تشخیص فرآیندهای درون برگ با استفاده از حسگر نانو

به گزارش شیوا مارکت، محققان با قرار دادن نانوحسگری در برگ درخت دریافتند که با آسیب دیدن بخشی از برگ، پراکسید هیدروژن در برگ فراوری شده و این ماده به عنوان موج سیگنال دهی باعث ترمیم بخش آسیب دیده می گردد.

تشخیص فرآیندهای درون برگ با استفاده از حسگر نانو

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست با استفاده از نانولوله های کربنی راهی برای پیگیری دقیق چگونگی پاسخ گویی گیاهان به استرس هایی مانند آسیب، عفونت و آسیب های حاصل از نور ارائه کردند. این حسگرها را می توان در برگ درختان جاسازی کرد، جایی که سیگنال های پراکسید هیدروژن مبادله می شوند.

گیاهان از پراکسید هیدروژن برای برقراری ارتباط در برگ ها استفاده می نمایند، درصورت وجود سیگنالی مبنی بر آسیب یا مشکل در برگ، گیاه آغاز به فراوری ترکیباتی می نماید که موجب ترمیم بخش آسیب دیده می گردد یا این که حشرات را دور می نماید. این حسگر جدید قادر است تا سیگنال های پراکسید هیدروژن را برای تمایز انواع مختلف استرس ها تشخیص دهد.

مایکل استرانو می گوید: گیاهان یک شکل ارتباطی پیچیده داخلی دارند که در زمان واقعی می توانیم پاسخ گیاه را از روی همین شکل ارتباطی تشخیص دهیم و دریابیم که چه نوع استرسی را تجربه می نماید.

این نوع حسگرها می توانند برای آنالیز چگونگی پاسخ گیاه به عوامل مختلف استفاده شوند و نتایج آن به کشاورزان یاری می نماید تا راهبردهای جدیدی را برای بهبود عملکرد محصول اتخاذ نمایند. این گروه تحقیقاتی، از این فناوری روی هشت گونه گیاه مختلف نظیر اسفناج، توت فرنگی و آرگولا استفاده کردند.

این گروه تحقیقاتی طی چند سال گذشته روی مهندسی گیاهان نانوبیونیک کار نموده اند، گیاهانی که در آن ها از نانومواد استفاده می گردد تا عوامل مختلفی نظیر تابش نور یا کمبود آب شناسایی گردد.

استرانو پیش از این روی حسگرهای نانولوله کربنی کار نموده بود، او از سه سال قبل آغاز به تحقیق روی قرار دادن حسگر در برگ های گیاه نموده بود تا بتواند گیاه را در سطح مولکولی آنالیز کند. او معتقد بود که پراکسید هیدروژن میتواند یک سیگنال مولکولی باشد اما برای وی چندان این موضوع شفاف نشده بود.

او از روشی به نام نفوذ پاکت تبادل لیپید (LEEP) برای ترکیب حسگر در برگ گیاهان استفاده کرد. این روش که چند سال قبل در آزمایشگاه او ابداع شد به محققان اجازه می دهد تا نانوذرات را درون غشأ گیاه وارد نمایند.

وی پس از وارد کردن حسگر در برگ گیاه، کشفی عظیم را انجام داد. استرانو دریافت که با آسیب دیدن بخشی از یک برگ، پراکسید هیدروژن ایجاد می گردد که آزاد شدن آن باعث تحریک سلول به منظور ترمیم بخش آسیب دیده خواهد شد.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19328

به "تشخیص فرآیندهای درون برگ با استفاده از حسگر نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص فرآیندهای درون برگ با استفاده از حسگر نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید