جواب مبهم ژاپن به آمریکا برای شرکت در ائتلاف دریایی خلیج فارس

به گزارش شیوا مارکت، نخست وزیر و وزیر دفاع ژاپن در دیدار با وزیر دفاع آمریکا و درخواست این کشور برای مشارکت در ائتلاف دریایی در خلیج فارس اعلام نموده اند که هرگونه نقش این کشور در این ائتلاف براساس ملاحظات توکیو در روابطش با تهران و واشنگتن خواهد بود.

جواب مبهم ژاپن به آمریکا برای شرکت در ائتلاف دریایی خلیج فارس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزیر دفاع آمریکا که در توکیو به سر می برد از ژاپن خواسته که به ائتلاف دریایی این کشور در خلیج فارس ملحق گردد.

براساس گزارش ژاپن تایمز، مارک اسپر از ژاپن خواست که مشارکت در این ائتلاف را برای محافظت از کشتیرانی در تنگه هرمز آنالیز کند.

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه با تاکشی ایوایا وزیر دفاع ژاپن دیدار و رایزنی کرد. وی بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت: هر کشوری که منافعی در آزادی کشتیرانی و دریانوردی تجاری دارد احتیاج است که به طور جدی مشارکت در این طرح رصد دریایی در تنگه هرمز را مورد آنالیز قرار دهد.

این درحالیست که دولت ژاپن پیش از این مشارکت نظامی در این طرح را رد نموده است.

روزنامه ژاپن تایمز در این زمینه نوشت: اشتیاق متحدان آمریکا برای پیوستن به این طرح بسیار درهم و برهم است. بریتانیا اعلام نموده است در این ائتلاف حضور پیدا می نماید اما کشوری مثل آلمان تمایلی برای پیوستن ندارد.

اسپر که به تازگی به سمت وزارت دفاع آمریکا منصوب شده است، طی سفیر اخیر خود به آسیا از جمله استرالیا و کره جنوبی در حال مطرح کردن این طرح برای متحدان خود و ترغیب کردن آنها برای مشارکت در این ائتلاف دریایی است.

به گفته منابع ژاپنی، اسپر این موضوع را در دیدارش با وزیر دفاع ژاپن نیز مطرح نموده است اما یوشیهیده سوگا دبیر کابینه ژاپن در این باره گفت این موضوع در دیدار با نخست وزیر مطرح نشده است.

آبه شینزو روز سه شنبه گفته بود که براساس ملاحظاتی که هم با ایران و هم با آمریکا دارد در حال تصمیم گیری در این زمینه است که ژاپن چه نقشی می تواند در این ائتلاف ایفا نماید.

ایوایا بعد از دیدار با اسپر به خبرنگاران گفت: وی به طرف آمریکایی شرح داده است که توکیو با دقت درباره نقشی که می تواند در تضمین کشتیرانی در خاورمیانه ایفا نماید فکر خواهد نمود؛ براساس ملاحظاتش برای تامین نفت مورد احتیاج و همچنین روابطش با تهران و واشنگتن.

وزیر خارجه آمریکا امروز سه شنبه (15 مرداد/6 اوت) در مصاحبه با اسکای نیوز گفته واشنگتن از بیش از 60 کشور برای شرکت در یک ائتلاف دریایی با هدف ادعایی محافظت از تردد کشتی ها در خلیج فارس دعوت به عمل آورده است.

پامپئو در این مصاحبه با تکرار ادعاهای همیشگی ایران را بزرگترین حامی تروریسم توصیف کرد و گفت: ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم برنامه ای جامع در اختیار داریم که ایران را از انجام کارهایی که می تواند به بروز درگیری در منطقه منجر می گردد- چیزی که آمریکا نمی خواهد- منع می نماید.

بعضی رسانه های آمریکایی عدم استقبال از طرح آمریکا را نتیجه سیاستهای دونالد ترامپ اعلام نموده و ائتلاف واشنگتن در این زمینه را ائتلاف تک نفره خوانده اند.

براساس گزارش روزنامه ژاپن تایمز، در دیدار وزرای خارجه آمریکا و ژاپن درباره تلاشهای چین برای بی ثبات کردن منطقه ایندو-پاسیفیک نیز بحث و رایزنی شده است.

چین همیشه ادعاهای آمریکا را رد نموده و اعلام نموده است آمریکا به بهانه تهدید چین به دنبال توجیه حضور نظامی خود در منطقه آسیا است.

آمریکا در ژاپن، کره جنوبی و استرالیا چندین پایگاه نظامی و دهها هزار نیروی نظامی مستقر نموده است.

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8722

به "جواب مبهم ژاپن به آمریکا برای شرکت در ائتلاف دریایی خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواب مبهم ژاپن به آمریکا برای شرکت در ائتلاف دریایی خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید