسی پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید