انجام تحقیقات میدانی حوضه های آبی کشور برای آنالیز علمی سیل

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران- رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: برای آنالیز علمی جاری شدن سیلاب های اخیر در کشور، سه تحقیقات میدانی هم زمان در حوضه های آبی شمال و جنوب توسط این پژوهشگاه انجام می گردد.

انجام تحقیقات میدانی حوضه های آبی کشور برای آنالیز علمی سیل

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، بهروز ابطحی اضافه کرد: به دنبال بارندگی های اخیر در نواحی شاقتصادی و جنوبی کشور و افزایش دبی رودخانه های منتهی به دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، این پژوهشگاه در قالب سه گروه کارشناسی متشکل از متخصصان حوزه علوم دریایی و جوی، تحقیقات میدانی چندجانبه در نواحی مصبی و دریایی در سه منطقه خلیج گرگان، بوشهر و خرمشهر کارهای تحقیقاتی انجام می دهد.

وی درباره تحقیقات میدانی در خلیج گرگان گفت: در این تحقیقات میدانی که به منظور آنالیز آثار سیلاب و همچنین تصویربرداری و مشاهده تغییرات مورفولوژیک ایجاد شده در نواحی مصبی و ساحل کشور انجام می گردد، گروه های تحقیقاتی مراکز پژوهشی پژوهشگاه در شمال کشور در 20 و 22 فروردین 98 در خلیج گرگان در مصب گرگان رود اندازه گیری پارامترهای فیزیک، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی و میکروبیولوژی منطقه را انجام می دهند.

رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی درباره تحقیقات میدانی در نواحی جنوبی کشور نیز گفت: در منطقه بوشهر گروه متخصصان مرکز تحقیقاتی خلیج فارس پژوهشگاه به منظور مطالعه پلوم (زبانه گِل آلودگی) و دبی آب ورودی از مصب به دریا و مدل سازی های لازم پس از سیلاب اخیر کشور در مصب مُند، اندازه گیری های مختلف هیدرولوژی و هیدرو بیولوژی را در حوزه های زیست شناسی، فیزیک، زمین شناسی و شیمی انجام خواهد داد.

ابطحی در ادامه به سومین تحقیقات میدانی با مشارکت دانشگاه خرمشهر اشاره نمود و گفت: گروه مشترک تحقیقاتی پژوهشگاه و دانشگاه خرمشهر از مرکز بوشهر در حال برنامه ریزی به منظور انجام نمونه برداری از منطقه اروندرود هستند.

وی هدف از انجام این تحقیقات میدانی در حوزه های زیست شناسی، زمین شناسی، شیمی دریا، هواشناسی دریا و پارامترهای مرتبط را مطالعه اندازه گیری میزان دبی اروندرود به خلیج فارس به ویژه پس از سیلاب خوزستان بیان کرد.

در پی وقوع بارش های سنگین و کم سابقه از ابتدای سال در استان های شاقتصادی، غربی و جنوب غربی کشور و به دنبال آن جاری شدن سیلاب در این مناطق، خسارات جانی و اقتصادی فراوانی وارد شده است و در این میان، استانهای گلستان، خوزستان، لرستان و فارس، بیشترین آسیب ها را متحمل شده اند.

علمی 9014** 1055

sloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 4845

به "انجام تحقیقات میدانی حوضه های آبی کشور برای آنالیز علمی سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام تحقیقات میدانی حوضه های آبی کشور برای آنالیز علمی سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید