با فضاها و امکانات مشاع یک آپارتمان آشنا شوید

به گزارش شیوا مارکت، فضاهای داخل یک آپارتمان به دو دسته کلی تقسیم می شوند؛ فضاهای اختصاصی و فضاهای مشترک که اصطلاحا به آن مشاعات گفته می گردد. البته مشاعات فقط ارتباط به یک فضا ندارد، بلکه بسیاری از امکانات خانه جزو مشاعات به حساب می آیند. درحقیقت مشاعات به بخش هایی از ساختمان گفته می گردد که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام ساکنان است و نمی توان حق انحصاری برای آن ها قائل شد. ازجمله مهم ترین این مشاعات می توان به حیاط، پشت بام، آسانسور، پله ها، شوفاژخانه، تأسیسات مشترک، لابی، باغچه، در ورودی ساختمان، پنجره های داخل پارکینگ یا راه پله ها، راهروها و… اشاره نمود. کسی که قصد خرید یا اجاره یک خانه را دارد حتما باید توجهی هم به این مشاعات داشته باشد و از کم و کیف آن آگاه گردد. نکاتی برایتان در اینجا آورده ایم تا به با مشاعات و قوانین مربوط به آنها بیشتر آشنا شوید.

با فضاها و امکانات مشاع یک آپارتمان آشنا شوید

نگاهی به سند خانه بیندازیدنکته اول این است که بدانیم از نظر قانونی و رسمی، چه بخش ها و امکاناتی از یک آپارتمان جزو مشاعات به حساب می آید. راه حلش این است که یک نگاه به سند خانه بیندازید. در سند خانه به طور دقیق بیان شده که چه قسمت های اختصاص به صاحب خانه دارد، خب بخش هایی که از یک آپارتمان سند مالکیتی بیان نشده جزو مشاعات و متعلق به همه ساکنان آپارتمان است. به غیر از سند خانه، در صورت مجلس تفکیکی آپارتمان هم به طور دقیق، مشخصات فضاها و امکانات اختصاصی واحدها را نوشته اند.قانون می گوید که این قسمت های آپارتمان بدون اجازه همه ساکنان قابل خرید و فروش نیست. مثلاً شما نمی توانید بگویید که در یک آپارتمان چهارواحده، یک چهارم حیاط سهم من است و می خواهم آن را بفروشم. مشاعات از نظر قانونی غیر قابل انتقال است.

وضعیت انشعابات را آنالیز کنیدیکی از مواردی که باید هنگام بازدید از یک خانه دقت کنید، وضعیت انشعابات آن است. در آپارتمان های نوساز معمولا انشعاب گاز و برق جداست و فقط آب مشترک است. اما در آپارتمان های قدیمی این طور نیست و گاز هم مشترک است. قطعا جدا بودن انشعابات به نفع واحدهاست و قبوض عادلانه تر پرداخت می گردد.دیدن وضعیت فعلی بخش های مشاع ساختمان یک محک خوب برای تشخیص خوب یا بد بون همسایه هاست. یادتان باشد متأسفانه گاهی استفاده نادرست از فضاهای مشاع، باعث ایجاد اختلافاتی میان ساکنان یک ساختمان می گردد و بعد هم ماجرا به طرح دعوا در مراجع قضایی می کشد.

تکلیف پاگردها، پارکینگ و پشت بام چیست؟بعضی ها فکر می نمایند که پاگرد روبه روی واحد متعلق به آن هاست، در حالی که قانون می گوید این فضاها هم جزو مشاعات خانه است. پس ساکنان یک خانه مجاز نیست که خرت و پرت و وسایل غیرضرور خود را در این بخش یا در راه پله ها بگذارند. همسایه های دیگر در این خصوص می توانند گلایه و حتی شکایت نمایند.در خصوص پارکینگ یک نکته مهم وجود دارد. اگر به صورت مجلس تفکیکی یک آپارتمان مراجعه کنید حتما مختصات دقیق پارکینگ هر واحد بیان شده است. این محدوده چون در سند و صورت مجلس تفکیکی آمده متعلق به صاحب خانه و قابل خرید و فروش است. بقیه فضاهای پارکینگ جزو مشاعات است و هیچکس اجازه استفاده اختصاصی از آن ندارد.

حتما در بازدید از یک خانه، سری به پشت بام هم بزنید. باز هم یک تصور اشتباه این است که فکر کنیم پشت بام متعلق به طبقه آخر است و او حق بیشتری نسبت به بقیه واحدها دارد. پشت بام جزو مشاعات است و همه صاحبان واحدها به یک اندازه در آن سهیم هستند. پس مثلا طبقه آخر نمی تواند در پشت بام برای خودش باربیکیو اختصاصی بزند. گذاشتن وسایل اضافه بدون اجازه دیگر واحدها هم در پشت بام ممنوع است. یادتان باشد بنابراین گذاشتن لوازمی چون میز و جایگاه، کپسول گاز، کباب پز، وسایل مستعمل و یا نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ممنوع است.

یکی دیگر از فضاهای محل مناقشه در آپارتمان ها، فضای زیر پله در طبقه همکف و فضای خالی داخل اتاقک آسانسور است. در ماده 55 قانون تملک آپارتمان ها آمده است: انباری واقع در زیرپله و زیرزمین محل قرار دادن وسایل سرایدار بوده و فضاهای اضافی در اتاقک آسانسور در پشت بام و اتاق تأسیسات در پارکینگ صرفاً جهت قرار دادن وسایل مرتبط با ساختمان خواهد بود. پس باز هم کسی نباید از این فضاها استفاده اختصاصی داشته باشد.

یک نکته مهم این است که مدیر ساختمان یا صاحب یکی از واحدها اجازه ندارد محدودیت هایی برای استفاده قانونی و عرفی از فضاهای مشاع برای ساکنان ایجاد کند. مثلا هیچ کس حق ندارد در پشت بام را قفل نموده و کلیدش را به طور اختصاصی برای خودش نگه دارد. هر تغییری در فضاها و امکانات مشاع هم باید با تصویب همه ساکنان آپارتمان باشد. درضمن اولویتی هم در استفاده از این فضاها و امکانات وجود ندارد. مثلا چون یک نفر در حال حاضر مدیر ساختمان است نمی تواند استفاده اختصاصی از پشت بام داشته باشد.یکی از سئوال های مهم شما هنگام بازدید از یک آپارتمان، هزینه شارژ هر واحد است. در حقیقت این شارژ همان هزینه و مخارج مشاعات ساختمان محسوب می گردد که برعهده همه واحدهاست. مثلاً نمی توان گفت که من چون در طبقه اول هستم، هزینه سرویس و نگهداری آسانسور را کمتر می پردازم یا اینکه نمی توان گفت تعمیرات پشت بام فقط برعهده طبقه آخر است.دانستن این نکات به شما یاری می نماید که اولا بدانید وقتی در حال خرید یا اجاره یک خانه هستید، فقط بر سر فضاهای اختصاصی خانه معامله نمی کنید، بلکه سهمی هم در بخش مشاعات دارید. پس باید حواستان به این بخش ها و امکانات مشترک خانه هم باشد. همچنین یادتان خواهد بود که برای بهبود فضای یک ساختمان و ایجاد آرامش بیشتر در آن، همه ساکنان باید بپذیرند که فضاهای مشاع متعلق به همه واحدهاست و هیچ فردی حق ندارد از این بخش ساختمان استفاده اختصاصی کند.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیوار
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3517

به "با فضاها و امکانات مشاع یک آپارتمان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فضاها و امکانات مشاع یک آپارتمان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید