نمایشگاه کتاب بلگراد با حضور ایران افتتاح شد

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، شصتمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد شامگاه یکشنبه 3 آبان با شعار اگر کتاب نبود چه می شد با حضور ایران در شهر بلگراد پایتخت صربستان و مونته نگرو افتتاح شد.

نمایشگاه کتاب بلگراد با حضور ایران افتتاح شد

از کشور ایران، موسسه نمایشگاه های فرهنگی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان در این نمایشگاه حضور دارند. شصتمین دوره نمایشگاه کتاب بلگراد در زمینی به مساحتی حدود 30 هزار متر مربع برپا شده است. این نمایشگاه بزرگترین و قدیمی ترین رویداد ادبی در جنوب شرقی اروپا به شمار می رود. 483 ناشر به طور مستقیم و 440 ناشر از طرف موسسه های چاپخانه ای و دیگر مراکز ادبی و فرهنگی در نمایشگاه مذکور حضور دارند. ناشران شرکت کننده در نمایشگاه بلگراد 158 هزار و 128 عنوان کتاب را که در سال های 2014 و 2015 میلادی منتشر شده، در غرفه های خود به نمایش گذاشته اند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور جمع زیادی از مقامات و چهره های فرهنگی، ادبی و هنری صرب و همچنین شماری از نمایندگان سیاسی و فرهنگی خارجی مقیم بلگراد برگزار گردید، ناتالیا ناروچینسکای هنرمند و نویسنده روسی که کشورش به عنوان میهمان ویژه دراین دوره از نمایشگاه حضور دارد، و امیر کوستوریتسا فیلمساز صرب سخنرانی کردند. مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران و محمود شالویی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز در افتتاحیه نمایشگاه مذکور حضور داشتند.

نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد از سال 2002 میلادی هر ساله یک کشور را به عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه انتخاب می نماید که رایزن فرهنگی آن کشور، طی روزهای نمایشگاه برنامه های ویژه ای را در نمایشگاه و دیگر مراکز فرهنگی و ادبی بلگراد و شهرهای صربستان برگزار می نماید.

کشورهای چین، نروژ، کانادا، فرانسه، انگلیس، آمریکا، ایتالیا، ژاپن، یونان، سوئد، زبان های پرتغالی (آنگولا، برزیل، گینه بیسائو، جزیره گیپ ورد، تیمور شرق، موزامبیک، پرتغال، سائوتومه و پرنسیپ)، مجارستان و لهستان مهمانان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد در سال های گذشته بودند.

نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد سال گذشته 164 هزار و 606 نفر بازدید کننده داشته است.

در شصتمین نمایشگاه بین المللی بلگراد ناشرانی از کشورهای ایران، روسیه، آنگولا، استرالیا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، انگلیس، ایتالیا، یونان، کرواسی، هند، فرانسه، هلند، مقدونیه، آلمان، اتریش، اسپانیا، ژاپن، چین، برزیل، بلغارستان، رومانی، اسلوونی، مونته نگرو و لهستان حضور دارند.

در غرفه ایران افزون بر ارائه بیش از 100 اثر نفیس فارسی که به زبان صربی ترجمه شده اند، گوشه هایی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی با آثاری از صنایع دستی، بروشور های فرهنگی، نقشه و فیلم در معرض دید علاقه مندان و مخاطبان قرار گرفته است.

ارائه عنوان کتاب هایی هم چون نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مثنوی معنوی (به دوزبان صربی و مقدونیه ای) بوستان سعدی، منطق الطیر عطارنیشابوری، دیوان پروین اعتصامی، رباعیات خیام نیشابوری، داستان راستان از شهید مطهری، افسانه های فارسی از مهدی آذری یزدی از جمله انتشارات رایزن فرهنگی ج.ا. ایران در صربستان به شمار می رود که به زبان صربی ترجمه شده و در غرفه به نمایش در آمده اند.

از نکات قابل اهمیت در این نمایشگاه، انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد برای سال آینده میلادی است که از سوی ولادان ووکوساولیویچ معاون فرهنگی شهردار بلگراد (عالی ترین مقام مسئول نمایشگاه) در جریان آخرین کنفرانس خبری وی که در آستانه برگزاری نمایشگاه بلگراد برگزار گردیده بود، اعلام شد.

شصتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد از سوم تا دهم آبان در شهر بلگراد برپاست.

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11801

به "نمایشگاه کتاب بلگراد با حضور ایران افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه کتاب بلگراد با حضور ایران افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید