تازه ترین فیلم گلشیفته فراهانی یک فیلم علمی تخیلی در خصوص تعامل انسان ها با روبات ها خواهد بود

به گزارش شیوا مارکت، رابطه انسان ها با روبات ها در داستان های علمی تخیلی، سیر رو به تکاملی در طول تاریخ داشته است. این رابطه خیلی وقت ها بهتر شده اما همچنان حس بی اعتمادی ذاتی ما به تحمل یک هوشمند به جز خودمان ادامه دارد و همواره ما به با قید و شرطهای زیاد، روبات ها را حتی در داستان های علمی تخیلی قبول می کنیم.

تازه ترین فیلم گلشیفته فراهانی یک فیلم علمی تخیلی در خصوص تعامل انسان ها با روبات ها خواهد بود

داستان های علمی تخیلی پر هستند از روبات های قاتل و شرور یا آنهایی که طی شرایطی ویژه و خاص از قوانین سه گانه روباتیک تخطی می نمایند.

بر اساس تازه ترین خبرها گلشیفته فراهانی به تیم فیلم در دست فراوری After Yang پیوسته است.

این فیلم داستانی علمی تخیلی دارد و داستان خلاصه آن به صورت زیر است:

یک زوج بعد از رخ دادن زلزله ای در چین، در شرایطی که می توانستند یک فرزند کلون شده داشته باشند، تصمیم می گیرند که یک کودک چینی را به فرزندی قبول نمایند. اما بار آوردن یک کودک چینی با فرهنگ و ادبیات چینی برای آنها خیلی سخت بود. به همین خاطر یک روبات هشت هزار دلاری به نام یانگ می خرند که آشنایی کامل با فرهنگی چینی دارد.

متاسفانه این روبات روزی خراب می گردد و این زوج هم که از طبقه متوسط هستند، توانایی خرید یک روبات جدید را ندارند و به صرافت تعمیر یانگ برمی آیند …

در فیلم After Yang ، کالین فارل -هنرپیشه نامدار هالیوود - هم حضور دارد. این فیلم را کارگردانی اهل کره جنوبی به نام Kogonada کارگردانی خواهد نمود.

گلشیفته فراهانی در این فیلم نقش مادر خانواده را بازی خواهد نمود.

اما نویسنده این داستان علمی تخیلی الکساندر وینشتاین است و داستان این فیلم در واقع یکی از داستان های کوتاه کتاب Children of the New World است.

من این کتاب Children of the New World را دیدم و از نظر گذارندم. باید بگویم که کتاب قابل توجهی است ودر آن ایده ای خوب و تقریبا دست اولی مطرح شده است. مثلا در کتاب ایده کاشتن خاطره های کاذب یا نسل جدید شبکه های اجتماعی فراگیر به خوبی مطرح شده بود.

همین جا من فرصت را مناسب می بینم که به یک کمبود عمده بازار کتاب اشاره کنم:

ما در دسته داستان های علمی تخیلی در حال حاضر با یک خلا عمده روبرو هستیم. کتاب های علمی تخیلی که این سال ها منتشر می شوند الان سه دسته هستند:

1- کتاب هایی که اصولا در ژانر فانتزی هستند و علمی تخیلی خالص نیستند.

2-کتاب هایی که بازترجمه یا ترجمه کارهای نویسندگان کلاسیک علمی تخیلی مانند آسیموف- ری بردبری و سی کلارک هستند.

3- کتاب هایی که علمی تخیلی هستند، اما بیشتر در آنها به صورت پوسته ای صحبت از سفرهای فضایی و سفر زمانی شده است.

من خودم شخصا داستان های علمی تخیلی را می پسندم که در آنها با نگاهی به جامعه شناسی و مسائل باستانی و پابرجای بشری، دور نوی پیکار و تعامل انسان ها با مظاهر جدید فناوری طرح شده باشد.

خیلی وقت ها ما در آثار جدی تحلیلی با داستانی، فرصتی برای طرح چالش های بزرگ نداریم، اما داستان های علمی تخیلی می توانند ابزاری خوبی برای شبیه سازی این موقعیت ها باشند.

از این دید من همچنان هوادار داستان های آسیموفی یا روایت های به سبک سریال بلک میرر هستم.

متاسفانه هم راکد بودن بازار کتاب ایران و هم انتخاب های بد در این سال ها باعث شده اند که ما به کلی از کاروان ادبیات روز علمی تخیلی در این رده، عقب بمانیم.

کاش ناشران یا صاحبان مجله ما با دقت و دوراندیشی، مجموعه داستان های علمی تخیلی یا مجله های مشهور را جستجو می کردند و چنین داستان هایی از لابلای آنها درمی آوردند.

این در واقع یکی از آرزوهای شخصی من است که روزی سردبیر یا مسئول انتخاب داستان های تخیلی اینچنینی بشوم و با یاری گروهی از مترجمان خوب، مجله ای به روز از داستان های علمی تخیلی منتشر کنم.

این آرزویی است که در شرایط حاضر خیلی دور از دسترس به نظر می رسد. اما مطئنم روزی خواهد رسید که حتی اگر من به آرزویم نرسیدم، شخص دیگری این هدف را دنبال کند.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11941

به "تازه ترین فیلم گلشیفته فراهانی یک فیلم علمی تخیلی در خصوص تعامل انسان ها با روبات ها خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه ترین فیلم گلشیفته فراهانی یک فیلم علمی تخیلی در خصوص تعامل انسان ها با روبات ها خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید