برنامه کولاکوویچ برای مسابقات جهانی والیبال چیست؟

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، رقابت هایِ لیگ جهانی والیبال سال جاری با فرمتی متفاوت و با نام لیگ ملت های والیبال برگزار گردید، لیگی که در آن تیم ملی والیبال ایران نیز با ظاهری متفاوت در آن حضور داشت. مانند سال های گذشته والیبال ایران آغاز خوبی در رقابت ها نداشت و به گفته بسیاری از کارشناسان، کم بودن تعداد دیدارهای تدارکاتی یکی از دلایل کسب نتایج ضعیف بود.

برنامه کولاکوویچ برای مسابقات جهانی والیبال چیست؟

والیبال ایران در آخرین حضورش در رقابت های لیگ دنیای که سال گذشته برگزار گردید، در بین 12 تیم حاضر در مسابقات، عنوانی بهتر از یازدهمی کسب نکرد، نتیجه ای که پس از درخشش والیبالست های ایرانی در دنیا دور از انتظار بود.

لیگ ملت های والیبال سال 2018 بعد از برگزاری بیست و هشت دوره لیگ دنیای به دلیل تغییر نام و با فرمتی جدید با حضور 16 تیم فرانسه، روسیه، صربستان، ایتالیا، لهستان، بلغارستان، آلمان، برزیل، آرژانتین، آمریکا، کانادا، ایران، ژاپن، کره جنوبی، چین و استرالیا از روز آدینه چهارم خرداد آغاز شد و پس از برگزاری پنج هفته، تکلیف تیم های صعود نماینده به مرحله نهایی رقابت ها تعیین شد.

بر اساس برنامه در خاتمه دور مقدماتی پنج تیم روسیه، برزیل، آمریکا، لهستان، صربستان به همراه فرانسه (میزبان نهایی) مرحله خاتمهی مسابقات را به صورت دو گروه سه تیمی برگزار خواهند کرد تا 17 تیرماه تکلیف قهرمان تعیین گردد.

برگزاری لیگ ملت های والیبال به دلیل طی کردن سفرهای طولانی مدت و نداشتن زمان کافی برای ریکاوری مسائلی را برای تیم های حاضر در مسابقات به وجود آورد که البته این موضوع برای اکثر تیم ها برابر بود. جدا از بحث سفرهای طولانی مدت، مصدومیت عامل دیگری بود که گریبان ایگور کولاکوویچ و تیم ملی ایران را گرفت. محمد جواد معنوی نژاد لژیونر والیبال ایران از ابتدا نتوانست تیم ملی را در این دوره از رقابت ها همراهی کند، سید محمد موسوی نیز به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه زانو از هفته سوم در کنار تیم ملی نبود تا مسائل تیم ملی بیش تر گردد. فرهاد قائمی یکی دیگر از مصدوم ها بود که خیلی نتوانست در تیم حاضر گردد اما به گفته ایگور کولاکوویچ، قائمی از نظر روحی و روانی بسیار به تیم ملی یاری کرد.

در ادامه نظرات چند کارشناس والیبال در ارتباط با عملکرد تیم ملی در لیگ دنیای می آید:

* قوچان نژاد: ملی پوشان خسته روحی و روانی بودند

جبار قوچان نژاد چند دلیل را برای نتیجه نگرفتن تیم ملی در هفته های ابتدایی بیان و اظهار کرد: یکی از دلایل خستگی روحی و روانی بازیکنان و دلیل دیگر آمادگی جسمانی پایین آنها بود. تیم ملی از نظر روحی و روانی آماده نبود. باید بعد از باخت شرایط را به حالت طبیعی برگردانیم. بعد از باخت تیم ملی مقابل ژاپن، شرایط طوری بود که تیم له شد. این باخت ها برای هر تیمی ممکن است پیش آید باید بسیار روی مسائل روحی و روانی کار گردد.

* ترکاشوند: اوج کار در مسابقات دنیای است

محمد ترکاشوند، درباره صعود نکردن والیبال ایران به مرحله نهایی لیگ ملت ها گفت: از اینکه تیم ملی نتوانست به مرحله نهایی صعود کند ناراحت شدیم. ای کاش می توانستیم بازی های تدارکاتی بیشتری برای تیم ملی برگزار کنیم تا بازیکنان زودتر به هماهنگی می رسیدند و مربی شناخت بیشتری نسبت به بازیکنان پیدا می کرد. احتیاج به زمان داریم تا بتوانیم به هدف های کادرفنی برسیم. اوج کار ما در مسابقات دنیای است. پتانسیل ما در این رقابت ها شناخته شده است و مربی نسبت به آنها شناخت بهتری پیدا کرد. ان شاءالله در مسابقات دنیای می توانیم جزو 6 تیم برتر قرار بگیریم. باید سعه صدر و تحمل داشته باشیم. روزهای خوبی در انتظار والیبال ایران است. شاید بسیاری فکر می کردند جایگزینی برای ملی پوشان والیبال وجود ندارد اما این جوانان نشان دادند که پشتوانه سازی خوبی در والیبال وجود دارد.

* میرحسینی: انتقاد نباید تخریب نماینده باشد

عباسعلی میرحسینی نیز درباره بازی های تیم ملی در لیگ ملت های والیبال گفت: همواره آغاز خوبی را در مسابقات لیگ دنیای نداشتیم. یکی از دلایل مهم این است که پس از رقابت های لیگ برتر زمان زیادی تا آغاز مسابقات لیگ دنیای است و هماهنگی ملی پوشان زمان بر است. یکی دیگر از دلایل نداشتن دیدارهای تدارکاتی است و همین باعث می گردد تا ملی پوشان در طول رقابت به هماهنگی دست یابند. یکی دیگر از دلایل، جوانگرایی تیم ملی در این دوره از رقابت ها است که البته این کار باید یک روز انجام می شد. کادرفنی از هفته سوم رقابت ها به جوانان اعتماد و آنها را روانه رقابت ها کرد. جوانان نیز نشان دادند می توانند، چه جوان و چه با تجربه در زمین حاضر شوند. فرقی ندارد؛ ژنِ ایرانی، جنگندگی تعصب خاص خودش را دارد و هفته سوم این ثابت شد. باید به کادرفنی و بازیکنان فرصت داد. انتقاد خوب است اما نباید تخریب نماینده باشد. بعضی در فضای مجازی برد تیم ملی مقابل لهستان را کم ارزش جلوه دادند و بیان کردند لهستانی ها چند مهره کلیدی خود را در اختیار نداشتند. مگر تیم ملی از جوانان خود در این بازی استفاده نکرده است؟ یک جاهایی باید حقایق گفته گردد اما این حقایق باید واقع بینانه باشد.

* محمودی: فاصله خاتمه لیگ با مسابقات زیاد است

بهنام محمودی نیز در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا تیم ملی در ابتدا رقابت ها نمی توانند بازی های قبولی را از خود ارائه دهد، گفت: این مسائل دلایل مختلفی دارد. دلیل نخست دوری تیم ملی از مسابقات است. پس از خاتمه رقابت های لیگ برتر حدود سه ماه فاصله وجود دارد و ملی پوشان تنها دو ماه فرصت آماده سازی در تیم را دارند. دلیل دیگر نیز نبود دیدارهای تدارکاتی است. دیدارهای محبت آمیز کم است و همین باعث می گردد ملی پوشان درگیر مسابقات نباشند و رفته رفته در رقابت های لیگ ملت ها به خود می آیند.

به گزارش خبرنگاران، سال گذشته تیم ملی والیبال ایران برای ششمین بار جواز حضور در رقابت های دنیای را کسب کرد و شهریور ماه باید به مصاف حریفان برود. رقابت هایی که اهمیت بسیار بالاتر از لیگ ملت ها دارد و کولاکوویچ و یارانش باید از تجربه های به دست آمده در لیگ ملت ها استفاده نمایند تا تیم ملی پیروز به کسب نتایج خوب در رقابت های دنیای گردد. بهترین عنوان قهرمانی دنیا ملی پوشان، مربوط به سال 2014 می گردد که تیم ملی مقام ششم را کسب کرد.

در لیگ ملت های والیبال چهره های خوبی به والیبال ایران معرفی شدند که نوید آینده خوبی را در والیبال ایران می دهند. تیم ملی والیبال ایران می توانند با تکیه به بازیکنان با تجربه ای مانند، سعید معروف، سید محمد موسوی، میلاد عبادی پور، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد قائمی،امیر غفور، مهدی مرندی، محمد جواد معنوی نژاد و همچنین امید و انگیزه بازیکنانی مانند مرتضی شریفی، امیرحسین توخته، صابرکاظمی، علی شفیعی، پوریا یلی و دیگر ستارگانش در رقابت های دنیای خوش بدرخشد به شرطی که برنامه ریزی خوبی صورت گیرد و نیز مصدومیت ستارگان رفع گردد. مسائل روحی و روانی نیز از دیگر دلایل مهم و تاثیر گذار است که باید به خوبی بر روی آن کار گردد.

حال پرونده تیم ملی والیبال در رقابت های لیگ ملت ها برای ایران بسته شده است و ایگور کولاکوویچ و شاگردانش باید خود را برای حضوری پرقدرت تر در رقابت های دنیای آماده نمایند.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 12778

به "برنامه کولاکوویچ برای مسابقات جهانی والیبال چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه کولاکوویچ برای مسابقات جهانی والیبال چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید