اینترنت نسل پنجم در کانون توجه کنگره موبایل بارسلونا

به گزارش شیوا مارکت، کنگره موبایل بارسلونا از 25 فوریه (6اسفند) آغاز شده است و امروز 28 فوریه(9اسفند) به کار خود پایان می دهد. در این رویداد 4 روزه، 107هزار نفر از تصمیم سازان عرصه فناوری از 2هزار و 400 کمپانی فناوری حاضر در 200کشور مختلف جهان حضور یافتند که در میان آنها اپراتورهای تلفن همراه و کمپانی های فعال در اکوسیستم موبایل ازجمله تولید تلفن همراه، کمپانی های نرم افزاری، تأمین کنندگان تجهیزات، شرکت های اینترنتی و... حضور دارند.

اینترنت نسل پنجم در کانون توجه کنگره موبایل بارسلونا

امسال نیز اسپانیا همچون سال های گذشته میزبان بزرگ ترین نمایشگاه صنعت تلفن هوشمند در جهان یعنی کنگره جهانی موبایل (MWC) بارسلونا شد و در آن، مجموعه ای از اپراتورهای تلفن همراه، کمپانی های سازنده تلفن همراه، فعالان عرصه فناوری، تولیدکنندگان محتوا و... آخرین دستاوردها و نوآوری های خود را به نمایش گذاشتند. امسال این کنگره با شعار اتصال هوشمند برگزار گشت و به همین دلیل هم بر فناوری هایی همچون5G، هوش مصنوعی و ابرداده ها تمرکز شد و البته باید گفت که گوشی های تاشدنی مجهز به فناوری 5G بیش از سایر محصولات در کانون توجه قرار دریافتد.

فرصتی برای استارتاپ ها

کنگره موبایل بارسلونا از 25 فوریه (6اسفند) آغاز شده است و امروز 28 فوریه(9اسفند) به کار خود پایان می دهد. در این رویداد 4 روزه، 107هزار نفر از تصمیم سازان عرصه فناوری از 2هزار و 400 کمپانی فناوری حاضر در 200کشور مختلف جهان حضور یافتند که در میان آنها اپراتورهای تلفن همراه و کمپانی های فعال در اکوسیستم موبایل ازجمله تولید تلفن همراه، کمپانی های نرم افزاری، تأمین کنندگان تجهیزات، شرکت های اینترنتی و... حضور دارند. این کنگره همچنین فرصتی برای آموزش و یادگیری محسوب می شود و با برپایی همایش های مختلف، سخنرانی، پنل های بحث و گفت و گو و... به استارتاپ ها و شرکت های نوپا کمک می کند تا راحت تر به اهداف خود برسند.

موضوع و شعار رویداد امسال، اتصال هوشمند است که اتصال قدرتمند و قابل انعطاف اینترنت پرسرعت 5G، اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI)، انقلاب صنعتی چهارم و کلان داده(big data) را زیر پوشش قرار می دهد.آنچه مسلم است اینکه آینده جهان و صنعت بر تکنولوژی اتصال هوشمند و پرسرعت استوار خواهد بود به همین دلیل هم در این رویداد بر این موضوع تأکید زیادی شده است. اما این رویداد سابقه ای چند ساله دارد؟ در پاسخ باید گفت که این رویداد از سال 1987 آغاز شده است یعنی سابقه ای 32 ساله دارد. این رویداد تا سال 2006 با نام 3GSM World در کن برگزار می شد ولی پس از آن به بارسلونا انتقال یافت. نام این کنگره نیز در 2014 نام آن به Mobile World Congress تغییر یافت و امسال نام آن به MWC Barcelona تبدیل شد.

پول سازی صنعت تلفن همراه

کنگره موبایل که هرسال گزارشی از صنعت تلفن همراه ارائه می دهد در گزارش امسال خود پول سازی صنعت تلفن همراه را مد نظر قرار داده و در قالب آن عنوان شده است در پایان سال 2018 بیش از 866 میلیون گوشی در 90 کشور جهان به ثبت رسیده است که این رقم نسبت به سال 2017 رشدی 20 درصدی دارد. همچنین این گزارش نشان می دهد که تراکنش های مالی انجام شده از طریق تلفن های همراه در سال 2018 ارزشی معادل 1.3میلیارد دلار داشته است که این موضوع نشان می دهد در زندگی های امروز مردم جهان پول نقد کمتری جاری است و فناوری های نقل و انتقال مالی جایگاه ویژه ای دارند که با توجه به این موضوع تولیدکنندگان تلفن همراه و توسعه دهندگان برنامه ها و نرم افزارهای مالی و پرداخت های موبایلی تلاش دارند تا از این فرصت استفاده کنند. همچنین در این گزارش آمده است که در سال 2018 شاهد جهشی چشمگیر در این زمینه بودیم که دلیل آن هم ایجاد اصلاحاتی در 3کشور پرجمعیت آفریقا یعنی مصر، اتیوپی و نیجریه است و به این ترتیب انتظار می رود در 5 سال آینده 110میلیون کاربر به حوزه اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مالی وارد شوند.

چین پیشتاز کنگره موبایل

اما در کنگره امسال اسپانیا چه محصولاتی ارائه شد؟ در فصل تلفن های هوشمند در بارسلونا می توان گفت که 5G و گوشی های تاشدنی شکوفایی ویژه ای داشتند و شاید بتوان کشور چین را با توجه به محصولات متعددی که ارائه داد یک پیشگام دانست. یکی از کمپانی های بزرگ چینی، هوآوی است که هم در حوزه تلفن همراه و هم در حوزه لپ تاپ های خاص بسیار خوش درخشید. این کمپانی بزرگ چینی ورژن جدیدی از سری لپ تاپ های MateBook X Pro را با صفحه نمایش شفاف و فوق العاده زیبا و 3K ارائه داده که برخی معتقدند این محصول توانمند حتی ممکن است بازار اپل را نیز به دردسر بیندازد. از این لپ تاپ ها می توان به هوآویMateBook X Pro ، هوآوی MateBook 13 و هوآوی MateBook 14 اشاره کرد. با کمک قابلیت Huawei Share OneHop می توان عکس، ویدئو و... را براحتی بین گوشی، لپ تاپ و تبلت های برند هوآوی انتقال داد. همچنین این لپ تاپ ها مجهز به تراشه نسل هشتم اینتل و کارت گرافیکی Nvidia GeForce MX250 هستند.

این برند همچنین با Mate X که به عنوان سریع ترین گوشی تاشدنی 5 Gجهان شناخته می شود در این رویداد حضور پیدا کرده است. از گوشی های هوآوی معرفی شده در بارسلونا می توان به Mate X و هوآوی5 G CPE Pro اشاره کرد که قیمت آنها از 2هزار و 600 دلار آغاز می شود. همچنین صفحات نمایش این گوشی های تاشدنی با کمک یک قاب خاص محافظت می شوند تا خراش برندارند. Honor برند زیرمجموعه هوآوی نیز گوشی Honor View 20 را به نمایش گذاشت که از بازی Fortnite حمایت می کند.Oppo نیز دیگر برند چینی است که به عرصه 5G قدم گذاشته است.

شیائومی هم یکی از برندهای چینی است که امسال برای نخستین بار در کنگره موبایل حضور یافت و گوشی پرچمدار خود Xiaomi Mi 9 را ارائه داد و حتی گفته می شود این محصول در اروپا با گوشی های هوآوی وOnePlus رقابت خواهد کرد. شیائومی همچنین نخستین گوشی5G خود با نام Xiaomi Mi Mix 3 را ارائه داد. این برند با کمپانی هایی مانند فیلیپس و ایکیا نیز در زمینه خانه های هوشمند همکاری دارد و لامپ هوشمند Mi LED را در نمایشگاه بارسلونا ارائه داد که با اپلیکیشنMi Home و دستیار صوتی آمازون یعنی الکسا کار می کند.

ZTE هم دیگر برند چینی است که در کنار گوشی Blade V10، از گوشی5 G خود با نام Axon 10 Pro 5G رونمایی کرد. Vivo هم یکی دیگر از برندهای چینی است که با V15 Pro به بارسلونا گام گذاشت. ازسوی دیگر یکی از مطرح ترین شرکت های چینی یعنی لنوو در حوزه تبلت، لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی بازهم خوش درخشید و از دو کروم بوک 14w و 14e و نیز یک محصول ترکیبی گوشی- تبلت با نام Tab V7 رونمایی کرد که صفحه نمایش 6.9 اینچی دارد.

اعجاز نوکیا در اسپانیا

یکی از شگفتی های امسال گوشی های نوکیا بود چرا که با گوشی Nokia 9 PureView یکی از برترین و تأثیرگذارترین محصولات کنگره موبایل بارسلونا محسوب شد. در این گوشی 699 دلاری از قابلیت های دوربین Light L16 استفاده شده و با توجه به اینکه گوشی به 5سنسور مجهز است هنگام دریافت عکس، هر 5سنسور بر سوژه تمرکز می کنند تا کیفیت عکس سه برابر دوربین سایر گوشی ها باشد. یکی دیگر از گوشی های جدید نوکیا که در اسپانیا به نمایش درآمده، Nokia 4.2 با صفحه نمایش 5.71 اینچی است که دوربین دوگانه با یک سنسور 13مگاپیکسلی دارد و قیمت آن 169دلار است. از دیگر گوشی ها هم می توان به Nokia 3.2 و Nokia 210 اشاره کرد که به ترتیب با بهای 139 و 35 دلار به فروش خواهد رسید.

سامسونگ، سونی و ال جی هم در کنگره امسال اسپانیا حرفی برای گفتن داشتند چرا که همگی گوشی هایی با فناوری 5G ارائه دادند. سامسونگ محصولاتی را ارائه داد که پیش از این در سانفرانسیسکو و لندن از آن رونمایی شده بود. از محصولات سامسونگ می توان به Samsung Galaxy Fold و همچنین یک گوشی- تبلت هیبریدی 2هزار یورویی با صفحه نمایش 7.3 اینچی اشاره کرد؛ محصولاتی که تا پایان آوریل در امریکا و تا پایان ماه مه در اروپا راهی بازار خواهد شد.

ال جی هم با گوشی G8 ThinQ و LG V50 ThinQ در این کنگره حضور یافت که هردو گوشی به فناوری5G مجهز است. درباره سونی نیز باید گفت که این کمپانی تنها یک دمو از آخرین گوشی خود به نمایش درآورد و از آن به طور رسمی رونمایی نکرد چرا که هنوز از نظر سخت افزاری کامل نیست ولی آنچه مسلم است اینکه این گوشی با اینترنت نسل پنجم کار خواهد کرد. HTC هم امسال در اسپانیا حضور یافت و با گوشی های 5G و هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، همچنین فناوری های هوش مصنوعی و بلاک چین توجه بسکمک از بازدیدکنندگان و حاضران در این کنگره را به خود جلب کرد.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3860

به "اینترنت نسل پنجم در کانون توجه کنگره موبایل بارسلونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت نسل پنجم در کانون توجه کنگره موبایل بارسلونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید