جنگل ابر سمنان؛ دیدار زمین با آسمان!، تصاویر

به گزارش شیوا مارکت، جنگل ابر در منطقه ای واقع شده است که از ضخامت کوه های البرز کاسته می گردد و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لابه لای دره ها به سمت جنوب سرازیر می شوند؛ به همین خاطر تقریبا از بعدازظهر تا نیمه های شب با سرد شدن هوا چنان می کند که جنگل به روی ابرها سوار شده است.

جنگل ابر سمنان؛ دیدار زمین با آسمان!، تصاویر

به گزارشخبرنگاران: جنگل ابر شاهرود یکى از دست نخورده ترین جنگل هاى ایران و از جنگل های زیبا و خوش آب و هوای استان سمنان است که در 50 کیلومتری شمال شرق شاهرود و در جهت جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار گرفته است. جنگل ابر با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور است و از آنجا که فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا گرفته به همین دلیل این جنگل را جنگل ابر می نامند.

ابرها آنقدر به درخت ها نزدیک اند که به نظر می رسد می توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می گردد.

ارتفاع زیاد جنگل ابر از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما و وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از شاخصه های این جنگل است. متوسط حداکثر دما 20 و حداقل دما 66 درجه سانتی گراد است.از چشمه های دایمی منطقه می توان به چشمه آلوچال، آب شرش و آبشار اشاره نمود.

دلیل وجود این ابرها چیست؟

جنگل ابر را اقیانوسی از ابر فرا گرفته، به طوری که وقتی نشسته اید ابرها می آیند و همه جا را می پوشانند و دیدن ابرهایی که همواره بالای سرمانند و حالا از کنارمان رد میشوند و ما را در بر میگیرند از آن فاصله کم حتما آدم را به وجود می آورد.

این جنگل در منطقه ای قرار گرفته که از ضخامت کوه های البرز کم می گردد و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از بین دره ها به سمت جنوب سرازیر می شوند؛ قرار دریافت در دو ناحیه کم فشار و پرفشار یعنی دشت گرگان و منطقه ابر باعث شده هر وقت زمین انرژی می گیرد ابرها جابه جا شوند.

این جنگل مرز بین دو استان سمنان و گلستان است و همینکه دارید در بیابانی خشک و بی آب و علف می رانید، پوشش گیاهی انبوده هویدا می گردد و دیگر تصور آنهمه خشکی تصوری محال به نظر میرسد. یکی از ویژگی های این جنگل ها ارتفاع زیادش از سطح دریاست. از 800 متر واقع در روستای شیرین آباد آغاز میگردد که این خودش عدد کمی نیست و تا 2700 متر میرسد.

اهمیت این جنگل را می توان بر روی 3 محور خلاصه کرد:

یکی این که جنگل ابر، قسمتی از جنگل های باستانی هیرکانی بوده و گیاهانی دارویی خاصی در آن یافت می گردد.

دوم این که حنگل ابر از قدیمی ترین و زیبا ترین جنگل های ایران با گونه های گیاهی و جانوری نادر است و گونه های مختلف گیاهی مانند سرخدار داشته که بیش از 4 هزار سال قدمت دارد.

سوم این که تنها جنگل ایران که بیش از 3 میلیون سال قدمت دارد، جنگل ابر شاهرود سمنان است و در واقع نگین انگشتری محیط زیست این استان به شمار می رود. این جنگل، تنها بخش باقی مانده از طبیعتی 3 میلیون ساله بوده که صد ها هزار سال پیش، از غرب چین تا مدیترانه امتداد داشتند و امروزه تنها باریکه از ان میراث جهانی تحت عنوان ابر، برای ما ایرانی ها بر جای مانده است.

جهت دسترسی به جنگل ابر

برای رسیدن به جنگل ابر و قسمت های مختلف آن، احتیاج دارید تا حتما پیاده روی چند ساعته ای داشته باشید. زمانی که اینجا هستید باید تنبلی را کناری گذاشته و با کوله بارتان به دل طبیعت بزنید. کوه نوردی و جنگل نوردی های جذاب در مناطقی شگفت انگیز با چشم انداز هایی بی نظیر در انتظارتان است. تپه ها و قله هایی با جاده های خاکی و گلی، درختانی با تنوعی بی مانند، آبشارها و چشمه هایی پرآب و با طراوت شما را به گلگشتی به یادماندنی در جنگل دعوت می نمایند. آماده باشید و یکی از بهترین سفرهای طبیعت گردی تان را رقم بزنید.

هنگامی که در جنگل هستید به احتمال زیاد به گروه های مختلفی بر می خورید که با دوچرخه خود به جاده زده اند و بخش های گوناگون جنگل ابر را زیر پا می گذارند. دوچرخه سواری یکی از محبوب ترین تفریح ها در جنگل ابر است. اگر شما هم علاقه و توانایی دارید و دوچرخه سواری را به صورت حرفه ای دنبال می کنید، می توانید از فرصت حضور در اینجا استفاده نموده و از تماشای مناظر زیبا در هوایی عالی لذت ببرید.

بهترین فصل سفر

درست است که ابرهای این منطقه باعث شهرتش شده، ولی اینطور نیست که همواره بتوان آنها را دید. بهترین زمان سفر به جنگل ابر نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت تا اوایل مهر است. ولی قبل از رفتن به آن باید هواشناسی را هم چک کرد. اگر هوای علی آباد کتول در استان گلستان ابری و بارانی باشد و هوای شاهرود آفتابی میتوان به دیدن ابرها امیدوار بود. از ظهر تا نیمه های شب ابرها پدیدار می شوند.

مجله واحدی: مجله واحدی: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20565

به "جنگل ابر سمنان؛ دیدار زمین با آسمان!، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل ابر سمنان؛ دیدار زمین با آسمان!، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید