با آثار معروف و تماشایی آنتونی گائودی در بارسلونا آشنا شوید

به گزارش شیوا مارکت، آثار گائودی | Gaudis works

با این که بارسلونای اسپانیا شهر بسیار معروفی است و از هر بعد جاذبه و زیبایی که بخواهید می توانید در آن پیدا کنید اما نباید نقش آثار گائودی را در زیبا شدن این شهر دست کم گرفت. به جرات می توان گفت که بارسلونا، 50 درصد یا حتی بیشتر جذابیتش را مدیون ساختمان هایی است که همگی حاصل تفکر و سلیقه آنتونی گائودی هستند. امروز ما در خبرنگاران می خواهیم تا به آنالیز و نقد آثار آنتونی گائودی بپردازیم پس تا به انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

با آثار معروف و تماشایی آنتونی گائودی در بارسلونا آشنا شوید

آنتونی گائودی

بیایید تا قبل از هر چیر با خودِ شخص آنتونی گائودی بزرگ آشنا شویم. گائودی یکی از نوابغ رشته معماری در سراسر جهان است اما تشعشع های این نبوغ را می توان بی مضایقه در بارسلون تماشا کرد زیرا بدون پرداخت هزینه شما می توانید در این شهر و خیابان هایش قدم بزنید و به آثار گائودی خیره شوید.

آنتونی گائودی در سال 1852 در منطقه رئوس که در نزدیکی بارسلونا است به دنیا آمد. در آن موقع ایالت کاتالونیا در حال سپری کردن چندین تغییر مختلف و متفاوت بود که در کل سرنوشت این شهر را عوض می کرد.

از تغییرات اجتماعی و صنعتی گرفته تا تغییرات مهندسی شهری در سراسر این ایالت، موج تغییرات سراسری خودنمایی می کرد.

روند تغییرات در این سال ها آن قدر مفصل و سریع است که بی شک در حوصله مطلب ما نمی گنجد اما گائودی جوان برای تحصیل پزشکی به همراه برادرش در سال 1869 میلادی قدم به بارسلونا گذاشت و از آن جا بود که سرنوشت گائودی و این شهر به یکدیگر گره خورد. با این که گائودی برای پزشک شدن به بارسلونا رفته بود ولی در نهایت در سال 1879 به همراه 3 نفر دیگر در رشته معماری فارق التحصیل شد.

سال 1888 میلادی بود که گائودی اولین ساختمانش را با نام کاخ گوئل در باستانی ترین نقطه شهر بارسلونا افتتاح کرد. پس از تاسیس این کاخ بود که گائودی به خوبی از طرف طبقات متوسط به بالای جامعه بارسلونایی، دعوت به کار می شد و این دعوت ها تنها سپردن کار نبودند بلکه، تصدیق و حمایت گائودی از طرف مردم بود.

گائودی در آن موقع در ساگرادا فامیلیا به عنوان ناظر مشغول به کار بود از سال 1883 مرتباً با مقامات برجسته کلیسایی اسپانیا در تماس بود و همین امر نیز باعث محبوبیت بیشتر او در میان مردم شد. اگرچه در ابتدای جهت، فروتنی و عدالت خواهی باعث عضویت او در تعاونی کارگران شد، اما روابطش با گوئل مشهور سبب وابستگی او به جوانب شخصی و تخصصی خود شد که با تعصب به هویت کاتالونیایی و پیشرو در زمینه سنتی و مدرن در حرفه اوهمراه بود.

گائودی در طراحی طبیعی اشیا در معماری پیروز بود. او هم سنت گرا بود و هم مدرنیست. گائودی در 10 ژوئن 1926 در 74 سالگی، سه روز بعد از تصادفش با ترموای درگذشت. مراسم خاکسپاری گائودی با حضور جمعیت زیادی از کاتالونیایی ها که برای وداع با بزرگترین معمار جهان برگزار گردید.

کازا باتیو | Catalan Art Nouveau

از جمله آثار گائودی که بسیار معروف و محبوب است، ساختمان کازا باتیو است. شاهکار کازا باتیو در واقع از بازسازی کامل یک خانه در سال 1904 میلادی به وجود آمده است. گائودی برای ساخت و بازسازی این ساختمان از مصالح رایج سبک مدرنیسم یا به اصطلاح آرت نووی کاتالانی استفاده نمود. این به این معنی است که گائودی از مصالحی همچون سنگ، سرامیک و گل نرده در بازسازی این ساختمان استفاده نموده است.

بر اساس مستندات تاریخی، معماری این ساختمان توسط گائودی، تمام آیین نامه های شهری را زیر پا گذاشت و همین باعث شد که در زمان ساختش، بسیاری از اشخاص از این سازه انتقاد نمایند. با این حال شورای شهر بارسلون در سال 1906 میلادی، این ساختمان هنجارشکن را به عنوان یکی از 3 ساختمان برتر آن سال انتخاب کرد و این روزها پس از گذشت یک قرن این ساختمان هنوز هم مایه شگفتی است.

کازا میلا | La Pedrera

لا پدررا را که بیشتر به نام کازا میلا نیز شناخته می شود، یکی از اصلی ترین کارهای گائودی و خلاقانه ترین ساختمان هایی است که می توان در تاریخ معماری خانه های مسکونی حتی در سراسر جهان پیدا کرد. این بنای مسکونی به نظر می آید بیشتر به یک تندیس شباهت دارد تال مکانی برای زندگی. با این حال این بنا در سال 1984 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو نهاده شد. از جمله زیبایی های این ساختمان این است که ترکیب بالکونی های آهنی و سنگ های موج دار نمای این خانه، ظاهری زیبا و رؤیایی به آن بخشیده است.

کازا ویسنس | Casa Vicens

از دیگر آثار گائودی می توانیم به کازا ویسنس اشاره می نماییم. کازا ویسنس از جمله اولین پروژه های مهم آنتونی گائودی به شمار می رفت و بین سال 1883 تا 1888 میلادی ساخته شده است. او این خانه را برای خانواده ای ثروتمند بنا کرد که کارخانه سرامیک داشتند و این موضوع را می توان به خوبی از کاشی های شکسته و متنوع نمای ترنکادیس آن متوجه شد.

از جمله نکات جالب این ساختمان این است که این بنا از شاخصه های معماری اسلامی نیز تأثیر پذیرفته و نشان می دهد که گائودی در ساخت خانه، بسیار از زمان خود جلوتر بوده است. آخرین بازسازی این خانه به سال 2017 برمی شود که جان تازه ای به آن بخشیده و می توانید به عنوان موزه از این خانه دیدن کنید.

کازا فیگرس | Casa Figueres

قدمت کازا فیگرس از میان آثار گائودی به سال 1900 میلادی باز می شود. ساخت این ساختمان بنا به درخواست یکی از دوستان گائودی به نام جُم فیگرس و به عنوان ملک شخصی او ساخت. این مکان که آن را با نام برج بلس گوارد (Bellesguard) به معنی چشم انداز زیبا نیز می شناسند، بعدها به اقامتگاه خانواده گیلِرا تبدیل شد و آن ها در سال 2013 اعلام کردند که بخش هایی از این بنای تاریخی تماشایی را برای اولین بار بر روی عموم باز خواهند گذاشت. این خانه نشان می دهد که گائودی از قلعه های قرون وسطی تأثیر پذیرفته و همچنین از عناصر نئوگوتیک نیز در معماری آن استفاده شده است.

کلیسای ساگرادا فامیلیا | Sagrada Família

کلیسای معروف ساگرادا فامیلیا در لیست آثار گائودی در صدر لیست قرار می گیرد. معروف ترین اثر آنتونی گائودی از نظر معماری و مجسمه های نمای آن، ارتباط بین انسان و طبیعت و مذهب را به خوبی به نمایش می گذارند. ساخت این کلیسا از سال 1892 میلادی آغاز شده و گفته می شود که تا سال 2030 طول می کشد تا به طور کامل به سرانجام برسد.

طراحی داخلی این کلیسا شبیه یک پازل است که معمار در آن، سبک ها و تکنیک های جدیدش را با هنرمندی به هم پیوند می دهد. می توانید از یکی از مناره های این کلیسا نیز بالا رفته و به دورنمای بی نظیر شهر بارسلون دسترسی پیدا می کنید.

پاویون گوئل | Güell Pavilions

از دیگر آثار گائودی می توانیم به پاویون گوئل اشاره نماییم. این پاویون یکی دیگر از پروژه هایی بود که به دست گائودی و به دستور کارآفرین و کارخانه دار معروف اسپانیایی به نام اوزبی گوئل (Eusebi Güell) ساخته شد. گائودی برای طراحی دیوار این مکان از سبک معماری معروف آسیای شرقی و المان های مدرن اروپایی تأثیر پذیرفته و ساخته شده است.

اما در این بنا چیزی که بیشتر از خود این عمارت معروف شده است، درب ورودی و نرده آهنی آن است که شبیه به اژدهای این دروازه است که ناخودآگاه نگاه هر عابری را به سمت خود می کشاند. این مکان که آن را با نام فینکا گوئل (Finca Güell) به معنی دارایی گوئل نیز می شناسند، 2 ساختمان را در بر می گیرد که از طریق دروازه ای آهنی به هم متصل هستند و از عناصر فانتزی و تخیلی و یک مدال برای دکور آن استفاده شده است و البته حرف اول نام گوئل یعنی G را می توان بر روی آن مشاهده کرد.

کلونیا گوئل | Church of Colònia Güell

از میان آثار گائودی می توان کلیسایی دیگر را مشاهده کرد که بسیار معروف است و آن، کلیسای کلونیا گوئل است. ساخت کلیسای بیضی شکل کلونیا گوئل و سرداب هایی که در آن وجود دارد را گائودی در سال 1898 آغاز نموده و در سال 1914 میلادی آن را به سرانجام رساند.

سرداب این کلیسای زیبا، 5 راهرو در خود دارد و از سنگ بازالت برای ساخت آن استفاده شده است که حاصل آن این است که ظاهری قدیمی و باستانی به آن بخشیده است. پنجره های این کلیسای زیبا و مرموز که از دیوار بیرون آمده اند را می توان به عنوان بخش هایی شاخص از معماری این بنا به حساب آورد.

کاخ اپیسکوپال | Episcopal

کاخ اپیسکوپال یکی دیگر از بازی هایی است که به سبک های مدرن و نئوگوتیک ساخته شده است و از سازه های شگفت انگیز گائودی می باشد و بیشتر به یک قلعه شباهت دارد. این ساختمان در منطقه آستورگا (Astorga) نهاده شده است و به دستور اسقف این ناحیه ساخته شد. گائودب در این بنا حتی ریزترین جزئیات را نیز طراحی کرد.

طراحی داخلی آن با پنجره های شیشه رنگی، ستون های پرتزئین و سقف طاقی بزرگ بسیار خیره نماینده ای دارد. اولین سنگ بنای اپیسکوپال را در سال 1887 گذاشتند اما مسائل بسیاری سر راه این ساخت این ساختمان نهاده شد. این بنا در نهایت در سال 1960 میلادی کامل شد. اگر به برسلونا رفتید می توانید از این کاخ به راحتی دیدن نمایید.

tafatton.ir: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: الی گشت
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9407

به "با آثار معروف و تماشایی آنتونی گائودی در بارسلونا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آثار معروف و تماشایی آنتونی گائودی در بارسلونا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید