خاطرات روزهای ظرفشویی و بی خانمانی نویسنده مزرعه حیوانات ، نویسنده آس و پاس در پاریس و لندن

به گزارش شیوا مارکت، جرج اورول، نویسنده مزرعه حیوانات و 1984 در روزگاری که بسیاری نویسنده ها در هتل های پاریس دور هم جمع می شدند، در اوج فقر ظرف می شست و تفاوت زندگی در فقر و ثروت را نظاره می کرد.

خاطرات روزهای ظرفشویی و بی خانمانی نویسنده مزرعه حیوانات ، نویسنده آس و پاس در پاریس و لندن

به گزارش خبرنگاران، اریک آرتور بلر، نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی که کتاب هایش را با نام مستعار جرج اورول منتشر می کرد، زمانی در جوانی تصمیم گرفت زندگی فقیرانه ای را تجربه کند و روزهایی را در میان بی خانمان ها بگذراند. تجربه او نقطه مقابل چیزی بود که محیط خانوادگیش برایش ایجاد نموده بود. او در فضایی اعیانی عظیم شده بود و ظرفشویی در هتل ها چیزی نبود که قبلا تجربه نموده باشد.

جرج اورول پیش از آنکه با نوشتن مزرعه حیوانات و 1984 نویسنده ای مشهور و پرفروش گردد، روزنامه نگار بود. او در مدتی در پاریس زندگی فقیرانه ای را تجربه کرد و در طی آن مدت، به شستن ظرف در هتل ها و رستوران ها پرداخت. مدتی بعد هم در لندن، با بی خانمان های این شهر همراه شد و هر شب در پی جایی برای خوابیدن سرگردان بود. او تجربه روزهای زیستن در فقر و نداری را در کتابی با عنوان آس و پاس در پاریس و لندن نوشت و این نخستین کتاب او، در سال 1933 به نام جرج اورول منتشر شد.

او در این کتاب به سبک زندگینامه از روزهایی نوشته است که چطور تمام دغدغه و توانش صرف تنها نان و چای و سیگار می شد. او در توضیح روزهای کار کردنش به عنوان ظرف شوی در یکی از هتل های پاریس، نگاهی دقیق به مسائل طبقاتی و فقر و ثروت دارد. اورول از برده داری نوین حرف می زند؛ اینکه چطور بردگی در پوششی تازه هنوز زندگی بسیاری از انسان ها است و چطور آدمی از انسانیت تهی می گردد و تمام وقت خود را وقف کسب درآمدی برای گذران زندگی می نماید. در چنین شرایطی است که فرصت فکر کردن از او گرفته می گردد و چه چیزی بهتر از این برای کارفرما؟

در بخش دوم کتاب، اورول ماجرای خانه به دوشی در لندن را روایت می نماید. اورول پیروز نمی گردد کاری پیدا کند و یک ماه را در سرپناه های موقت کارتن خواب ها سر می نماید. او در هم نشینی با بی خانمان ها نشان می دهد که هم قطاران او، لزوما همه از نظر فرهنگی در سطوح پایین اجتماعی نیستند و در میان آن ها روشنفکرانی هم زندگی می نمایند. اورول این سبک خانه به دوشی را قبلا برای نوشتن گزارشی در سال 1927 هم تجربه نموده بود.

اورول در مقاله ای که پس از درگذشتش منتشر شد، نوشت که در دسامبر 1931 برای 48 ساعت در بازداشت خودخواسته در سلول زندان اولداستریت لندن به سر برده تا از این تجربه در کتاب آس و پاس ها در پاریس و لندن استفاده کند. او در حقیقت در این کتاب، گزارشی روزنامه نگارانه از زندگی تهیدستان و بی خانمان ها و طبقات فرودست در شهرهای عظیمی چون پاریس و لندن ارائه داده است. او از آدم هایی نوشته است که در زرق و برق شهرهای عظیم به چشم نمی آیند و حتی در روز روشن نیز سایه های تاریکی هستند که کسی توجهی به آن ها نمی نماید.

اورول البته به راحتی این کتاب را منتشر نکرد. در مقدمه ترجمه فارسی این کتاب آمده است که ابتدا دو ناشر آن را رد کردند و اورول هم نسخه دست نویس را به دوستی داد تا برایش بسوزاند. البته آن دوست این کار را نکرد و خواندن این کتاب ثابت می نماید که نگه داشتن آن انتخاب درستی بود.

آس و پاس در پاریس و لندن اخیرا پس از 4 سال از چاپ اول، تجدید چاپ شد و به چاپ هفتم رسید. این کتاب را بهمن دارلشفایی ترجمه و نشر ماهی منتشر نموده است.

tafatton.ir: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21000

به "خاطرات روزهای ظرفشویی و بی خانمانی نویسنده مزرعه حیوانات ، نویسنده آس و پاس در پاریس و لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطرات روزهای ظرفشویی و بی خانمانی نویسنده مزرعه حیوانات ، نویسنده آس و پاس در پاریس و لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید