یادداشت میهمان، نقش ورزش در رونق فراوری در کشور
به گزارش شیوا مارکت، ورزش با تاثیرگذاری بر جریان عرضه و تقاضا می تواند در رونق فراوری در کشور نقش سازنده ای ایفا نماید.

به گزارش خبرنگاران، هر چند سهم ورزش در گردش مالی و فراوری داخلی ایران بسیار کوچک است و به فراتر از نیم درصد نمی رسد اما ظرفیت اجتماعی و فرصت های ناشی از فراوری رویداد در صنعت ورزش که عمدتا فراوری خدمات می نماید، می تواند بیش از آنچه که تصور می گردد از دو منظر عرضه و تقاضا به رونق فراوری در کشور یاری کند.
از سمت عرضه، با توجه به فراوانی رویدادهای ورزشی که در ورزش حرفه ای مبتنی بر تقویم مسابقاتی و در قالب لیگ های ورزشی برگزار می شوند، فدراسیون ها و باشگاه های ورزشی می توانند عرضه خدمات با کیفیت تر و جذاب تر را هدف گذاری نمایند. در این زمینه باید بر تکلیف قانونی صدا و سیما به پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی و یا حق تبلیغات ورزشی که در قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است، اشاره کنیم. صدا و سیما بالاخره ناگزیر است در این مورد به قوانین داخلی و رویه بین المللی در پرداخت حق پخش و تبلیغات ورزشی اقدام کند و چه بهتر که این تکلیف قانونی خود در قبال صنعت ورزش را در ذیل نامگذاری سال جاری برای حمایت از رونق فراوری خدمات و رویدادهای ورزشی به انجام برساند.
فراوری نمایندگان کالای ورزشی نیز می توانند تخت حمایت وزارت ورزش وزارت صنعت و کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی از شرایط موجود با عرضه کالای با کیفیت ورزشی برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار کوشش نمایند. در این زمینه علاوه بر لزوم حمایت دولت و نهادهای ورزشی از فراورینمایندگان کالای ورزشی، اشخاصی که به فراوری کالای ورزشی اشتغال دارند نیز باید به داشتن راهبردهای صحیح مدیریت و برخورداری از برنامه های بازاریابی قوی و موثر، اهتمام بیشتری از خود نشان بدهند. وجود برخی از برندهای ورزشی ایران که توانسته اند در سطوح منطقه ای و جهانی در لیگ های ورزشی خود را به نمایش بگذارند و به صادرات کالای ورزشی هم توفیق یافته اند، نشان می دهد فراورینمایندگان ورزشی اگر از یک برنامه صحیح و عزم پایدار برخودار باشند امکان کسب سهم بیشتر از بازار داخلی و حتی صادرات و حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی را خواهند داشت.
از سمت تقاضا نیز فدراسیون ها و باشگاه ها و لیگ های ورزشی کشور که برگزار نماینده مسابقات و رویدادهای ورزشی هستند و در حقیقت کانون بسیار بزرگ و مهم برای مصرف فراوریات ایرانی و یا تبلیغ کالا و خدمات ایرانی است می توانند به وسیله مصرف و ترویج مصرف کالای ایرانی نقش موثری در رونق بخشیدن به فراوری کالا و خدمات ایرانی داشته باشند. چهره های ورزشی کشور که هر کدام شان یک رسانه اجتماعی با ارزش به شمار می روند نیز می توانند با مصرف و ترویج مصرف کالا و خدمات ایرانی، نقش با اهمیتی در رونق فراوری داخلی داشته باشند.
ورزش و عوامل ورزشی به ویژه با تحریک تقاضا و راهنمایی تقاضای کالا و خدمات به سمت کالا و خدمات ایرانی با کیفیت می توانند در رونق فراوری داخلی به ایفای نقش بپردازند.
خصوصی سازی و واگذاری صحیح و شفاف اماکن و ورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی دولتی به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه نیز می تواند به رونق فراوری کالا و خدمات ورزشی در کشور بینجامد، فلذا در این زمینه نیز وزارت ورزش باید به تدوین و اجرای برنامه واگذاری و خصوصی سازی و برطرف موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش اهتمام ورزد.
نوشته: صادق رئیسی کیا
منبع: خبرگزاری تسنیمkheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.