تصویربرداری از پلنگ و توله هایش در بختگان برای نخستین بار

به گزارش شیوا مارکت، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: دوربین های کاشته گردیده در پارک بختگان، برای اولین بار تصاویری از یک قلاده پلنگ و 2 توله اش ثبت نموده است.

تصویربرداری از پلنگ و توله هایش در بختگان برای نخستین بار

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس، سعید محمودی گفت: دوربین تله ای از خردادماه سال 96 کنار یکی از چشمه های موجود در پارک ملی بختگان نصب شد تا با توجه به وجود علائم حضور پلنگ در این منطقه امکان ثبت تصاویر فراهم گردد.

او با بیان اینکه وجود یک قلاده پلنگ و توله هایش نشان از فراهم بودن امکان جفتگیری حیوانات وحشی و در نتیجه امنیت در محدوده پارک ملی بختگان است، گفت: پلنگ ایرانی گونه ای نادر از این حیوان در دنیا به شمار می رود.

محمودی ادامه داد: پلنگ ایرانی از نظر جثه بزرگترین گونه این جانور به شمار می رود و در لیست سرخ اتحادیه دنیای حفاظت از طبیعت در زمره جانوران در معرض خطر انقراض واقع شده است.

او با یادآوری این نکته که پلنگ ایرانی بومی غرب آسیا بوده و ایران مهمترین زیستگاه آن در خاورمیانه است؛ گفت: سال گذشته برای اولین بار در منطقه حفاظت گردیده هرمود لارستان تصویربرداری از پلنگ انجام شد.

محمودی گفت: متاسفانه از سال 93 تاکنون چندین قلاده پلنگ در شهرستان های رستم، کازرون، فیروزآّباد، شیراز، مهر، ارسنجان و استهبان به دلایل مختلف نظیر تصادفات، شکار یا طعمه گذاری تلف گردیده است.

او ادامه داد: حفاظت محیط زیست با هدف کاهش تعارض بین دامداران و عشایر با گونه پلنگ نسبت به بیمه این جانور اقدام و در سال های 95 و 96 حدود 30 فقره خسارت به افراد زیان یا آسیب دیده از حمله پلنگ در فارس پرداخت شد.

محمودی افزود: بیمه پلنگ ایرانی یکی از فصول برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی است که با هدف مدیریت و جلوگیری از تعارض این گونه با دامداران انجام گردیده و با توجه به تاثیر این اقدام در کاهش اتلاف پلنگ؛ پیش بینی می گردد سال جاری هم موضوع بیمه ادامه یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: برای برآورد جمعیت پلنگ ایرانی در پارک ملی بختگان احتیاج به انجام یک پروژه پایش جمعیت و نصب تعدادی دوربین تله در سلول های مشخص هستیم؛ این دوربین ها باید در مناطقی که احتمال حضور پلنگ وجود دارد نصب گردد.

محمودی گفت: اگر اعتبار لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تامین گردد؛ انجام برآورد جمعیت پلنگ ایرانی و سایر گونه های موجود در پارک ملی بختگان وجود خهواهد داشت؛ به حتم مشخص شدن جمعیت حیات وحش خصوصا گونه های در معرض خطر انقراض نظیر پلنگ ایرانی، در ارزیابی ها و برنامه ریزی ها و اطلاع از پراکنش، مهاجرت، قلمروطلبی و سایر رفتارهای حیوانات، اهمیت ویژه ای دارد.

به گزارش خبرنگاران؛ پارک ملی بختگان یکی از مناطق حفاظت گردیده در استان فارس است که 160 هزار هکتار مساحت دارد.

منطقه بختگان اولین بار در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت گردیده اعلام و سپس در سال 1354 به عنوان پناهگاه حیات وحش تصویب شد.

بر اساس اسناد موجود سال 1374 بخشی از پناهگاه حیات وحش بختگان به عنوان پارک ملی بختگان مشخص شد.

sloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 766

به "تصویربرداری از پلنگ و توله هایش در بختگان برای نخستین بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویربرداری از پلنگ و توله هایش در بختگان برای نخستین بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید