تحریم های غرب از عوامل بازگشت روسیه به آفریقاست

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران- اندیشکده فرانسوی ایفری -IFRI- (مؤسسه فرانسوی روابط بین الملل) معتقد است؛ تحریم های غرب و الزامات اقتصادی- سیاسی جدید، مسکو را در یافتن زمین بازی تازه ای همچون آفریقا مصمم نموده و این امر از عوامل بازگشت روسیه به این قاره است.

تحریم های غرب از عوامل بازگشت روسیه به آفریقاست

به گزارش خبرنگاران، اندیشکده ایفری می افزاید؛ آمریکا، اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای متحد آمریکا همچون ژاپن، استرالیا و کانادا برای مجازات روسیه به خاطر اقداماتش در مسأله اوکراین، بسته تحریم های علیه مقام های روس و شرکت ها و مؤسسات مالی دولتی این کشور وضع نموده اند.

در 24 فروردین سال گذشته، آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا در واکنش به تنش دریایی میان روسیه و اوکراین، تحریم های جدیدی را علیه بعضی اتباع و نهادهای روس وضع کردند. در پی این اقدام شش فرد و هشت نهاد نظامی روسیه از سوی آمریکا تحریم شدند.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که اتحادیه اروپا، هشت مقام روس را به دلیل آنچه که مصادره کشتی های اوکراینی خوانده، هدف تحریم قرار داده است.

این فهرست شامل مقام های ارشد گارد امنیت مرزی روسیه و فرماند هان سه کشتی روسی است.

این حادثه موجب افزایش تنش میان مسکو و غرب شد که لغو دیدار رییسان جمهوری آمریکا و روسیه نیز پیامد آن بوده است.

تحریم های جدید علیه روسیه، تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که مجلس اروپا با انتشار گزارشی اعلام نموده بود که دیگر مسکو را به عنوان یک شریک راهبردی به حساب نمی آورد.

این گزارش همچنین بر لزوم توقف پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 که قرار است از روسیه به آلمان کشیده گردد، تأکید نموده بود.

مسؤولان روس معتقدند؛ تحریم، به سیاست اصلی آمریکا در برابر این کشور تبدیل شده است؛ بنابراین آنان باید به گونه ای برنامه ریزی نمایند که بتوانند در مقابل تحریم های بلند مدت واشنگتن مقاومت نمایند.

روسیه از نظر تعداد بسته های تحریمی آمریکا و اروپا که از مرز 60 بسته تحریمی فراتر رفته است، شاید در سطح جهانی رکورد دار باشد.

این وضع، نشانگر اهمیت فراوان جلوگیری از توسعه طلبی روسیه برای استراتژیست های کاخ سفید است و واشنگتن برای این منظور به هر بهانه ای متوسل می گردد.

با این وجود، تحریم هایی که علیه روسیه اعمال می گردد با تحریم هایی که آمریکا علیه سایر کشورها وضع می نماید متفاوت است.

مارشال بلینگسلی دستیار وزیر خزانه داری آمریکا دلیل این امر را شکل و ماهیت اقتصاد روسیه دانسته و اعلام نموده است که اقتصاد روسیه بزرگ است و بخوبی به سیستم مالی و تجاری بین المللی پیوند خورده است.

دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه به تازگی گفته است که اقتصاد این کشور در شش سال آینده با دشواری روبرو خواهد بود؛ چرا که مسکو با جنگ مالی و تحریم های بی سابقه ای روبه رو است.

به گفته وی، روسیه سیاست مالی خود را به گونه ای اجرا می نماید که اولاً در شرایط نامساعد نیز پیشرفت و توسعه یابد و دوم اینکه سطح زندگی مردم ارتقا پیدا کند.

نخست وزیر روسیه با بیان اینکه سال آینده برای اقتصاد روسیه، سال سازش با شرایط کنونی خواهد بود، افزود: بسته تازه تغییرات ساختاری، اقتصاد کشور را به جهت بالاتری ارتقا خواهد داد.

مدودف اعلام نمود که روسیه به سیاست جایگزین سازی کالاهای داخلی با محصولات وارداتی و سرمایه گذاری در بخش های مالی کشور برای پیشبرد این هدف ادامه می دهد. در کنار این تمهیدات مالی داخلی، باز کردن جای پای جدید در قاره بزرگ آفریقا بخشی از سیاست مقابله مسکو با تحریم های غرب است. از این رو روسیه سیاست توجه بیشتر به آفریقا و همکاری مالی و اجتماعی با کشورهای این قاره را در اولویت قرار داده و برای گسترش روابط سیاسی نیز برنامه ریزی می نماید. حمایت سیاسی و برجسته ساختن نقش دول آفریقایی بخشی از سیاست مطلوب مسکو است که می تواند دولت های ضعیف این قاره را به ادامه همکاری های با مسکو دلگرم سازد.

ولادیمیر سافرونف معاون نماینده دائم روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز درباره اصلاحات شورای امنیت، می گوید: کشورهای در حال توسعه آسیایی و آفریقایی باید نخستین گروهی باشند که در زمره اعضای در حال افزایش شورای امنیت قرار می گیرند.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سافرونف نوشت: اطمینان دارم این دولت ها از توان کافی برای ایفای سهمی بسزا در روند تأمین صلح و امنیت بین المللی برخوردارند.

عامل دیگر بازگشت بزرگ روسیه به آفریقا، جنبه نظامی دارد. مسکو به دولت های عربی- آفریقایی وعده داده است که می تواند با حضور نظامی خود به ثبات سیاسی و امنیت بین دولتی کشورهای ضعیف این قاره یاری کند. در مقابل، لیبی، سودان و مصر سه کشور عربی آفریقا هستند که آمادگی خود را برای حضور نظامی و یا تأسیس پایگاه از سوی روسیه اعلام کردند. پیش تر خلیفه حفتر فرمانده نیروهای نظامی موسوم به ارتش ملی لیبی پیشنهاد استقرار پایگاه نظامی روسیه در بنغازی دومین شهر بزرگ این کشور را به مسکو ارائه نموده بود.

حفتر همچنین در گفت وگو با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه تأسیس این پایگاه را باعث رجحان در جنوب دریای مدیترانه و در نزدیکی کشورهای عضو ناتو دانسته بود.

سودان نیز کشور دیگری است که یکی از بنادر خود را برای تأسیس پایگاه نظامی در اختیار روس ها قرار خواهد داد.

در کنار مسائل نظامی، روسیه سعی می نماید با متغییر اقتصاد نیز رویکرد بازگشت به آفریقا را تحکیم بخشد. در این راستا مسکو اعلام نموده است که طلب 20 میلیارد دلاری خود از کشورهای آفریقایی را در چارچوب همکاری های خود برای بهبود شرایط مالی این کشورها و مشارکت در مبارزه با فقر، خواهد بخشید.

با وجود چنین تغییراتی در بازیگری روسیه، اکنون کارشناسان اروپایی- آمریکایی با یک سوال مهم روبروند؛ و آن اینکه آیا تحریم های مسکو نتایج عکسی به بار نخواهد آورد؟ چنین احتمالی و نیز تکاپوی مسکو برای یافتن میدان های جدیدی از بازیگری و افزایش نفوذ خارجی، تردید کارشناسان و مقامات اروپایی درباره اثربخشی واقعی این تحریم ها را بیشتر نموده است.

شبس**9460**1613

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5268

به "تحریم های غرب از عوامل بازگشت روسیه به آفریقاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم های غرب از عوامل بازگشت روسیه به آفریقاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید