گوشت قرمز برای قلب خطر دارد؟

به گزارش شیوا مارکت، یکی از عادت های غذایی مردم آرژانتین خوردن زیاد گوشت قرمز است. درباره این عادت غذایی باید گفت امروزه مصرف گوشت قرمز با توجه به شواهدی که در زمینه ارتباط آن با بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد خیلی توصیه نمی گردد و

گوشت قرمز برای قلب خطر دارد؟

نویسنده: دکتر مسعود کیمیاگر*

یکی از عادت های غذایی مردم آرژانتین خوردن زیاد گوشت قرمز است. درباره این عادت غذایی باید گفت امروزه مصرف گوشت قرمز با توجه به شواهدی که در زمینه ارتباط آن با بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد خیلی توصیه نمی گردد و بهتر است مصرف آن به 3-2 بار در هفته محدود گردد.

گوشت های قرمز پرچربی، پرکلسترول و پرکالری تر از گوشت های سفید هستند. البته گوشت های قرمز ویتامین های B12، آهن و روی بیشتری هم دارند و برای بعضی گروه ها مثل خانم هایی که در سن باروری هستند و دختران نوجوان در حال رشد مصرف مقداری از آن ضروری است اما آقایان احتیاج بسیار کمی به گوشت قرمز دارند.

آرژانتینی ها مقادیر بسیار زیادی گوشت قرمز می خورند به طوری که گوشت بشقاب آنها را پر می نماید. ما وقتی می گوییم مصرف مقداری گوشت قرمز یعنی 3-2 تکه گوشت خورشی یا 90-60 گرم گوشت چرخ نموده 3-2 مرتبه در هفته اما آرژانتینی ها گوشت قرمز را به صورت بیفتک یا استیک برای غذای اصلی می خورند که به هیچ اسم توصیه نمی گردد.

نکته ای که دوست دارم به آن اشاره کنم این است که در خصوص گوشت بین واحد و سروینگ تفاوت وجود دارد. یک سروینگ گوشت 90-60 گرم است اما یک واحد گوشت 30 گرم است.

بعضی افراد و حتی بعضی پزشکان به اشتباه به جای در نظر گرفتن واحد، سروینگ را در نظر می گیرند و مثلا به جای دادن 3 واحد 30 گرمی گوشت، 300-250 گرم یعنی 3 سروینگ را توصیه می نمایند.

در روز ما می توانیم بین 60 تا 90 گرم از گروه گوشت ها مصرف کنیم که بهتر است بیش از 3-2 روز در هفته را به گوشت قرمز اختصاص ندهیم و بیشتر گوشت مرغ و ماهی بخوریم. بچه ها زیر

2 سال به یک واحد گوشت بیشتر احتیاج ندارند، برای دخترهای جوان و خانم های سن باروری هم 3-2 واحد گوشت بیشتر توصیه نمی گردد.

پی نوشت ها:

* متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29648

به "گوشت قرمز برای قلب خطر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت قرمز برای قلب خطر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید