آیا تراشه اسنپ دراگون 765G انتخاب مناسبی برای پیکسل 5 است؟

به گزارش شیوا مارکت، آیا گوشی های میان رده می توانند به عنوان پرچم داران انجام وظیفه نمایند؟ با توجه به عرضه پیکسل 5 ظاهرا گوگل چنین نظری دارد. این گوشی علی رغم بهره گیری از بعضی ویژگی های جدید نرم افزاری و سخت افزاری، از طرف دیگر بعضی از رویکردهای نسل های قبلی را کنار گذاشته تا بتواند با قیمت پایین تری به دست کاربران برسد.

آیا تراشه اسنپ دراگون 765G انتخاب مناسبی برای پیکسل 5 است؟

اما مهم ترین تغییر اعمال شده بر روی آن، فقدان یک تراشه پرچم دار است. پیکسل 5 به جای اینکه با تراشه اسنپ دراگون 865 یا 865 پلاس به دست کاربران برسد، از اسنپ دراگون 765G بهره می برد. این تراشه از جمله تراشه های میان رده همه فن حریف کوالکام محسوب می شود که توانسته بعضی از ویژگی های تراشه های پرچم دار را از آن خود کند.

اما چرا گوگل در سال 2020 برای یک گوشی پرچم دار تصمیم گرفته این رویکرد را اتخاذ کند؟ در ادامه به جواب های احتمالی این سوال می پردازیم.

پشتیبانی از 5G با قیمت مناسب تر

در سال 2019 پیکسل 4 بدون پشتیبانی از فناوری 5G به دست کاربران رسید. با این حال، گوگل در سال 2020 دیگر نمی توانست یک گوشی پرچم دار را بدون توجه به مهم ترین و جدیدترین فناوری مربوط به ارتباطات موبایل راهی بازار کند. اگر چنین کاری انجام می داد، گوگل از طرف تمام رسانه ها مورد انتقاد گسترده ای قرار می گرفت. اما از طرف دیگر، قطعات 5G قیمت زیادی دارند و بخشی از افزایش قابل توجه قیمت گوشی های جدید به همین موضوع برمی شود.

در این رابطه، مدیران چندین شرکت تا حالا توضیحاتی ارائه داده اند. یکی از مدیران ارشد شیائومی ماه ها قبل رسما اظهار داشت که استفاده از جدیدترین تراشه پرچم دار کوالکام به همراه مودم 5G حدود 2 برابر نسل قبلی هزینه دارد و این یعنی شیائومی در مقایسه با گوشی های مبتنی بر نسل قبلی این تراشه باید حدود 70 دلار مبلغ بیشتری بپردازد. چنین اختلاف قیمتی باعث می شود که قیمت نهایی گوشی هم افزایش پیدا کند.

همچنین اخیرا، مدیران شرکت اوپو در جریان یک کنفرانس خبری مربوط به گوشی های سری رینو 4 اظهار داشتند که فناوری 5G می تواند قیمت نهایی گوشی را تا 20 درصد افزایش دهد و آن ها هم در نهایت تصمیم گرفته اند از تراشه اسنپ دراگون 765G استفاده نمایند. روی هم رفته باید بگوییم که گوشی ها برای پشتیبانی از فناوری 5G باید هزینه های سنگینی را متحمل شوند و این در حالی است که سال گذشته پیکسل 4 ایکس ال با قیمت پایه 899 دلار معرفی گردید.

پشتیبانی از اینترنت 5G به معنای تعبیه قطعات بیشتری در گوشی است و این موضوع به خصوص برای پرچم دارانی که به دنبال پشتیبانی از تکنولوژی امواج میلی متری هستند، بیشتر صدق می نماید. بخشی از این موضوع به مودم 5G جداگانه اسنپ دراگون 865 برمی شود و بنابراین تولیدنمایندگان باید مودم X55 را هم خریداری نمایند که قطعه گران قیمتی محسوب می شود. همچنین باید به تعبیه قطعات بیشتر مانند آنتن ها و دیگر موارد هم اشاره کنیم.

از طرف دیگر، اسنپ دراگون 765G از مودم 5G یکپارچه بهره می برد. این موضوع منجر به کاهش هزینه، اشغال فضا و البته بهبود مصرف انرژی می شود ولی باید به کاهش حداکثر سرعت اینترنت 5G هم اشاره کنیم که این موضوع با توجه به شرایط فعلی شبکه های 5G تاثیر چندانی بر تجربه کاربری ندارد.

در کل گوگل برای پیکسل 5 دو انتخاب داشت. یک اینکه شانس خود را با قیمت های بالاتر از نسل قبلی امتحان کند که با توجه به فروش پایین پیکسل 4، چنین رویکردی به احتمال زیاد شکست می خورد. یا اینکه از موفقیت پیکسل 3a درس بگیرد و با بهره گیری از اسنپ دراگون 765G گوشی 5G پیکسل 5 را با قیمت مناسب تر نسبت به نسل قبلی عرضه کند.

  • چرا گوگل از پیکسل 5 ایکس ال رونمایی نکرد؟

ارائه عملکرد استاندارد

کوالکام در زمینه پشتیبانی از فناوری 5G تا حالا چندین تراشه با قیمت ها و امکانات مختلف عرضه نموده است. اما در میان گزینه های غیر پرچم دار، اسنپ دراگون 765G از بعضی از ویژگی های کلیدی سری اسنپدراگون 800 بهره می برد. به عنوان مثال می توانیم به پشتیبانی از نمایشگر 120 هرتز با رزولوشن FHD+، شارژ سریع، گیمینگ HDR، فیلم برداری 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و امواج میلی متری شبکه های 5G اشاره کنیم.

قابلیت های مبتنی بر یادگیری ماشینی اهمیت زیادی برای گوگل دارند و پردازش پیشرفته عکس های گوشی های پیکسل و بعضی امکانات گوگل اسیستنت به لطف همین قابلیت ها عملی می شوند. اسنپ دراگون 765G از پردازشگر سیگنال تصویر بسیار پیشرفته ای بهره می برد که می تواند با مصرف انرژی پایین، پردازش تصاویر را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

علاوه بر موارد ذکر شده، باید به Hexagon-DSP هم اشاره کنیم که به عنوان پردازنده اختصاصی برای صدا و دیگر وظایف مربوط به یادگیری ماشینی انجام وظیفه می نماید. اگرچه سرعت آن به پای اسنپ دراگون 865 نمی رسد، اما در هر صورت ویژگی مهمی محسوب می شود.

با توجه به اینکه پیکسل 5 از تراشه اختصاصی موسوم به Pixel Neural Core بهره نمی برد، پس اسنپدراگون 765G باید بتواند تمام پردازش های مربوط به امکانات مختلف مربوط به عکاسی مانند حالت شب، HDR+ و Super Res Zoom را انجام دهد و امکانات متنوع مربوط به صدا را عملی کند.

روی هم رفته این رویکرد گوگل یک نکته بسیار مهم را برجسته می نماید؛ اینکه برای ارائه یک تجربه کاربری مناسب دیگر نیازی به بهره گیری از بهترین تراشه وجود ندارد. طی چند سال اخیر تراشه ها به حدی پیشرفت نموده اند که بسیاری از کاربران با بهره گیری از نسل جدیدتر آن ها متوجه تفاوت چندانی نمی شوند و به غیر از گوشی های بسیار ارزان قیمت، کاربران برای اجرای اپلیکیشن ها معمولا با مشکل خاصی برخورد نمی نمایند.

اگرچه اسنپ دراگون 765G قطعا سریع ترین تراشه در بنچمارک ها نیست، اما از لحاظ عملکردی تقریبا تمام کاربران را راضی نگه می دارد. اما روی هم رفته، از توان کافی برای بیشتر اپلیکیشن ها و بازی ها بهره می برد و می تواند الگوریتم های پیشرفته مربوط به پردازش تصاویر را به خوبی اجرا کند.

  • قابلیت های نرم افزاری دوربین گوگل پیکسل 5

بهبود عمر باتری؟

علاوه بر موارد ذکر شده، این تراشه می تواند یکی از مهم ترین مشکل گوشی های پیکسل یعنی عمر پایین باتری آن ها را رفع کند. تراشه اسنپ دراگون 765G به لطف مصرف انرژی پایین تر، می تواند عمر باتری گوشی را بهبود ببخشد. همچنین با توجه به بهره گیری از مودم 5G یکپارچه، استفاده از اینترنت 5G هم انرژی کمتری را مصرف می نماید.

این تراشه مانند اسنپ دراگون 865 مبتنی بر فناوری ساخت 7 نانومتری FinFET است که این موضوع تأثیر زیادی در بهبود مصرف انرژی دارد و در کنار آن باید به باتری 4080 میلی آمپر ساعتی اشاره کنیم که احتمالا به معنای عمر باتری مناسب این گوشی است.

این گوشی احتمالا نسبت به نسل قبلی خود کمتر داغ می نماید که به همین خاطر می تواند اوج عملکرد خود را برای دوره های طولانی تری، مثلا زمان اجرای بازی، حفظ کند. در هر صورت کنترل گرما نه تنها منجر به بهبود عملکرد کلی می شود، بلکه برای طول عمر باتری هم مفید است.

آیا اسنپ دراگون 765G برای پیکسل 5 انتخاب مناسبی است؟

پیکسل 5 یکی از اعضای عجیب خانواده گوشی های پیکسل به حساب می آید. از یک طرف بخشی از ویژگی های پرچم داران مانند استاندارد IP68 و شارژ بی سیم را حفظ نموده ولی از سوی دیگر سیستم راداری و تراشه پرچم دار را کنار گذاشته است. چنین رویکرد مطمئنا نمی تواند نظر تمام کاربران را جلب کند اما با توجه به افزایش هزینه ها و عمر باتری ضعیف گوشی های پیکسل، گوگل در نهایت باید دست به انتخاب می زد.

انتخاب اسنپ دراگون 765G به جای 865 برای پیکسل 5 بیش از هر چیزی در خصوص تعادل است. برای پیکسل 5، اسنپ دراگون 765G در مقایسه با یک تراشه گران تر از سرعت، امکانات و قیمت مناسب بهره می برد. این تراشه دستیابی به اهداف مهم گوگل مانند بهره گیری از الگوریتم های پیشرفته نرم افزاری، عمر باتری بیشتر و قیمت پایین تر نسبت به دیگر گوشی های پرچم دار 5G را امکان پذیر می نماید.

البته این اهداف برای تولیدنمایندگان مختلف فرق دارد و بدون شک بسیاری از آن ها ترجیح می دهند به استفاده از تراشه های پرچم دار کوالکام ادامه دهند. اما در هر صورت به نظر می رسد تراشه های پرچم دار این شرکت روزبه روز گران تر می شوند و این یعنی کاربران برای خرید آن ها باید مبلغ بیشتری بپردازند.

اما شما چه فکر می کنید؟ آیا به نظر شما بیشتر کاربران هوادار گوشی های پیکسل ترجیح می دهند این گوشی را خریداری نمایند یا اینکه با پرداخت 200 دلار کمتر، پیکسل 4a 5G مجهز به همین تراشه را بخرند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

  • مقایسه گوگل پیکسل 5 با آیفون 11

منبع: Android Authority

مجله سلو بلاگ: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23801

به "آیا تراشه اسنپ دراگون 765G انتخاب مناسبی برای پیکسل 5 است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تراشه اسنپ دراگون 765G انتخاب مناسبی برای پیکسل 5 است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید