تابوشکنی زیرخاکی در شوخی با انقلاب بدون لودگی سینمایی

به گزارش شیوا مارکت، بدون شک شوخی با مضامین و رویدادهای انقلابی در صداوسیما ریسک بالایی دارد اما عوامل زیرخاکی با هنرمندی خاصی برای اولین بار با این مضامین شوخی نموده اند که در عین دوری لودگی، با بهره مندی از طنز موقعیت به نقد دوران طاغوت پرداختند.

تابوشکنی زیرخاکی در شوخی با انقلاب بدون لودگی سینمایی

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران: عباس اسماعیل گل

سریال زیرخاکی به کارگردانی جلیل سامان همانند بسیاری از مجموعه ها و برنامه های تلویزیون با تحت تاثیر قرارگرفتن شیوع ویروس کرونا و خالی بودن باکس ماه رمضانی سیما، به یکباره خود را به آنتن ماه رمضانی شبکه یک رساند حال بماند از ابتدا قرار بود این سریال در قالب دو فصل، تابستان سال جاری از شبکه سه روی آنتن برود که معاونت سیما در لحظات آخر تصمیم به پخش این مجموعه از شبکه یک تلویویون گرفت.

سریال زیرخاکی با یک تفاوت ویژه نسبت به سایر سریال های ماه رمضانی تلویزیون به کار خود سرانجام داد و آن ویژگی نصف کاره ماندن پخش این سریال به خاطر ناتمام ماندن فراوری مجموعه بخاطر شیوع ویروس کرونا بود درست مانند مجموعه های پایتخت و نون خ که به خاطر محدودیت های کرونایی با نیمه کاره ماندن پروژه ها روبرو شد.

اما جلیل سامان، کارگردان سریال زیرخاکی در واکنش به نیمه کاره ماندن پخش مجموعه با انتشار متنی کوتاه در فضای مجازی اظهار داشت که ادامه داستان این مجموعه با فیلمبرداری مجدد در آینده روی آنتن خواهد رفت؛ خبری که بازتاب بسیاری در شبکه های اجتماعی داشت. سامان در شرح این اتفاق نوشته است: فیلمبرداری سریال زیرخاکی به دلیل کرونا متوقف شد و کمتر از یک ماه از فیلمبرداری آن باقی مانده است که ان شاءالله با فراهم شدن شرایط، انجام و پخش می گردد.

اما داستان سریال های ناتمام تلویزیون به واسطه کرونا در حالی با زیرخاکی جلیل سامان کامل تر شد که نوع سرانجام بندی این سریال که آخرین قسمت آن شب گذشته روی آنتن رفت، تقریبا سرنوشت اغلب شخصیت ها را تعیین کرد و به تعبیری بخشی که فیلمبرداری آن متوقف شده مربوط به فصل 2 بوده و این بار همانند پایتخت و نون خ مخاطب با داستان ناتمام روبرو نشد در حالی که هنوز نمی توان نسبت به سرنوشت دقیق این مجموعه اظهارنظر کرد.

با همه تفاسیر قطعا سریال زیرخاکی پیروز ترین سریال رمضانی سال جاری و یکی از کمدی های پیروز سال های اخیر تلویزیون است که نمی توان نسبت به نقاط قوت آن بی تفاوت بود، مخصوصا از آن جهت که این سریال نخستین مجموعه تلویزیون محسوب میگردد که با نگاه طنازانه به رویدادهای انقلاب اسلامی می پردازد .

بدون شک شوخی با مضامین و رویدادهای انقلابی در صداوسیما کاری بسیار ریسک پذیر محسوب می گردد اما عوامل زیرخاکی با هنرمندی خاصی با این مسایل شوخی نموده اند که در عین دوری لودگی، طنازی های شخصیت ها به هیچ قومیت و گروهی برنخورد .

متاسفانه از آنجا که طی سال های اخیر اغلب فیلم های سینمایی و حتی بعضی سریال های مشهور طنز تلویزیون با بهره گیری از شوخی با لهجه و فرهنگ شهرهای مختلف کشور، طنزهای کلامی دم دستی و حتی شوخی های جنسی به هر قیمت به دنبال خنداندن مخاطب هستند اما سریال زیرخاکی از این آفت به خوبی دوری نموده بود و با پیروی از الفبای ساخت آثار طنز استاندارد در سینمای دنیا با خلق موقعیت های کمدی، قصه اش را باجذابیت بالا پیش برد.

جلیل سامان که در کارنامه کاری اش آثاری جدی با مضامین انقلابی به چشم میخورد در سریال طنز زیرخاکی هم داستان خود را بر اساس اتفاقات و رویدادهای انقلاب اسلامی بنا نموده است و از آنجا که داستان اصلی را بر اساس شخصیت فریبرز باغمیشه و ماجراجویی هایش بنا نهاده اما در حاشیه این داستان جذاب، با هنرمندی هر چه تمام تر به نقد دوران طاغوت و حماقت عوامل امنیتی آن دوران پرداخته است که شاید به جرات بتوان گفت هیچ سریال تلویزیونی تا به امروز با این ضریب نفوذ در میان مخاطبان، مسائل دوران طاغوت را به چالش نکشیده بود .

نمیتوان از پیروزیت فضل نخست زیرخاکی سخن به میان آورد اما نامی از ژاله صامتی و پژمان جمشیدی نگوییم، این دو بازیگر که پیش از این در یکی دو سریال و تئاتر با یکدیگر همبازی بودند با شناخت خوبی نسبت به یکدیگر ایفای نقش کردند، شاید در نگاه اول و در قسمت های ابتدایی این دو بازیگر به لحاظ اختلاف سنی زوج مناسبی به نظر نیامده باشد اما در ادامه با بازی متفاوت ژاله صامتی این نقص بخوبی پوشانده شد .

اما پژمان جمشیدی که دیگر اسم فوتبالیست وصله ناجوری برایش محسوب میگردد پس از چندین تجریه پیروز در سینما، برای این نقش کلیدی انتخاب شد و مهم ترین و متفاوت ترین نقش خود را در عمر بازیگری کوتاه خود ایفا کرد، از آن جهت نقش باغمیشه خاص ترین نقش پژمان جمشیدی در عرصه سینما و تلویزیون است که این بازیگر برای اولین بار در دنیای بازیگر خودش، تیپ سازی به معنای واقعی نموده است بطوری که پژمان جمشیدی زیر خاکی هیچ شباهتی به جمشیدی سایر آثار ندارد.

اما در سرانجام بی انصافی است که به حضور کوتاه اما تاثیرگذار هادی حجازی فر در این مجموعه اشاره ای نکنیم، هنرمندی که در زیرخاکی با ایفای نقش دو شخصیت متفاوت، جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشت و یک بار دیگر توانایی ها خود را به رخ مخاطب کشاند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20253

به "تابوشکنی زیرخاکی در شوخی با انقلاب بدون لودگی سینمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابوشکنی زیرخاکی در شوخی با انقلاب بدون لودگی سینمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید