بهترین نقاط دنیا برای تماشای شفق قطبی جنوبی

به گزارش شیوا مارکت، شفق قطبی یکی از زیباترین پدیده هایی است که گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به نزدیکی های قطب شمال و جنوب می کشد. شفق قطبی جنوبی، به اندازه شفق قطبی شمالی، مجذوب کننده و حیرت انگیز است.

بهترین نقاط دنیا برای تماشای شفق قطبی جنوبی

تماشا شفق قطبی شمالی یکی از مهم ترین علاقه مند ی های بسکمک از دوستداران سفر و ماجراجویی است. بسکمک از آنها یک سفر کامل را برای تماشا شفق قطبی شمالی در عرض های جغرافیایی شمالی اختصاص می دهند تا این پدیده را تماشا کنند. در عین حال که این پدیده شگفت انگیز و رنگارنگ ارزش این همه هیجان را دارد ولی شفق قطبی جنوبی معمولا زیر سایه معروفیت و محبوبیت شفق قطبی شمالی قرار می گیرد در حالی که به همان میزان تماشای و شگفت انگیز است.

کم بودن زمین هایی که نزدیک به قطب جنوب در نیمکره جنوبی باشد، باعث شده که تماشا شفق قطبی جنوبی سخت تر شود. به همین دلیل است که تماشا این نمایش خیره کننده نور در آسمان شب در نیمکره جنوبی، تجربه ای خاص است.

قبلا هم در خبرنگاران تعدادی از بهترین مقصدهای رصد شفق قطبی را برای علاقه مندان به نجوم معرفی کرده بودیم. در ادامه پنج مقصد دیگر دنیا را معرفی می کنیم که در آنها می توانید چشم اندازی عالی از شفق های قطبی جنوبی را تماشا کنید.

1. ویلسون پرومونتوری، استرالیا

یکی از بهترین جاهای دنیا برای تماشا شفق قطبی جنوبی، استرالیا است. ولی برای اینکه چشم اندازی عالی از این پدیده داشته باشید باید به جنوبی ترین نقطه این سرزمین بروید. پارک ملی ویلسون پرومونتوری و پارک دریایی ویلسون پرومونتوری سه ساعت با ماشین از ملبورن فاصله دارد. این پارک ها هیچ کمبودی از نظر جاذبه های پرهیجان در طول روز ندارد ولی شگفتی واقعی این منطقه با شروع شب، شروع می شود.

با وجود آسمانی تیره و تار که دور از هر نوع آلودگی نوری واقع شده است، در اینجا می توانید زیباترین چشم انداز از شفق های قطبی جنوبی را ببینید که در کل دنیا نظیر آن پیدا نمی شود. می توانید زیر نور ستاره ها چادر بزنید و تجربه ای مجذوب کننده و مفتاوت داشته باشید یا اینکه در یکی از چندین لژ یا کلبه موجود در پارک، اقامت کنید و شب را به صبح برسانید.

2. کاکل کریک ( Cockle Creek )، تاسمانی

جزیره تاسمانی در حدود 510 کیلومتری از جنوب ملبورن واقع شده است و یکی از بهترین جاهای دنیا است که در آن می توانید در تمام طول سال، شفق قطبی را رصد کنید. این منطقه به خاطر عرض جغرافیایی و نور روزانه متعادل تر و تغییرات فصلی کمتر نسبت به سایر مقصدهای رصد جنوبی، یکی از خاص ترین نقاط دنیا از نظر تاریکی آسمان شب و بهترین نقطه برای تماشا شفق قطبی جنوبی است فارغ از اینکه چه فصلی از سال به آن سفر می کنید.

با وجود این، صرفا حضور در تاسمانی کافی نیست. در تاسمانی باید بهترین نقطه برای رصد را پیدا کنید. جنوبی ترین نقطه در جزیره تاسمانی و در واقع جنوبی ترین نقطه استرالیا، کاکل کریک است که بهترین و ایده آل ترین نقطه برای رصد شفق قطبی است. این نقطه فقط دو ساعت با ماشین از مرکز جزیره یعنی هوبارت فاصله دارد. در کاکل کریک هیچ فروشگاه و رستورانی نخواهید دید ولی دارای مکان هایی مخصوص کمپ و یک پارک ملی بی نظیر است و آسمان های بسیار تاریکی دارد. اگر دوست ندارید ساعت 2 شب دوباره با ماشین به هوبارت برگردید، در نزدیکی این منطقه امکانات اقامتی هم برای مسافران وجود دارد.

3. حفاظت گاه بین المللی آسمان تاریک آوراکی مکنزی ( Aoraki Mackenzie )، نیوزیلند

جزیره جنوبی نیوزیلند میزبان مجموعه ای از تاریک ترین آسمان های این کشور است و در نتیجه یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشا شفق قطبی جنوبی است. نقاط رصد در سراسر جزیره جنوبی پخش شده اند در نتیجه باید یکی از آنها را انتخاب کنید و برای رصد شفق قطبی همان جا بمانید. اینجا بزرگترین منطقه حفاظت شده آسمان تاریک در کل دنیا است.

این حفاظت گاه آسمان تاریک بسیار پهناور است و قسمت های متعددی از آن به رصد آسمان و پدیده های شگفت انگیز آن اختصاص یافته است. اگر دوست دارید چشم انداز بهتری داشته باشید از کوه جان که در منطقه دریاچه تکاپو واقع شده است بالا بروید. بر فراز کوه جان، رصدخانه ای به همین نام واقع شده است که یکی از بزرگترین تلسکوپ های نیوزیلند را در اختیار دارد. از اینجا می توانید چشم اندازی کاملا واضح و بدون مزاحمت از شفق های قطبی جنوبی داشته باشید. اگر دوست دارید آسمان را با یک تلسکوپ قوی مشاهده کنید، می توانید از تورهای همراه با راهنمای رصدخانه کمک بگیرید.

4. اوشوآیا، آرژانتین

اوشوآیا را معمولا به عنوان یک مقصد توقف ضروری قبل از شروع ماجراجویی در قاره قطب جنوب می شناسند. ولی علاقه مندان به نجوم و رصد ستاره ها به خوبی می دانند که اینجا خودش به تنهایی یک مقصد عالی برای رصد است. جنوبی ترین شهر دنیا در انتهای ساحلی آرژانتین واقع شده است و بهترین مقصد برای رصد شفق قطبی جنوبی در آمریکای جنوبی است. با وجود اینکه روزهای تاریک و زمستانی آن ممکن است دلتنگ کننده باشد ولی برای تماشا این پدیده های شگفت انگیز آسمانی بسیار ایده آل است. در اوشوآیا 17 ساعت تاریکی در طول شبانه روز در ماه های زمستانی وجود دارد.

با وجود اینکه ممکن است این شهر پرت و دورافتاده به نظر برسد ولی فرودگاه اختصاصی خود را دارد و از سایر منطقه ها آمریکای جنوبی به راحتی قابل دسترسی است. با وجود این برای اینکه به جایی برسید که آلودگی نوری وجود نداشته باشد باید یک ماشین کرایه کنید و خودتان را از شهر خارج کنید. و مثل همیشه امیدوار باشید که آسمان صاف باشد چون این شهر به آسمان های ابری و آب و هوای غیر قابل پیش بینی اش معروفیت دارد بنابراین برای اینکه شفق قطبی جنوبی را در این شهر بتوانید به وضوح ببینید به کمی شانس هم نیاز دارید.

5. جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی

جزیره جورجیای جنوبی یکی از دوردست ترین مقصدهای رصد و آسمان تاریک در دنیا است. در حدود 650 کیلومتری از ساحل شرقی آمریکای جنوبی، کمتر از 100 نفر در جزیره جورجیای جنوبی زندگی می کنند. علاوه بر این تعدادی دانشمند و حدود 450 هزار جفت پنگوئن امپراتور نیز در این جزیره سکونت دارند. تنها راه دسترسی به این جزیره با استفاده از قایق است. کروزهای متعددی مسافران را به این جزیره می رساند. ماه مارس بهترین زمان برای رصد شفق قطبی جنوبی است.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29839

به "بهترین نقاط دنیا برای تماشای شفق قطبی جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین نقاط دنیا برای تماشای شفق قطبی جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید