اردوغان: عملیات علیه کردها هر لحظه ممکن است آغاز شود

به گزارش شیوا مارکت، بعد از انتشار بیانیه کاخ سفید درباره گفت و گوی سران آمریکا و ترکیه، رجب طیب اردوغان گفت ارتش ترکیه هر لحظه ممکن است عملیات در شمال سوریه را آغاز کند.

اردوغان: عملیات علیه کردها هر لحظه ممکن است آغاز شود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می گوید عملیات ارتش این کشور علیه کردهای سوریه ممکن است هر لحظه آغاز شود. وی این اظهارات را ساعاتی پس از آن مطرح کرد که واشنگتن اعلام کرد نیروهای نظامی خود را از مناطق مرزی سوریه و عراق خارج می کند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور ترکیه که در آنکارا در یک نشست خبری صحبت می کرد، گفت: آقای [دونالد] ترامپ [رئیس جمهور آمریکا] بعد از صحبت های عصر روز گذشته [من با او] اعلام کرده است که فرآیند عقب نشینی [نیروهای آمریکایی از شمال سوریه] آغاز شده است.

اردوغان درباره عملیات قریب الوقوع ترکیه در شمال سوریه گفت: ما همیشه گفته ایم که ما می توانیم هر زمان حتی نصفه شب [عملیاتمان در شمال سوریه] را آغاز کنیم.

هشدار دوباره رئیس جمهور ترکیه درباره احتمال آغاز عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه در شرایطی مطرح شده که پیشتر رسانه ها از استقرار تجهیزات نظامی و نظامیان ترکیه در مرز شمالی سوریه خبر داده بودند.

رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری امروز خود درباره استرداد تروریست های خارجی داعش به کشورهای خودشان هم اظهارنظر کرد و گفت: ما خواهان برگرداندن جنگجویان [به کشورهای خودشان] هستیم. ما از دوستانمان خواستیم بگویند که چه نوع اقداماتی برای بازگرداندن آنها به کشورهایشان باید انجام شوند.

کاخ سفید بعد از گفت وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا بیانیه ای صادر کرد که تحلیلگران از آن به عنوان چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

در این بیانیه آمده است: ترکیه بزودی عملیات خود را که مدت ها است برای آن برنامه ریزی کرده است، در شمال سوریه پیش می برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می کنند و نه در آن مشارکت می کنند. نیروهای آمریکایی خلافت داعش را شکست داده اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود.

مقصود این بیانیه دفتر رئیس جمهور آمریکا از این منطقه، نوار شمالی سوریه است که ترکیه قصد دارد علیه عناصر کُرد عملیات نظامی انجام دهد.

ساعاتی بعد از صدور این بیانیه کاخ سفید، نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه (SDF) ضمن اذعان به آغاز روند خروج ارتش آمریکا از بخش هایی از سوریه، از خلف وعده واشنگتن گله کردند.

نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه اعلام کردند: نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می شود. (جزئیات بیشتر)

ق

quiz1.ir: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11697

به "اردوغان: عملیات علیه کردها هر لحظه ممکن است آغاز شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: عملیات علیه کردها هر لحظه ممکن است آغاز شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید