جامعه بدون مطبوعات به بلوغ نمی رسد

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، علی سعدالدین بعداز ظهر یکشنبه در نشستی با خبرنگاران ضمن بیان اینکه در بخش صادرات طی ده ماهه سال جاری 515 هزار و 609 تن کـالا به ارزش 115 میلیون و 766 هزار و 623 دلار از گمرک استان صادر شده، گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 16 درصد رشد را نشان می دهد و متوسط ارزش دلاری هر تن 225 دلار است.

جامعه بدون مطبوعات به بلوغ نمی رسد

وی بابیان اینکه گمرک استان سمنان درزمینه واردات در ده ماهه سال جاری مقدار 23 هزار و 859 تن کالا به ارزش 53 میلیون و 360 هزار و 970 دلار ترخیص نموده است اضافه کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی دو درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری یک درصد افزایش را نشان می دهد و متوسط ارزش دلاری هر تن دو هزار و 236 دلار است.

مدیرکل گمرک استان سمنان درآمد گمرک استان در 10ماهه سال جاری با احتساب ضمانت نامه ها مبلغ 128 هزار و 171 میلیون ریال عنوان نمود و گفت: نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است.

سعدالدین با اشاره به این مطلب که هندوستان، نروژ، کانادا، انگستان، سوئد، آمریکا، دانمارک، اتریش، آلمان، سوئیس، یونان، استرالیا، ترکیه، ایتالیا، روسیه، اندونزی، هلند و سوریه از کشورهای هدف برای صادرات هستند گفت: در زمینه واردات کشورهایی چون هلند، آلمان، انگلستان، فرانسه، آمریکا، چین، استرالیا، کره، کانادا، هنگ کنگ، ژاپن، استرالیا، سوئد، فرانسه، سنگاپور، ایتالیا، ژاپن، نروژ، سنگاپور، مالزی، ترکیه، امارات، لهستان، یونان و فیلیپین، فنلاند را می توان اعلام کرد.

مدیر کل گمرک سمنان در بحث منطقه ویژه مالی نیز گفت: رونق و پیشرفت فراوری و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری های جدید و حمایت از سرمایه گذاران موجود در استان از ویژگی های این مناطق است.

سعدالدین اضافه کرد: استقرار گمرک و وجود زیرساخت های موجود در استان می تواند به این امر یاری شایانی کند.

وی توضیح داد: شرکت های فراوریی و سرمایه گذارانی که فراوریات صادراتی داشته باشند از معافیت های حقوق ورودی مواد اولیه بکار گرفته شده در صادرات می توانند استفاده نمایند.

مدیر کل گمرک استان سمنان مجاورت منطقه ویژه مالی با شهرک صنعتی و ارتباط به وسیله خط ریلی اختصاصی راه آهن به شبکه سراسری ریلی و وجود زیر ساخت هایی همچون راه مواصلاتی مناسب -خدماتی همچون آب و برق و گاز و زمین مناسب از پتانسیل های بالقوه در توسعه اشتغال و افزایش فراوری در استان دانست و اضافه کرد: انشالله گام های موثر و حمایت های لازم در تحقق این امر هر چه سریعتر برداشته گردد.

سعدالدین با اشاره به تسهیلات و اقدامات شاخص انجام گرفته توسط گمرک استان سمنان، گفت: حمایت از فراورینماینده داخلی و تقویت بخش صادرات در حد یک شعار نباید باشد و گمرک جمهوری اسلامی ایران و در کنار آن گمرک استان اقدامات موثری را در این جهت انجام داده است، اجرای سیستم اظهار از راه دور که برای خدمت رسانی هر چه بهتر به صاحبان کالا و فراورینمایندگان و تجار و سهولت در انجام تشریفات گمرکی راه اندازی و اجرایی شد و این سامانه زمان ترخیص کالاها را به حداقل زمان ممکن رسانده و هزینه صاحبان کالا را به نحو قابل توجهی کاهش داده است.

وی افزایش سطح و سرعت پاسخگویی به ارباب رجوع را بدنبال داشته و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های جاری و کاهش مراودات کاغذی و اتلاف زمان و حذف هزینه های پست انجام گرفته است گفت: بسته های حمایتی ویژه در زمینه صادرات و واردات، پذیرش و اخذ ضمانتنامه چند ماهه بجای وجه نقد به صاحبان کالا فراوریی و تجاری و پذیرش انبارهای اختصاصی در محل واحدها و شرکتهای دولتی و ارائه خدمات گمرکی در آن محل که بخش عمده ای از هزینه های آنان را کاهش داده را بخشی از بسته حمایتی گمرک عنوان نمود.

مدیر کل گمرک استان سمنان پیگیری و دریافت مجوز واردات خودرو و صادرات پسته را از مهمترین اقدامات انجام گرفته در سالجاری اعلام کرد و اضافه کرد: کارشناسان آن اداره کل آمادگی کامل را در این جهت دارند و انشاالله بسترهای مناسب و اقدامات موثر در این مهم توسط سازمان های وابسته هر چه سریعتر برداشته گردد.

سعدالدین، قاچاق را یکی از دردسرهای اصلی برای دولت، فراورینمایندگان و حتی در مواردی خود مصرف نمایندگان دانست و قاچاق، را آفتی دانست که در مسایلی مانند بهداشت، سلامت و امنیت مسائل عدیده ای ایجاد و همه کوشش ها را نابود می نماید.

این مقام مسئول اضافه کرد: باید با یاری همه نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی و صدا و سیما و همچنین مطبوعات و رسانه های تاثیرگذار این فرهنگ سازی انجام گردد که خرید کالای قاچاق یعنی نابودی صنعت فراوری و نابودی چرخه اقتصاد و بیکاری جوانان این مرزو بوم که خود تبعات منفی بسیاری دارد.

سعدالدین در رابطه با ساختمان اداری گمرک اعلام کرد که گمرک استان متاسفانه از زمان افتتاح تا کنون مکان و ساختمانی در خور و با امکانات و تجهیزات نسبتا خوب در اختیار نداشته و در سوله ای که پارتیشن بندی شده با امکانات کم در حال خدمتگزاری به مردم بوده که به لطف خداوند کلنگ ساختمان جدید این اداره کل با امکاناتی خوب و مجهز در مساحتی حدود دو هزار متر در اواسط سالجاری به زمین خورد و اسکلت ساختمان با پیشرفتی عالی به انتها رسیده که امیدواریم با عنایات ویژه مسئولان استان و تخصیص اعتبار و بودجه لازم تا انتها سال 95 به بهره برداری برسد.

وی از نگاه ویژه مطبوعات استان به اخبار گمرک و انعکاس و اطلاع رسانی به موقع آن تشکر کرد و از ویژگی های شاخص و شاخص آنرا نقل صحیح و بی طرفی در اخبار، دقت-صراحت و صداقت، تنوع مطالب وتعهد و التزام و پیرو ولایت فقیه بودن دانست.

مصطفی کواکبیان رئیس خانه مطبوعات کشور و مدیر مسئول روزنامه پیغام استان سمنان نیز در این نشست، گمرک را یک نهاد تاثیر گذار و مهم در اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: گمرک استان در این جهت به نحو احسن قدم برداشته و صندلی خوبی را پیدا نموده است.

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11468

به "جامعه بدون مطبوعات به بلوغ نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه بدون مطبوعات به بلوغ نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید