توسعه&zwnjدهندگان از دلایل سرعت بالای تراشه&zwnj اپل M1 می&zwnjگویند

به گزارش شیوا مارکت، با توجه به امتیاز های به دست آمده در زمان آنالیز پردازنده اپل M1 در حالت تک هسته می توانیم بگوییم که این پردازنده جدید سریع ترین پردازنده ای است که اپل تا به امروز در مک ها از آن استفاده نموده است. همان گونه که در خبر ها خوانده اید این پردازنده همچنین توانسته است که در زمان استفاده از تمامی هسته های پردازشی، بسیاری از پردازنده های قدرتمند ساخت اینتل را شکست دهد.

توسعه&zwnjدهندگان از دلایل سرعت بالای تراشه&zwnj اپل M1 می&zwnjگویند

یکی از توسعه دهندگان به نام Erik Engheim به تازگی آنالیز های خودش را درباره تراشه M1 به اشتراک گذاشته است. او همچنین در این آنالیز از دلایلی صحبت می نماید که باعث شده است این پردازنده جدید بسیار سریع تر از پردازنده های اینتلی باشد که اپل آن ها را با M1 جایگزین کرد.

اولین و مهم ترین نکته در رابطه با تراشه M1 این است که این تراشه یک پردازنده ساده نیست. در واقع همان گونه که اپل شرح داد M1 یک چیپست متشکل از واحد های مختلف است. در واقع اپل این چیپست را به گونه ای توسعه داده است که دارای قسمت های مختلف و متشکل از تراشه های متفاوتی است.

برای اطلاع باید بگوییم که تراشه M1 جدید دارای واحد پردازشی 8 هسته ای، واحد گرافیکی 8 هسته ای، حافظه رم داخلی، کنترلر حافظه SSD، پردازنده سیگنال تصویر، قسمت های مربوط به حفظ امنیت دستگاه و دیگر قسمت های مختلف است. البته بعضی مدل هایی مک بوک ایر جدید مجهز به M1 دارای واحد گرافیکی 7 هسته ای هستند.

با وجود اینکه دو شرکت اینتل و AMD هم از ریزپردازنده های مختلفی در پردازنده های فراورییشان استفاده می نمایند، اما همان گونه که این توسعه دهنده می گوید برخلاف شرکت های رقیب که تنها به فکر توسعه یک پردازنده با کاربرد عمومی هستند، اپل در زمان طراحی این تراشه قصد داشته تا آن را به گونه ای توسعه دهد که بتواند کار های پردازشی به خصوصی را به شکل بهتری انجام دهد.

علاوه بر پردازنده متشکل از هسته های با توان پردازشی بالا و هسته های دارای مصرف بهینه انرژی و واحد گرافیکی، تراشه M1 همچنین دارای موتور عصبی است که از آن برای انجام کارهایی مانند تشخیص صدا، پردازش تصاویر دوربین، دیکد و انکد کردن فایل هایی ویدیویی با مصرف بهینه انرژی، حفظ امنیت دستگاه و اطلاعات با استفاده از الگوریتم های رمزگذاری، پردازش سیگنال های دیجیتال برای انجام کارهایی مانند فشرده سازی فایل های موسیقی که نیاز به حل توابع سخت ریاضی دارند و پردازش تصویر برای سرعت بخشیدن به کار های مربوط به پردازش تصویر در اپ های مختلف می توان استفاده کرد.

همچنین این موتور عصبی، اپل در این تراشه از حافظه داخلی هم استفاده نموده است. انجام این کار توسط اپل باعث شده است که قسمت های مختلف این تراشه مانند پردازنده و واحد گرافیکی و دیگر قسمت ها بتوانند به مبادله اطلاعات با یکدیگر بپردازند. استفاده از این حافظه داخلی همچنین باعث می گردد که پردازنده و واحد گرافیکی بتوانند که به صورت هم زمان به اطلاعات لازمشان دسترسی داشته باشند و دیگر نیاز نباشد تا این اطلاعات را از یک قسمت به قسمت دیگر کپی نمایند.

استفاده از این حافظه داخلی و دسترسی به اطلاعات لازم بدون نیاز به کپی کردن آن از جایی به جای دیگر با بالا بردن سرعت مبادله اطلاعات باعث می گردد که کار ها با سرعت بیشتری انجام شوند.

  • مک بوک پرو M1 در برابر مک بوک پرو اینتل؛ تست سرعت

به نظر می رسد اپل این تراشه را به گونه ای طراحی نموده است تا بتواند بعضی کار های خاص را با سرعت بیشتری انجام دهد که در نهایت منجر به بهبود در عملکرد آن شده است. این بهبود عملکرد را بسیاری از کاربران در زمان استفاده از مک های جدید تجربه نموده اند.

در واقع دلیل اینکه بسیاری از کاربران در زمان کار کردن بر روی تصاویر و فایل های ویدیویی با مک های دارای پردازنده M1 با بهبود قابل توجه در سرعت روبرو می شوند این است که بسیاری از کار هایی که این کاربران در هنگام استفاده از این مک ها انجام می دهند توسط سخت افزار مخصوص توسعه داده شده برای انجام این کار انجام می گردد.

به همین دلیل است که کاربران می توانند فایل های عظیم ویدیویی را به راحتی و با استفاده از مک مینی ارزان قیمت دارای پردازنده M1 انکد نمایند و ممکن است حتی فن این مک در زمان انجام این کار روشن نگردد. در حالی که انجام دادن همین کار با آی مک گران قیمت باعث می گردد که این مک با وجود کار کردن تمامی فن هایش با آخرین توان باز هم نتواند که با مک مینی جدید رقابت کند.

با وجود اینکه سال ها از تراشه های مخصوص انجام کار های مختلف در دنیای تکنولوژی استفاده می گردد، اما Engheim می گوید که اپل میخواهد تغییرات بنیادی را در این زمینه ایجاد کند. با وجود اینکه دیگر فراورینمایندگان تراشه های ARM مانند AMD هم رویکرد مشابهی را در پیش گرفته اند، اما اینتل و AMD بیشتر بر روی فروش محصولاتی مانند پردازنده های دارای کاربرد عمومی متکی هستند و به دلیل نیاز به تهیه ی مجوز های لازم دیگر فراوری نمایندگان کامپیوتر مانند دل و HP نمی توانند که مانند اپل تراشه های خود را فراوری نمایند.

  • سامسونگ احتمالا به عنوان سازنده تراشه M1 اپل انتخاب می گردد

علاوه بر این موضوع، اپل همچنین می تواند که سخت افزار و نرم افزار استفاده شده در مک های خودش را به گونه ای با یکدیگر یکپارچه کند که کمتر فراوری نماینده ای قادر به انجام آن است. همین موضوع باعث شده است که دیگر محصولات فراوریی این شرکت مانند آیفون و آیپد دارای رجحان نسبت به دیگری گوشی های هوشمند و تبلت های موجود در بازار باشند.

این توسعه دهنده همچنین ادامه می دهد شاید فکر کنید که شرکت اینتل و AMD هم مانند اپل فروش تراشه های دارای تمامی قسمت های پردازشی مختلف را شروع خواهند کرد اما سؤالی که پیش می آید این است که این تراشه ها باید شامل چه قسمت هایی باشند.

  • تراشه M1 اپل یک دردسر عظیم برای سازندگان لپ تاپ ها است

به طور حتم فراوری نمایندگان کامپیوتر نظر های متفاوتی را درباره قسمت های تشکیل دهنده ی این تراشه ها خواهند داشت. علاوه بر این، انجام این کار باعث به وجود آمدن ناسازگاری میان شرکت هایی مانند اینتل، AMD، مایکروسافت و دیگر سازندگان کامپیوتر در رابطه با نوع قسمت های مخصوص انجام دهنده کار های خاص در تراشه های دارای قسمت های مختلف خواهد شد. علاوه بر این، این تراشه جدید باید از نرم افزار های موجود پشتیبانی کند.

علاوه بر مزایایی فراوری تراشه دارای قسمت های مختلف توسط خود اپل و استفاده از آن در مک ها، اپل در قسمت پردازشی این تراشه از هسته های Firestorm استفاده می نماید که بسیار سریع هستند و می توانند دستور العمل های بسیاری را به صورت موازی انجام دهند. همچنین اپل در این پردازنده از بعضی بهینه سازی خاص هم استفاده نموده است.

Engheim باور دارد که شرکت های اینتل و AMD به دلیل محدودیت های موجود در ارائه تراشه های دارای قسمت های مختلف و مدل کسب و کاریشان نمی توانند که تراشه های کاملی را به عنوان راه حلی جامع به شرکت های سازنده کامپیوتر ارائه دهند و به همین دلیل در شرایط سختی قرار دارند.

اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر هستید می توانید که مقاله کامل Engheim در رابطه با تراشه M1 را مطالعه کنید. در این مقاله به موضوعاتی مانند طرز کار این تراشه و نوع تکنولوژی به کار رفته در آن برای دستیابی به این گام عظیم در زمینه توان پردازشی اشاره شده است.

  • هر آنچه باید درباره پردازنده اپل M1 بدانید

منبع: MacRumors

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26151

به "توسعه&zwnjدهندگان از دلایل سرعت بالای تراشه&zwnj اپل M1 می&zwnjگویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه&zwnjدهندگان از دلایل سرعت بالای تراشه&zwnj اپل M1 می&zwnjگویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید