آزمون کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی

به گزارش شیوا مارکت، چندی پیش، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد 200 درصدی فروش اینترنتی در کشور در دو ماهه اخیر خبر داده و گفته تجارت اینترنتی می تواند در آینده نزدیک سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور را از آن خود کند. ترس از شیوع بیماری و ممنوعیت های قانونی آن باعث شده بسیاری از خریدهای حضوری جای خود را به فروش آنلاین و اینترنتی بدهند. چرخ های فروش اینترنتی اگرچه پیش از کرونا نیز در کشور به حرکت در آمده بود اما حالا با سرعت بالایی در راستا پیشرفت قرار گرفته است. البته این رشد بازار، نصیب تمام کسب و کارهای اینترنتی نشده است، بعضی هم متضرر شده اند.

آزمون کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی

مشاغلی که رشد کردند

بالاترین رشد تجاری در میان کسب و کارهای آنلاین به سایت ها و صفحه های برگزارنماینده وبینار (سمینارها و جلسات آنلاین) و همچنین سایت های مشاوره پزشکی و روانپزشکی اختصاص دارد. تعطیلات نوروزی و مسئله قرنطینه باعث شد، افراد زمان زیادی برای خانه نشینی و پیدا کردن راه های جدید برای سپری کردن اوقات خود داشته باشند. در این شرایط، بازار وبینارها که پیش از این چندان پر مشتری نبود، سکه شد. بسیاری از سخنران ها و مشاوران برای اینکه بتوانند مخاطبان خود را حفظ نمایند، جلسات سخنرانی خود را به فضای وبینارها انتقال دادند و توانستند بسیاری از بازدیدنمایندگان را با خود همراه نمایند.

کسب و کارهای حوزه رسانه و ویدیو نیز از این بازار بهره بردند. بعضی مخاطبان برای پیگیری اخبار و اطلاعات به سایت های خبری و رسانه ها مراجعه کردند و مشتریان بسیاری هم تماشای فیلم، سریال و ویدیوهای تولیدی را راهی برای گذران اوقات خود دیدند و این طور شد که کسب و کارهای حوزه فیلم و ویدیو نیز حسابی از این شرایط منتفع شدند.

سایت های فروش کالا و محصولات سوپرمارکتی هم از جمله کسب و کارهای پیروز در این روزها بوده اند. در شرایطی که فعالیت فروشگاه ها و بوتیک ها با ممنوعیت همراه است، بسیاری از مشتریان لازم دیدند نیازهای خود را از فروشگاه های اینترنتی تامین نمایند. سوپرمارکت های آنلاین هم بازار خوبی داشتند چرا که بعضی مشتریان ترجیح دادند به جای مراجعه حضوری به سوپرمارکت ها، مایحتاج خانه خود را آنلاین سفارش دهند.

در ادامه بخوانید:

برای عید خرید آنلاین انجام می دهید؟ این 4 نکته را بخوانید

کسب و کارهایی که متضرر شدند

در مقابل، مشاغلی هم بودند که آسیب زیادی از شیوع کرونا دیدند، بعضی با کاهش شدید درآمد روبه رو شدند و بعضی دیگر ضربه ای جبران ناپذیر خوردند، ضربه ای که به معنی تعطیلی کسب وکارهای شان بود.

به طور حتم، متضررترین گروه مشاغل اینترنتی در پی شیوع کرونا، کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری و سفر است. با نگاهی به آمار سایت های مطرح در این حوزه، می توان به کاهش 70 تا 80 درصدی فروش و رزرو پی برد. اگرچه برای آگاهی از این موضوع حتی نیازی به آمار هم نیست، ترس از سفر در شرایط شیوع بیماری و ممنوعیت های قانونی برای جابه جایی بین شهری باعث شد میزان سفرها و رزروها به کمترین میزان برسد.

مشاغل حوزه حمل و نقل نیز آسیب دیدگان دیگر از شیوع کرونا هستند. وقتی صحبت از قرنطینه و خانه نشینی است، پس مشتریانی هم وجود ندارند تا حمل و نقلی انجام بپذیرد. اسنپ، تپسی، الوپیک و بسیاری دیگر، همه از جمله کسب و کارهای متضرر در حوزه حمل و نقل هستند.

سایت ها و برنامه های سفارش غذا نیز از این شرایط جان سالم به در نبردند. هشدارهای بهداشتی مانع از این شده است که مشتریان تمایلی به سفارش و خرید غذای آماده نشان بدهند. بیشتر رستوران ها و کترینگ ها در حالت نیمه تعطیل قرار دارند و بازار کسب و کارهای اینترنتی مرتبط با غذا به خواب رفته است.

جدا از این ها، مشاغل حوزه خرید و فروش مسکن، خودرو، ارائه خدمات، خرید بلیط و بسیاری کسب و کارهای اینترنتی دیگر نیز شرایط نامساعدی را تجربه می نمایند.

تفطن: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25922

به "آزمون کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمون کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید