تهران شهری برای همه

به گزارش شیوا مارکت، رویکردهای جدید مدیریت شهری تهران، این روزها با تمرکز بر شعار تهران، شهری برای همه در محله های قدیمی و جدید پایتخت پیگیری می گردد.

تهران شهری برای همه

تحقق این شعار با توجه به اقتصاد فرهنگ در سایه بازآفرینی ارزش های موجود، افزایش کیفیت زندگی در شهر و فراهم کردن بستر توسعه قلمرو عمومی، نگاه ویژه ای به شروع توسعه شهر از کوچه پسکوچه های آن دارد. منطقه 11 از جمله مناطقی است که اولین گام را بسیار محکم در راستای تحقق این روینمودها برداشته است.

پهنه فرهنگی رودکی

با توجه به ارزش های هویتی و مکان های آموزشی شاخص، مستطیلی حدفاصل تئاتر شهر، خیابان انقلاب، خیابان حافظ و خیابان نوفل لوشاتو به عنوان پهنه فرهنگی رودکی تعریف شد که به درنگ گاهی برای فعالیت های فرهنگی متنوع در گذرهای پیاده باشد.

اجرای نمایش های خیابانی در محوطه تئاتر شهر و اجرای موسیقی های خیابانی با همکاری هنرمندان در گذر شهریار از چندی پیش شروع شده است.

اجرای پروژه پلازای راه آهن

یکی از اتفاقات خوب در منطقه 11 تغییر کارکرد میدان تاریخی راه آهن به عنوان دروازه ورودی پایتخت از پایانه حمل ونقل به پلازای شهری با هدف میزبانی از مسافران و برپایی آیین های مختلف است. اجرای طرح ساماندهی میدان راه آهن با آزادسازی حدود 2 هزارمترمربع سبب شد تا با توجه به شرایط کیفی قابل ملاحظه میدان و سیاست های کلان شورای شهر و شهرداری پایتخت، این میدان به عنوان یکی از پلازاهای شهر تهران قابل استفاده شهروندان گردد.

پاکسازی چهارراه ولی عصر(عج)

جمع آوری دستفروشان از چهارراه ولی عصر(عج) مطالبه چند ساله ای که ضمن ساماندهی و نظم بخشی پیاده راه ها آرامش عمومی را برای شهروندان به ارمغان آورد.

ایجاد راستا گردشگری در حصار ناصری

شهرداری با آماده سازی 4 کیلومتر از راستا گردشگری حصار ناصری در منطقه، زمینه بهره مندی شهروندان را از اماکن دیدنی و تاریخی تهران قدیم فراهم نموده است. حدود یک سال است که برای گردشگران در ایام تعطیل امکان بازدید از این اماکن و با استفاده از دوچرخه فراهم شده است.

مرمت و بازسازی اماکن تاریخی

بهسازی هتل و بوتیک حنا: هتل حنا یکی از بناهای تاریخی دوران پهلوی واقع در کوچه لولاگر بود که با مشارکت شهرداری منطقه 11 بهسازی و به یک مرکز مالی فرهنگی تبدیل شد. این مکان گردشگری امروز به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شده و برای 60 نفر اشتغالزایی ایجاد نموده است.

بهسازی کافه بامداد: کافه بامداد با 100 سال قدمت یکی دیگر از بافت های تاریخی ارزشمند منطقه 11 است که مرمت و زیباسازی شد.

توسعه زیرساخت های حمل ونقل عمومی در منطقه

ساکنان منطقه 11 در هر 350 متر به یکی از ایستگاه های حمل ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی دسترسی دارند و پوشش صددرصدی 350 متری ایستگاه های حمل ونقل عمومی در منطقه جابه جایی مردم را تسهیل نموده است.

زیباسازی میدان ها

پیرایش شهری میدان های تاریخی و قدیمی منطقه 11 از جمله وحدت اسلامی، میدان رازی و میدان قزوین با هدف ساماندهی سیمای بصری منطقه و افزایش حس تعلق خاطر به محله پروژه ای است که سال ها پیش در میدان حسن آباد اجرا شد و هم اکنون در میدان های دیگر در حال اجراست.

رنگ آمیزی کوچه های محله فروزش

در سال های اخیر، گلایه های متعددی از انباشت زباله های خانگی و آلودگی زیست محیطی ناشی از آن به سرای محله برای پیگیری از سوی شهرداری ناحیه مطرح می شد. برای حل این مشکل در سرای محله تصمیم گرفته شد با تشکیل گروهی متشکل از نمایندگان هر کوچه به چاره اندیشی و حل این مسائل بپردازند. با تشکیل گروه همیاران سبز محله، به جای زباله های رها شده در ورودی خیلی از کوچه ها، گلدان های سیمانی بزرگ قرار داده شد و اهالی محله به رنگ آمیزی دیوارها پرداختند تا محله جای بهتری برای زندگی گردد.

تبدیل بوستان خواجه دهی به مرکز پرورش گل: بوستان خواجه دهی که 11 سال پیش در محله راه آهن تأسیس شد، متأسفانه به سبب قرار دریافت در انتهای کوچه خواجه دهی، پس از راه اندازی به پاتوق افراد بی خانمان و معتادان متجاهر تبدیل شد اما با پیگیری های اجرا شده در محله راه آهن و نگاه ویژه شهرداری، این بوستان امروز به مرکز پرورش گل و گیاه تبدیل شده است.

کمپین زیست محیطی در محله راه آهن: طرح جاده دوطرفه یکی از طرح های پیروز محلی است که با مشارکت مردم محله راه آهن در حوزه بازیافت زباله ها اجرا می گردد. در این کمپین امروز 800 عضو فعالیت دارند که 250 نفر از اعضای فعالش را بچه ها این محله تشکیل می دهند. در یک سال گذشته بالغ بر 31 تن زباله تفکیک شده در محله جمع آوری شده که درآمد حاصل از آن صرف حل مسائل محله شده است.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7884

به "تهران شهری برای همه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران شهری برای همه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید