توسعه یک هوش مصنوعی که مثل نوزاد است

به گزارش شیوا مارکت، دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک هوش مصنوعی جدید ایجاد نموده اند که قوانین فیزیک را به طور بصری درک می نماید و می تواند به دانشمندان در درک اینکه نوزادان چگونه آغاز به شناختن جهان می نمایند، یاری کند.

توسعه یک هوش مصنوعی که مثل نوزاد است

به گزارش خبرنگاران و به نقل از انگجت، ما اغلب از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای اتوماسیون یا اتوماتیک سازی کارهای خاص یاد می کنیم، اما به تازگی معین شده است که این فناوری می تواند به ما در درک بهتر از خود نیز یاری کند. حداقل این چیزی است که گروهی از محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) فکر می نمایند و ادعا نموده اند که مدل جدید هوش مصنوعی آنها قادر به انجام آن خواهد بود.

این سیستم با نام ADEPT قادر است مانند یک انسان بعضی قوانین فیزیک را به طور شهودی درک کند. این سیستم می تواند در یک ویدئو به یک شیء نگاه و پیش بینی کند که چگونه باید بر اساس آنچه که از قوانین فیزیک می داند، عمل کند.

گروه سازنده ADEPT می گویند که مدل آنها به شناخت بیشتر از نحوه درک نوزادان از دنیای اطرافشان یاری می نماید و همچنین به محققان دیگر اجازه می دهد تا در آینده هوش مصنوعی های باهوش تری توسعه دهند.

کوین اسمیت یکی از محققان این گروه می گوید: نوزادان وقتی در سن سه ماهگی هستند، این تصور را دارند که اشیاء نمی توانند از درون یکدیگر عبور نمایند و یا بدون دخالت نیرویی حرکت نمایند. ما می خواستیم از طریق توسعه یک هوش مصنوعی به دانش چگونگی ایجاد شناخت در کودک برسیم.

سیستم ADEPT دو روش برای خود دارد. اول یک شیء را آنالیز می نماید و شکل، حالت و سرعت آن را تشخیص می دهد. نکته جالب در خصوص این روش این است که به جزئیات توجه نمی نماید و به جای اینکه همه جنبه های آن را آنالیز کند، فقط به هندسه تقریبی اشیا نگاه می نماید.

طبق گفته محققان، این کار به سیستم اجازه می دهد تا نه فقط مواردی که برای درک آن آموزش داده شده است، بلکه حرکت انواع اشیاء مختلف را پیش بینی کند. علاوه بر این، این جنبه ای از طراحی سیستم است که آن را شبیه به نوزادان می نماید. سیستم ADEPT مانند بچه ها، وقتی به فکر چگونگی حرکت اشیا است، به خصوصیات خاص آن اهمیت نمی دهد.

روش دوم یک سیستم فیزیکی است. سیستم در این روش، شباهت ها را با توسعه دهندگان نرم افزاری بازی های ویدئویی به اشتراک می گذارد تا از فیزیک دنیای واقعی در بازی های خود استفاده نمایند. داده های گرفته شده توسط ماژول گرافیکی را می گیرد و نحوه عملکرد یک شیء را براساس قوانین فیزیک شبیه سازی می نماید.

هنگامی که چند نتیجه پیش بینی شده را می بیند، آنها را با آنهایی که در فریم های بعدی یک ویدیو قرار می گیرند، مقایسه می نماید. اگر متوجه اختلافی بین آنچه که فکر می کرد رخ دهد با آنچه که رخ داده است گردد، یک سیگنال ارسال می نماید. هرچه سیگنال قوی تر باشد، یعنی از آنچه که رخ داده شگفت زده تر شده است. نکته جالب در خصوص ADEPT این است که سطح تعجب آن با انسان هایی که همان مجموعه فیلم ها را دیده اند، مطابقت دارد.

محققان می گویند در مرحله بعدی می خواهند بدانند بچه ها خردسال چگونه دنیا را می بینند و می شناسند و این یافته ها را در مدل خود بگنجانند.

اسمیت می گوید: ما می خواهیم ببینیم چه چیز دیگری باید ساخته گردد تا چگونگی شناخت دنیا توسط نوزادان را دریابیم.

quiz1.ir: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14181

به "توسعه یک هوش مصنوعی که مثل نوزاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه یک هوش مصنوعی که مثل نوزاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید