یادداشت میهمان، نقش ورزش در رونق فراوری در کشور

به گزارش شیوا مارکت، ورزش با تاثیرگذاری بر جریان عرضه و تقاضا می تواند در رونق فراوری در کشور نقش سازنده ای ایفا نماید.

یادداشت میهمان، نقش ورزش در رونق فراوری در کشور

به گزارش خبرنگاران، هر چند سهم ورزش در گردش مالی و فراوری داخلی ایران بسیار کوچک است و به فراتر از نیم درصد نمی رسد اما ظرفیت اجتماعی و فرصت های ناشی از فراوری رویداد در صنعت ورزش که عمدتا فراوری خدمات می نماید، می تواند بیش از آنچه که تصور می گردد از دو منظر عرضه و تقاضا به رونق فراوری در کشور یاری کند.

از سمت عرضه، با توجه به فراوانی رویدادهای ورزشی که در ورزش حرفه ای مبتنی بر تقویم مسابقاتی و در قالب لیگ های ورزشی برگزار می شوند، فدراسیون ها و باشگاه های ورزشی می توانند عرضه خدمات با کیفیت تر و جذاب تر را هدف گذاری نمایند. در این زمینه باید بر تکلیف قانونی صدا و سیما به پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی و یا حق تبلیغات ورزشی که در قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است، اشاره کنیم. صدا و سیما بالاخره ناگزیر است در این مورد به قوانین داخلی و رویه بین المللی در پرداخت حق پخش و تبلیغات ورزشی اقدام کند و چه بهتر که این تکلیف قانونی خود در قبال صنعت ورزش را در ذیل نامگذاری سال جاری برای حمایت از رونق فراوری خدمات و رویدادهای ورزشی به انجام برساند.

فراوری نمایندگان کالای ورزشی نیز می توانند تخت حمایت وزارت ورزش وزارت صنعت و کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی از شرایط موجود با عرضه کالای با کیفیت ورزشی برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار کوشش نمایند. در این زمینه علاوه بر لزوم حمایت دولت و نهادهای ورزشی از فراورینمایندگان کالای ورزشی، اشخاصی که به فراوری کالای ورزشی اشتغال دارند نیز باید به داشتن راهبردهای صحیح مدیریت و برخورداری از برنامه های بازاریابی قوی و موثر، اهتمام بیشتری از خود نشان بدهند. وجود برخی از برندهای ورزشی ایران که توانسته اند در سطوح منطقه ای و جهانی در لیگ های ورزشی خود را به نمایش بگذارند و به صادرات کالای ورزشی هم توفیق یافته اند، نشان می دهد فراورینمایندگان ورزشی اگر از یک برنامه صحیح و عزم پایدار برخودار باشند امکان کسب سهم بیشتر از بازار داخلی و حتی صادرات و حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی را خواهند داشت.

از سمت تقاضا نیز فدراسیون ها و باشگاه ها و لیگ های ورزشی کشور که برگزار نماینده مسابقات و رویدادهای ورزشی هستند و در حقیقت کانون بسیار بزرگ و مهم برای مصرف فراوریات ایرانی و یا تبلیغ کالا و خدمات ایرانی است می توانند به وسیله مصرف و ترویج مصرف کالای ایرانی نقش موثری در رونق بخشیدن به فراوری کالا و خدمات ایرانی داشته باشند. چهره های ورزشی کشور که هر کدام شان یک رسانه اجتماعی با ارزش به شمار می روند نیز می توانند با مصرف و ترویج مصرف کالا و خدمات ایرانی، نقش با اهمیتی در رونق فراوری داخلی داشته باشند.

ورزش و عوامل ورزشی به ویژه با تحریک تقاضا و راهنمایی تقاضای کالا و خدمات به سمت کالا و خدمات ایرانی با کیفیت می توانند در رونق فراوری داخلی به ایفای نقش بپردازند.

خصوصی سازی و واگذاری صحیح و شفاف اماکن و ورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی دولتی به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه نیز می تواند به رونق فراوری کالا و خدمات ورزشی در کشور بینجامد، فلذا در این زمینه نیز وزارت ورزش باید به تدوین و اجرای برنامه واگذاری و خصوصی سازی و برطرف موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش اهتمام ورزد.

نوشته: صادق رئیسی کیا

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 4374

به "یادداشت میهمان، نقش ورزش در رونق فراوری در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت میهمان، نقش ورزش در رونق فراوری در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید