بوی کباب گلپایگان هزاران گردشگران را جذب کرد

به گزارش شیوا مارکت، من از شهری می خونم که محبت مونده تو دلها/ کبوتر خونشو داره کنار ارگ پابرجا/ طبیعت توی تاریخش هزار ساله که بیداره/ مناره تا فلک رفته سَری توی سَرا داره /داره بوی کبابت را می چرخونه تو جهان باد/ تو ای گلپایگان من سَرت سبز و تنت آباد...

بوی کباب گلپایگان هزاران گردشگران را جذب کرد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، گردشگری فقط مختص دیدن یک مکان تاریخی یا طبیعی نیست، بسیاری از مردم به یک کشور یا منطقه ای سفر می نمایند که طعم غذای آن دیار را بچشند. شهرستان گلپایگان در کنار تمام جاذبه های تاریخی و سنگ نگاره های چند هزار ساله خود که نشان از تمدن این منطقه دارد، در دو برند لذیذ و خوش طعم کباب و لبنیات هم شهره عام و خاص است و اغراق نیست آنجایی که حسین رشیدی خواننده خوش صدای کشورمان می گوید: داره بوی کبابت را می چرخونه تو جهان باد...، چرا که بسیاری از گردشگران خارجی که وارد این شهرستان می شوند در اولین وعده غذایی خود با لهجه ای شیرینی کلمه کباب را به زبان می آورند و می خواهند طعم لذیذ و دلچسب کباب گلپایگان را تجربه نمایند و آن را سوغاتی از شهر گلپایگان می دانند که گرچه نمی توانند با خود به یادگار ببرند اما می گویند مزه دلچسبش هرگز از زیر دندانمان دَر نخواهد رفت.

نه تنها در پایتخت بلکه در اکثر شهرهای ایران چندین کبابی با نام کباب گلپایگان مشغول به فعالیت هستند و مردم زیادی به خاطر نام آن و یا داشتن خاطره دلچسب خوردن یک کباب خوب در شهر گلپایگان به آن کبابی ها مراجعه می نمایند اما بی شک مزه و طعم این کباب ها با کباب هایِ اصل گلپایگان از زمین تا آسمان متفاوت است.

اقلیم، آب و هوای مناسب و طبیعت بکر این شهرستان سبب شده گوشت دام پرورش یافته در این شهر به اندازه ای خوش خوراک و خوشمزه باشد که کباب این خطه شهرت جهانی پیدا کند ضمن اینکه در ماه گذشته (تیر ماه) مهارت و دانش پخت کباب گلپایگان در آثار میرث ناملومس ثبت ملی شد. کباب زن های گلپایگان با سرپنجه های هنرمند خود آنچنان گوشت را ورز می دهند و کباب می نمایند که بوی کباب طبخ شده را به ده ها متر آن طرف تر هم می رسانند.

اما خوشمزگی کباب گلپایگان آنجایی دوچندان می گردد که با دوغ گلپایگان خورده گردد؛ گلپایگان در لبنیات نیز شهرت فراوانی دارد و ماستش از آن سوغات هایی است که مسافران سختی حمل آن را به جان می خرند اما به هر شکلی که شده دبه های ماست را از این شهر با خود به دیار خویش می برند؛ گوشت لذیذِ کباب و شیر خوشمزه و لبنیات بی نظیر گلپایگان مدیون طبیعت، چراگاه ها و نهایتا دام های خوبی است که در این شهرستان پرورش پیدا می نمایند و جالب است که بدانید گلپایگان به دلیل بهره مندی از این مواهب به هلند ایران معروف است و گاوهایی با نژاد گلپایگانی نیز شهرت دارد.

گاو گلپایگانی یکی از مهمترین نژادهای گاو بومی کشور بوده که پرورش آن در استان اصفهان و استان های مجاور از سابقه دیرینه ای برخوردار است. این نژاد گاو از نظر بالا بودن درصد چربی شیر از پتانسیل خوبی برخوردار است، به طوری که درصد چربی آن تا شش درصد نیز می رسد. گاو گلپایگانی در عین مقاومت به شرایط محیطی موجود در منطقه نسبت به منابع خوراک دام نیز قانع است.

سال گذشته استارت برگزاری اولین جشنواره کباب در گلپایگان زده شد و نهایتا در 31 خرداد ماه سال 97 اولین جشنواره کباب در این شهرستان برگزار گردید و به گفته فرماندار شهرستان گلپایگان علاوه بر جمعیت 16 هزار نفری که در آن جشنواره شرکت نموده بودند شاهد رشد 7 درصدی فروش کباب در سطح شهرستان نیز بودیم، بر همین اساس در امسال این جشنواره برای دومین سال پیاپی در گلپایگان برگزار می گردد و مقرر شد که امسال به لبنیات این خطه نیز پرداخته گردد به همین دلیل این جشنواره در طی دو شب به نام جشنواره کباب و لبنیات در روزهای 24 و 25 مرداد ماه در پارک جنگلی در حال برگزاری است.

در جشنواره امسال به همت رسانه های شهرستان در امر تبلیغات، غرفه های کبابی بیشتری نسبت به سال گذشته دایر شد و در شب اول با جمعیت چند هزار نفری و چشمگیری برنامه ها اجرا و شادی و نشاط در بین مردم، مسافرین و گردشگران ایجاد شد تاجایی که بسیاری از حاضرین در جشنواره رضایت خود را نسبت به این برنامه اعلام می کردند البته افراد زیادی هم بودند که نقاط ضعف این برنامه را بیان و خواستار برطرف آن برای شب دوم و همچنین جشنواره سال بعد بودند.

یکی از نقاط ضعف این جشنواره این بود که اگر فردی بدون اطلاع وارد محل برگزاری جشنواره کباب می شد و البته اگر از حس بویایی خود هم استفاده نمی کرد قطعا به سختی می توانست بفهمد که این جمعیت چند هزار نفری برای چه در این پارک جمع شده اند بنابراین لازم و ضروری بود که برای نقاط مختلف پارک و به ویژه روی استیج نماد کباب و لبنیات ساخته و استفاده گردد، اگر فرد غریبه ای فیلم های برنامه روی استیج را ببیند متوجه نخواهد شد که این مراسم مربوط به جشنواره کباب و لبنیات در گلپایگان است؛ در کنار موارد مثبت و جذاب این جشنواره بزرگ، نقاط ضعف دیگری هم وجود دارد که اکنون مجالی برای بیان آن نیست.

در شب اول جشنواره کباب و لبنیات گلپایگان از تمبر یادبود ثبت ملی کباب گلپایگان نیز رونمایی شد. امید است ضمن تداوم در برگزاری هرساله این جشنواره در گلپایگان، سال به سال شاهد رشد و پیشرفت در نحوه برگزاری آن باشیم و مسئولان برگزار نماینده این جشنواره در جلسات هماهنگی و برنامه ریزی های پیش از برگزاری، توجه ویژه ای به نظرات کارشناسان، اصحاب رسانه، صاحبان ایده و... داشته باشند.

گزارش: فاطمه عبدلی، خبرنگار خبرنگاران (منطقه اصفهان در گلپایگان)

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9114

به "بوی کباب گلپایگان هزاران گردشگران را جذب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوی کباب گلپایگان هزاران گردشگران را جذب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید