آیا هواوی بدون داشتن تراشه های اختصاصی کایرین می تواند دوام بیاورد؟

به گزارش شیوا مارکت، چند روز قبل مدیرعامل بخش گجت های مصرفی هواوی گفت که گوشی های هواوی میت 40 آخرین گوشی های مجهز به تراشه اختصاصی کایرین خواهند بود. این موضوع به تحریم های جدید آمریکا برمی گردد که طبق آن، تولیدکنندگان تراشه هایی که از تکنولوژی آمریکایی استفاده می کنند فقط در صورت دریافت مجوز از دولت آمریکا می توانند دست به تولید تراشه برای هواوی بزنند. هواوی هم بدون داشتن تولیدکننده، دیگر نمی تواند تراشه های اختصاصی خود را تولید کند.

آیا هواوی بدون داشتن تراشه های اختصاصی کایرین می تواند دوام بیاورد؟

تبعات این تحریم جدید فقط مربوط به گوشی های هوشمند نخواهد بود و سرورها و دیگر تولیدات سخت افزاری هواوی که از تراشه های کایرین بهره می برند هم حالا دچار مشکل می شوند. در این میان هواوی برای مقابله با این شرایط گزینه های زیادی ندارد.

به عنوان مثال هواوی شاید به همکاری گسترده با شرکت چینی SMIC روی بیاورد. اما حتی این شرکت چینی هم از تجهیزات آمریکایی استفاده می کند و چنین کاری احتمالا برای این شرکت دردسرزا خواهد بود. همچنین SMIC از لحاظ فناوری ساخت بسیار عقب تر از رقبای خود واقع شده است و به عنوان مثال این شرکت به تازگی پیروز به ساخت تراشه های 14 نانومتری شده است؛ در حالی که TSMC تولید انبوه تراشه های 5 نانومتری را آغاز کرده است. بنابراین در بهترین حالت شاید چند سال دیگر SMIC به گزینه مناسبی برای تولید تراشه های قدرتمند تبدیل گردد.

البته هواوی می تواند تراشه های مورد نظر خود را از شرکت های دیگر، به شرط اینکه آمریکایی نباشند، تأمین کند. در این میان، کوالکام با وجود اینکه یک شرکت آمریکایی است، ولی ظاهرا مشغول مذاکره با دولت آمریکا است تا بتواند تراشه های خود را به هواوی بفروشد. از طرف دیگر، سامسونگ هم تا حالا فقط تعداد محدودی از تراشه های خود را در اختیار دیگر شرکت ها قرار داده و به همین خاطر نباید انتظار استفاده از تراشه های سامسونگ در گوشی های هواوی را داشته باشیم. بنابراین به احتمال زیاد هواوی چاره ای جز استفاده از تراشه های مدیاتک ندارد.

استفاده هواوی از تراشه های مدیاتک خبر جدیدی نیست و برخی گوشی های ارزان قیمت این شرکت با تراشه های مدیاتک عرضه شده اند. در این بین، برخی گزارش ها حاکی از آن است که به دلیل تحریم های جدید آمریکا، میزان خرید هواوی از مدیاتک حدود 300 درصد افزایش پیدا می کند. در همین زمینه می توانیم به گزارش های دیگری اشاره کنیم که طبق آن ها تا حالا هواوی حدود 120 میلیون تراشه مدیاتک سفارش داده است.

حتی با وجود نقش مدیاتک به عنوان یک راه حل جایگزین، چنین کاری مشکل جدی تر هواوی را برطرف نمی کند. با از دست دادن تراشه های کایرین، گوشی های جدید هواوی تا حد زیادی شاخص بودن خود را از دست می دهند.

این محدودیت بسیار بدتر از قطع دسترسی به سرویس های گوگل است

بعد از قطع دسترسی به سرویس های گوگل، فروش گوشی های هواوی در کشورهای غربی با افت قابل توجهی روبرو شده اند. اپ گالری که قرار است به عنوان جایگزین پلی استور انجام وظیفه کند، طی ماه های اخیر بهبود چشمگیری داشته ولی همچنان فاصله زیادی با سرویس های گوگل دارد. با این حال، از دست دادن تراشه های کایرین در تمام بازارها از جمله بازار چین تأثیر بسیاری خواهد داشت.

همان طور که گفتیم بدون داشتن تراشه های کایرین، گوشی های هواوی یکی از مهم ترین مزیت های خود را از دست می دهند. یکی از مهم ترین ویژگی های گوشی های هواوی به خصوص پرچم داران این شرکت، کیفیت عالی عکس های گرفته شده توسط آن ها است. بخش قابل توجهی از این موضوع به پردازشگر تصویر (ISP) موجود در تراشه های کایرین برمی گردد که از الگوریتم های پیشرفته BM3D و تکنولوژی سنسور RYYB پشتیبانی می کند. به همین خاطر، گوشی های فاقد تراشه های کایرین احتمالا از نظر عکاسی حرف کمتری برای گفتن دارند.

HMS چیست؟ هرآنچه که باید در مورد سرویس های موبایل هواوی بدانید

همچنین باید به توان زیاد این تراشه ها در زمینه یادگیری ماشینی به لطف معماری اختصاصی موسوم به داوینچی اشاره کنیم. همین بخش در زمینه هایی مانند قابلیت سوپر رزولوشن، تشخیص صدا با مصرف انرژی پایین، امنیت تشخیص چهره و دیگر موارد مثمر ثمر واقع می گردد. در ضمنً با عدم تولید تراشه های مورد نظر، هواوی دیگر نمی تواند مودم 5G و تراشه های خود را بهینه سازی کند تا عملکرد بهتری به ارمغان بیاورند.

هواوی قطعا می تواند برخی از نرم افزارها و الگوریتم های خود را به تراشه های جدید منتقل کند. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که بازده و عملکرد آن ها مانند سابق باشد. به طور خلاصه، گوشی های هواوی بدون تراشه های کایرین همان گوشی های همیشگی نخواهند بود.

آیا هواوی بدون تراشه های کایرین جان سالم به در می برد؟

بدون شک بدون این تراشه ها، هواوی با چالش های بسیار بیشتری نسبت به گذشته روبرو می گردد. تراشه قلب تپنده گوشی های هوشمند محسوب می گردد و حالا آینده این گوشی ها به شرکتی بستگی دارد که قرار است تراشه های خود را در اختیار هواوی قرار دهد.

در این میان، اگرچه مدیاتک به تازگی از لحاظ کیفیت تراشه ها پیشرفت قابل توجهی داشته، اما تراشه های پرچم دار 5G این شرکت همچنان هم رده رقبایی مانند کوالکام به حساب نمی آیند. مهاجرت پرچم داران هواوی به سمت تراشه های مدیاتک از لحاظ عملکرد و قابلیت های مختلف پیامدهایی به همراه دارد که می تواند فروش این گوشی ها در کشورهای غربی و حتی کشور چین را تحت تأثیر قرار دهد.

هواوی به تازگی برای مدتی پیروز شده جایگاه سامسونگ را به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده گوشی های هوشمند در جهان تصاحب کند و به همین خاطر کمی زمان می برد تا هواوی موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر اصلی صنعت گوشی های هوشمند از دست بدهد. با این حال، تحریم های فزاینده آمریکا هواوی را دچار مسائل بیشتری می کند و این شرکت به ناچار باید دست به تغییرات مختلفی بزند.

در نهایت باید ببینیم فقدان تراشه های کایرین چه تأثیری بر روی کیفیت گوشی های هواوی می گذارد ولی در هر صورت نمی توان شرایط بغرنج این شرکت را کتمان کرد.

  • هواوی در سال 2020؛ ادامه حرکت در مسیری پر پیچ وخم

منبع: Android Authority

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22360

به "آیا هواوی بدون داشتن تراشه های اختصاصی کایرین می تواند دوام بیاورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هواوی بدون داشتن تراشه های اختصاصی کایرین می تواند دوام بیاورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید