13 درصد بودجه به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص یافته! ، حذف سوءاستفاده از اعتبارات با اصلاح قانون احکام دائمی برنامه های توسعه

به گزارش شیوا مارکت، کارشناس حوزه سلامت گفت: در قوانین بودجه سالیانه، بخش بهداشت و درمان از شمول ماده 1 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه خارج شود تا از ریخت وپاش ها و هزینه های غیرضروری دانشگاه های علوم پزشکی جلوگیری شود.

13 درصد بودجه به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص یافته! ، حذف سوءاستفاده از اعتبارات با اصلاح قانون احکام دائمی برنامه های توسعه

پدرام اصلانی فر؛ کارشناس حوزه سلامت در مصاحبه با خبرنگار مالی خبرنگاران با اشاره به تخصیص اعتبارات خارج از شمول به نظام سلامت گفت: بخش قابل توجهی از بودجه نظام سلامت به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص پیدا می کند. در لایحه بودجه سال آینده نیز 105 هزار میلیارد تومان از مجموع 155 هزار میلیارد تومان بودجه نظام سلامت به دانشگاه های علوم پزشکی تخصیص داده شده است.

وی اضافه نمود: این عدد معادل 67 درصد بودجه نظام سلامت است. این بدان معناست که %13 بودجه کل کشور در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار می گیرد. اگر بودجه وزارت بهداشت، بیمه سلامت و سازمان های دیگر نیز به آن اضافه شوند، این عدد به یک پنجم بودجه کل کشور نیز خواهد رسید.

این کارشناس سیاست گذاری حوزه سلامت در خصوص ضرورت نظارت بر مصارف دستگاه هایی که بودجه قابل توجهی دریافت می کنند، گفت: زمانی که به یک بخش از حاکمیت، بودجه فراوانی تخصیص پیدا می کند، متناسب با آن باید مکانیزم های نظارت، حسابرسی و شفافیت نیز افزایش پیدا کند. اما متاسفانه در خصوص دانشگاه های علوم پزشکی این ملاحظات وجود ندارد و عملاً نظارتی بر نحوه هزینه کرد آنان صورت نمی گیرد.

اصلانی فر ادامه داد: دلیل این هزینه کرد خارج از شمول، وجود بندی در قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور است. در ماده 1 این قانون آمده، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی از شمول قوانینی نظیر قانون خدمات عمومی کشور، قانون دیوان محاسبات و قانون برگزاری مناقصات معاف هستند و صرفاً بر اساس مصوبات هیئت امنا عمل می کنند.

سوءاستفاده از اعتبارات خارج از شمول

وی با بیان این که تنها دانشگاه های وزارت علوم باید شامل این قانون شوند، گفت: دانشگاه های وزارت علوم ذیل وزارت علوم درحال فعالیت هستند و کارکرد آموزشی و پژوهشی دارند؛ اما دانشگاه های علوم پزشکی، ذیل وزارت بهداشت تعریف شده اند و به نظر می رسد دانشگاه های علوم پزشکی خود را پشت دانشگاه های وزارت علوم پنهان کرده و درحال سوءاستفاده از اعتبارات خارج از شمول هستند.

این کارشناس سیاست گذاری حوزه سلامت، دانشگاه های علوم پزشکی را یکی از غیرشفاف ترین حوزه ها در هزینه کرد بودجه دانست و اضافه نمود: هدف از این قانون، آزاد گذاشتن دست دانشگاه های دارای بودجه کم، برای سرعت بخشیدن و سهولت در امر آموزشی و پژوهشی بوده است.

اصلانی فر اضافه نمود: در دانشگاه های علوم پزشکی، بخش آموزشی و پژوهشی 10 الی 15 درصد بودجه را هزینه می کند و این یعنی برای سال آینده فقط 15 هزار میلیارد تومان برای آموزش و پژوهش لحاظ شده و مابقی یعنی حدود 90 هزار میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان که در واقع نوعی فعالیت مالی محسوب می شود، مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین باید این قسمت مورد حسابرسی مالی و نظارت قرار بگیرد تا از فساد گسترده در این حوزه جلوگیری شود.

وی با اشاره به راهکار های مختلف برای جلوگیری از بروز هرگونه فساد ناشی از این عدم نظارت ها گفت: پیشنهاد می شود تا در قوانین بودجه سالیانه بخش بهداشت و درمان از شمول ماده یک قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور خارج شود تا بر فعالیت های مالی در این حوزه نظارت صورت بگیرد.

این کارشناس سیاست گذاری حوزه سلامت در سرانجام در خصوص اقدامات مجلس برای کاهش ریخت وپاش ها در بخش بهداشت و درمان گفت: به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی باید ماده 1 قانون احکام دائمی را اصلاح کند تا بخش بهداشت و درمان تمام دانشگاه های علوم پزشکی از شمول این قانون خارج شود. با انجام این مهم، بخش آموزش و پژوهش برای انجام فعالیت های خود به مسئله ای بر نخواهند خورد و نیز بخش بهداشت و درمان که از مسئله عدم شفافیت و هزینه های غیرضروری رنج می برد، شفاف خواهد شد.

کالارنا: کالارنا | تا حالا از ارزانترین فروشگاه اینترنتی خرید کردید؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27661

به "13 درصد بودجه به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص یافته! ، حذف سوءاستفاده از اعتبارات با اصلاح قانون احکام دائمی برنامه های توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 درصد بودجه به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص یافته! ، حذف سوءاستفاده از اعتبارات با اصلاح قانون احکام دائمی برنامه های توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید