حرف ارشاد این بار به کرسی نشست، جانشین صالحی با حاشیه آمد!

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران - گروه فرهنگ: در گزارش زیر، مهمترین اتفاقات حوزه فرهنگ در آبان ماه سال 96 از قاب مهر بازخوانی شده است. اعلام ضرب الأجل به شهرداری تهران برای برطرف نواقص شهر آفتاب جهت میزبانی از نمایشگاه کتاب، درگذشت خالق سال های ابری، معرفی معاون فرهنگی جدید در وزارت ارشاد، ثبت جامع التواریخ در حافظه جهانی یونسکو و توقیف دوروزه کیهان به دلیل یک تیتر جنجال برانگیز، از مهمترین رویدادهای این حوزه در هشتمین ماه سال گذشته بود.

حرف ارشاد این بار به کرسی نشست، جانشین صالحی با حاشیه آمد!

ضرب الأجلی که به هدف خورد

در نخستین روزهای آبان و در حالی که ضرب الأجل یک ماهه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرداری تهران برای برطرف کمبودها و نواقص مجموعه شهر آفتاب جهت میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت 97 به اتمام رسیده بود، خبر آمد که سیدعباس صالحی وزیر ارشاد با محمدعلی نجفی شهردار تهران دیدار و در این باره با او تبادل نظر نموده است.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به اینکه مکاتبات و تبادل نظرهای لازم از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهردار تهران در مورد مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب اجرا شده است، تاکید نمود: وزیر ارشاد مصمم است که چنانچه شهر آفتاب به طور کامل مهیای میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران نگردد و از حیث زیرساختی امکان افزودن مکان های جدید به این مجموعه فراهم نگردد، مکان جایگزین شهر آفتاب برای برگزاری دوره آینده نمایشگاه کتاب اعلام و معرفی گردد.

به گفته وی، خواسته مسئولان ارشاد از شهرداری ایجاد حداقل 10 سالن جدید در شهر آفتاب بوده است؛ هر چند این سالن ها می تواند سالن های موقتی هم باشد اما منوط به اینکه تسهیلات رفاهی لازم را دارا باشد، در برابر باران نفوذناپذیر باشد، سیستم های تهویه و خنک کننده مناسب و با استانداردهای نمایشگاهی داشته باشد.

درویشیان سال های ابری عمرش را سپری کرد

در روز دوم آبانماه، خبر آمد که حیدر بوذرجمهر فرهنگ پژوه و دانشنامه نویس بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفته است. زنده یاد بوذرجمهر از محققان و نویسندگان پیشکسوت و از همکاران مرکز دائره المعارف برزگ اسلامی بود.

همچنین در خبری دیگر مربوط به درگذشت نویسندگان کشورمان، علی اشرف درویشیان نویسنده صاحب نام و خالق آثاری مانند سال های ابری، سلول 18، از این ولایت، از ندارد تا دارا، آبشوران و شب آبستن است، در سن 76 سالگی بدرود حیات گفت. درویشیان در سال های گذشه به دلیل کهولت سن و بیماری به طور عمده در منزل خود بود و کمتر در مجامع عمومی حاضر می شد.

انتصاب نه چندان کم حاشیه معاون فرهنگی وزیر

اما در هفتمین روز آبان ماه، جانشین صالحی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بالاخره معرفی گردید هر چند انتصاب این معاون، بی حاشیه هم نبود؛ در حالی که یکی از رسانه ها خبر از انتصاب محسن جوادی به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد داده بود، خود وی دقایقی بعد از انتشار این خبر، در تبادل نظریی با مهر، این موضوع را تائید نکرد و گفت: هیچ گونه حکمی از طرف آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تصدی معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه به من ابلاغ نشده و حتی شفاهاً هم این موضوع به من گفته نشده است!

با این وجود و به رغم تکذیب این خبر از سوی جوادی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حکمش را صادر و او را به عنوان معاون امور فرهنگی این وزارتخانه منصوب کرد. محسن جوادی دارای دکترای فلسفه و حکمت اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی همچنین مقالات پژوهشی در نشریات مختلف علمی کشور و همایش های بین المللی دارد.

عضویت در انجمن های مختلف علمی و نشریات علمی از جمله مسئول روابط بین المللی دانشگاه قم، مدیر گروه فلسفه و اخلاق در دانشگاه قم، دبیر کنفرانس بین المللی فلسفه دین، دبیر کنفرانس بین المللی شهید بهشتی، دبیر جایزه دنیای کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سردبیر مجله علمی پژوهشی به زبان انگلیسی، عضو هیات امنای دانشگاه ادیان و... بخشی از سوابق معاون جدید فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

پیش از آن محمد سلگی سرپرستی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت. فردای آن روز هم، معاون جدید امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی بدون حضور خبرنگاران، معارفه شد.

ثبت جامع التواریخ در حافظه دنیای یونسکو

در نهمین روز آبان، رئیس کمیته ملی حافظه دنیای از ثبت کتاب جامع التواریخ در حافظه دنیای یونسکو خبر شد. این نسخه، همان نسخه جامع التواریخ یا تاریخ رشیدی نوشته رشید الدین فضل الله همدانی محفوظ در کاخ موزه گلستان بود.

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رئیس کمیته ملی حافظه دنیای گفت: جامع التواریخ پنجره ای است به گذشته نه تنها ایرانیان بلکه کلیه بشر، چرا که این اثر دریچه ای را به سوی ایران فرهنگی می گشاید و ایران فرهنگی فراتر و گسترده تر از آن چیزی است که امروز درچهارچوب مرزهای سیاسی به عنوان ایران می شناسیم. این هم افتخاری برای ایران است و هم برای کمیته حافظه دنیای که توانسته است این اثر بزرگ ایرانی را به عنوان میراث دنیای برای کل بشریت به ثبت برساند.

اما بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نیز در دوازدهمین روز آبان و پس از یک هفته فعالیت در مصلی، به کار خود انتها داد. در آئین اختتامیه این رویداد رسانه های برتر در پنجمین جایزه درست نویسی مطبوعات معرفی گردیدند که در این میان، نام خبرنگاران نیز به عنوان بهترین خبرگزاری کشور در این حوزه به چشم می خورد.

خاتمه نمایشگاه مطبوعات با ثبت رکورد 400 هزار نفری بازدیدکنندگان

روزنامه های همشهری (25 سکه)، خبر جنوب (25 سکه) و خبر ورزشی (25 سکه)، خبرگزاری دفاع مقدس (25 سکه)، پایگاه خبری دیار میرزا (25 سکه) و نشریات کرگدن (25 سکه) و شهر کتاب (20 سکه) نیز سایر برگزیدگان اول این جایزه بودند. علاوه بر جوایز نقدی مذکور، به تمامی برندگان در جایزه درست نویسی مطبوعات، یک دوره دانشنامه زبان و ادب فارسی اهدا شد.

همچنین روابط عمومی مصلی امام خمینی (ره) نیز با ارائه آماری از ثبت رکورد بازدید حدود 400 هزار نفر از نمایشگاه مطبوعات بیست و سوم اطلاع داد و بیان کرد: از نظر حضور مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس، چهره های سیاسی، اجتماعی هم براساس آمار روابط عمومی مصلی، به طور میانگین نمایشگاه هر روز از 25 نفر میزبانی نموده و این گروه به طور میانگین حدود 2 ساعت مهمان نمایشگاه بوده و در شبستان مصلی حضور داشته اند.

خبرنگاران رتبه نخست خبرگزاری ها در جایزه درست نویسی در مطبوعات

معرفی 8 شهر جدید ادبیات دنیا از سوی یونسکو

اما در میانه آبان ماه، یونسکو شهرهای ادبیات دنیا را در سال 2017 معرفی کرد؛ منچستر در انگلیستان، دوربان در آفریقای جنوبی، لیلهامر در نروژ، کبک در کانادا، اوترخت در هلند، سیاتل در آمریکا، میلان در ایتالیا و بوچئون در کره جنوبی، هشت شهری بودند که از سوی یونسکو به عنوان شهرهای ادبیات شناخته شدند.

با این انتخاب، این شهر موظف می شوند تا برنامه های بیشتر ادبی تدارک ببینند که فستیوال کتابخانه ها، تاسیس مرکز نویسندگان جدید برای حمایت از نویسندگان جدید و برنامه هایی برای ترجمه، ترانه نویسی و تشویق نویسندگی در میان شهروندان شهر از جمله آنهاست.

برنامه شهر ادبیات یونسکو از سال 2004 آغاز شده و تاکنون180 شهر خلاق در زمینه ادبی در این زمینه نامزد شده اند. شهرها باید زمینه فعالی در حوزه های هنر مردمی و فولکلور، ادبیات، موسیقی، ناشران فعال، حضور شعر در زندگی روزانه، حمایت از انتشار ادبیات خارجی، مراکز فرهنگی، حمایت از زبان ملی و ادبیات بیگانه و حمایت از ادبیات در رسانه ها داشته باشد تا از سوی یونسکو مورد توجه واقع شوند. اولین شهری که به این منظور انتخاب شد ادینبورگ اسکاتلند در سال 2004 بود. دوبلین در ایرلند در سال 2010 و بغداد در عراق در سال 2015 به این منظور انتخاب شدند. تاکنون 28 شهر از سوی یونسکو این عنوان را به دست آورده اند.

در همان نیمه آبان، هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه کیهان بابت تیتر شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی تذکر داد و بیان کرد که هیئت یادشده این تیتر را خلاف مصالح و امنیت ملی تشخیص داده است.

تیتری که به توقیف دوروزه کیهان منجر شد

دو روز بعد اما، با حکم شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، روزنامه کیهان به مدت 2 روز توقیف شد.

حدود یک ماه پس از انتها شصت و نهمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت، موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران که مسئولیت اصلی غرفه جمهوری اسلامی ایران را در این نمایشگاه بر عهده داشت، دستاوردهای کشورمان را از حضور در این دوره منتشر کرد که بر این اساس، 159 مورد از توافقات فروش رایت به قرارداد قطعی رسید و پیش نویس 66 مورد دیگر نیز امضاء شد.

آمار اولیه قراردادها و تفاهم نامه های منعقده میان ناشران ایرانی و خارجی در شصت و نهمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم به قرار زیر بود:

انتشارات ققنوس: 5 عنوان با انتشارات زورکامپ و لودیلتانت. آژانس ادبی پل: (36 عنوان قرارداد قطعی و 16 عنوان در حال مذاکره) 3 عنوان با ناشران آلمان، 7 عنوان با ناشران الجزایر، 6 عنوان با ناشران مصر، 1 عنوان با ناشران آمریکا، 3 عنوان با ناشران کره جنوبی، 3 عنوان با ناشران قزاقستان، 7 عنوان با ناشران آلبانی، 2 عنوان با ناشران گرجستان، 3 عنوان با ناشران انگلستان و 1 عنوان با ناشران اتریش.

انتشارات شباویز: 9 عنوان، با ناشران کره ای، 30 عنوان، با ناشران چینی، 20 عنوان با ناشران ترکیه ای، 6 عنوان با ناشران مالزی، 3 عنوان با ناشران تایلندی. آژانس ادبی کیا: قرارداد ترجمه و انتشار 5 عنوان با ناشران چین. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی: 4 عنوان با ناشران کشور هلند. انتشارات عصر گویش: 4 عنوان با ناشران قزاقستان و 7 عنوان با ناشران انگلیس. انتشارات شمع و مه: قرارداد ترجمه و انتشار 12 عنوان کتاب به زبان های انگلیسی، فرانسه، صربی و چینی. انتشارات براق: 25 عنوان، انتشارات ندای سینا (انجمن زنان ناشر) : 1 عنوان با ناشران آلمان و انتشارات ایرانشناسی: 3 عنوان.

ثبت استاد مختاریان در فهرست حاملان میراث ناملموس

در بیست و یکمین روز آبان، مهارت ویژه استاد محمد مختاریان آبیز هنرمند روشن دل خراسان جنوبی در شناسایی خواص و کاربرد فلز و شاخ و همچنین استفاده از این خواص در ساخت چاقوی اره کارد و دیگر افزار فلزی، موجب ثبت نام او در فهرست میراث ناملموس کشور شد.

استاد محمد مختاریان آبیز که به استاد محمد مختار مشهور است، مهارت ویژه ای در شناسایی خواص فلز و شاخ و استفاده از این خواص در اجرای با کیفیت چاقوهای ساخت آبیز دارد. این درحالی است که این استاد کهنسال روشندل است و اجرای با کیفیت این فن احتیاج به سالها تمرین و ممارست دارد.

استاد محمد مختار نه تنها مهارت ویژه در ساخت چاقو دارد که ساخت کلیه متعلقات مرتبط با کار از جمله ابزار کار و قطعات مختلف چاقو را نیز به صورت کاملا سنتی انجام می دهد. این درحالی است که این هنرمند چاقو ساز روشندل به چندین رشته هنری از جمله خراطی، آهنگری، مسگری، قفل سازی و ریخته گری مسلط است.

ساخت چاقو و ادوات فلزی در منطقه زیرکوه بالاخص روستاهای آبیز و اسفاد از پیشینه تاریخی بیش از 300 سال برخوردار است و لزوم حفظ میراث و تکنیک و مهارت ساخت چاقوی اره کارد لازم است چراکه تنها دو تن از هنرمندان آشنا به کار در قید حیات هستند و با فوت آنها خطر از بین رفتن این میراث کهن قطعی می گردد.

در بیست و هشتمین روز آبان 96، با حکم وزیر ارشاد، دبیر و اعضای هیات علمی جایزه جلال آل احمد منصوب شدند. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی شهریار عباسی برگزیده دوره هشتم جایزه ادبی جلال آل احمد را به عنوان دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرد.

در احکام جداگانه دیگری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حسن بیگی، مریم حسینی، احمد دهقان، ابراهیم زاهدی مطلق، حمیدرضا شعیری، داوود غفارزادگان، مسعود کوثری و محمدعلی مهدوی راد به عنوان اعضای هیات علمی این دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب شدند.

تصویب آیین نامه اجرایی جایزه، انتخاب هیات داوران در گروه های چهارگانه شامل: رمان و داستان بلند، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی، همچنین نظارت بر روند داوری از وظایف هیات علمی جایزه ادبی جلال آل احمد بود. احمد دهقان و ابراهیم زاهدی مطلق در دوره قبل نیز به عنوان اعضای هیات علمی این جایزه حضور داشتند. پیش از آن نیز در حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی به عنوان دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب شده بود.

جایزه ای برای نویسنده سیاستمدار

در واپسین روزهای آبان 96، جایزه سروانتس 2017 نویسنده برگزیده خود را معرفی کرد و برای نخستین بار یک نویسنده از نیکاراگوئه، این جایزه را که معادل نوبل در ادبیات اسپانیایی است، با خود به خانه برد.

این عنوان را سرخیو رامیرز نویسنده سیاسی که از نیروهای انقلابی ساندینیست در نیکاراگوئه و معاون رییس جمهوری این کشور در سال های بین 1985 تا 1990 در کنار دانیل اورتگا بود، از آن خود کرد.

او نخستین نویسنده از نیکاراگوئه و آمریکای مرکزی است که پیروز به کسب این جایزه که به نویسندگان اسپانیایی زبان تعلق می گیرد، شده است. این نویسنده نیکاراگوئه ای که اکنون 75 ساله و یک نویسنده تمام وقت است، رمان نویس، مقاله نویس، نویسنده خاطرات و روزنامه نگار است. در عین حال او مرد سیاست هم هست. مرد مقررات جدی و همکاری با انقلاب ساندینیستی که به معاون ریاست جمهوری آن رسید و بین سال های 1985 تا 1990 در کنار دانیل اورتگا در راس قدرت بود. در هر حال آثار این نویسنده به بیش از 20 زبان ترجمه و در کشورهای مختلف منتشر شده است.

وی در رشته حقوق تحصیل و کار کرد، اما به زودی ادبیات او را در خود گرفت و بعد به عنوان یک فعال سیاسی، اجتماعی و مدنی شناخته شد و تا سال 1996 کار ادبی او با سیاست و حقوق درآمیخته بود. اما از آن موقع او تنها وقت خود را صرف خلاقیت ادبی نموده است. آثار ادبی وی با عناصر قوی از مسایل مدنی غنی می گردد و سوال های مبنی بر واقعیت های اجتماعی، تجربیاتی که از مسایل سیاسی دارد و ارجاع های تاریخی وی، ادبیات و هنر او را با زمان امروز پیوند می دهد.

هیات داوری به ریاست داریو ویلنووا مدیر آموزشگاه سلطنتی اسپانیا با تاکید بر آثار این نویسنده از آنها به عنوان ترکیبی از روایت، شعر و دقت خاص یک مشاهده گر و بازیگر یاد کرد.

رامیرز سال 1942 به دنیا آمد. وی در 18 سالگی نخستین داستان هایش را منتشر کرد. در سال هایی که به عنوان دانشجوی حقوق تحصیل می کرد او با مجله ادبی ونتانا آشنا شد و سال 1970 نخستین رمانش را منتشر کرد. از آن موقع تا دو ماه پیش که جدیدترین رمانش به بازار آمده، او جوایز متعددی را دریافت نموده است. جایزه داشیل همت در سال 1990، دریافت نشان شوالیه از فرانسه در سال 1993، جایزه آلفاگوآرا در سال 1998، مدال پابلو نرودا در سال 2004، جایزه خوزه دونوسو در سال 2011 و جایزه کارلوس فوئنتس در سال 2014 از جمله آنهاست.

جدیدترین رمان وی با عنوان دیگر کسی برای من گریه نمی نماید که رمانی جنایی است به تازگی از سوی انتشارات آلفاگوآرا به بازار آمده است. او مجموعه داستان های کوتاه سر میز با روبن داریو را سال پیش منتشر نموده بود. جایزه 125 هزار یورویی سروانتس هر سال از سوی وزیر فرهنگ اسپانیا برنده خود را معرفی می نماید.

sloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 12672

به "حرف ارشاد این بار به کرسی نشست، جانشین صالحی با حاشیه آمد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرف ارشاد این بار به کرسی نشست، جانشین صالحی با حاشیه آمد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید