خبرنگاران زنان باید در تمامی فعالیت های قوا مشارکت کنند

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران- رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: زنان باید در همه امور و فعالیت های قوای سه گانه به ویژه در دانشگاه ها که عرصه ای یادگیری و آموزش است، مشارکت کنند.

خبرنگاران زنان باید در تمامی فعالیت های قوا مشارکت کنند

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران، سعداله نصیری قیداری روز شنبه در آیین اختتامیه سومین جشنواره زن و علم افزود: امروز دلیلی ندارد زنان ایرانی در جبهه ای عقب بمانند، آنها باید خود را در همه امور و فعالیت ها به ویژه در قوای سه گانه و دانشگاه که عرصه ای برای یادگیری و ارتقا است، دخالت دهند.

وی جمعیت زنان کشور را 40 میلیون نفر اعلام کرد و یادآور شد: نقش بانوان در وجوه توسعه کشور بی بدیل است، ُرکن َرکین خانواده زنان هستند و اگر امروز سخن از دانشگاه نسل سوم و چهارم به میان می آوریم، امیدواریم سیاست گذاران علم و فناوری برنامه ای عملی و علمی برای این اصلاحات خوب آماده کنند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که مادران باید کارآفرین باشند تا فرزندان کارآفرین تربیت کنند، اگر می خواهیم نسل سوم دانشگاه ما کارآفرین باشد، مادران و دختران ما باید کارآفرینی را جدی بگیرند.

نصیری قیداری همچنین به اهمیت قائل شدن یونسکو برای گرامیداشت زن و علم اشاره و گفت: یونسکو برای علم برنامه های خوبی دارد و 11 فوریه را با عنوان روز دنیای زن و علم نامگذاری کرده است چرا که وظیفه دارد زنان توانمند در عرصه را تشویق کند.

وی در ادامه سخنان خود به وظایف معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: رسیدگی به حقوق زنان و ارتقای شاخص های شرایط زنان از وظایف این معاونت است، همچنین اقدامات ارزشمند دیگری با توجه به اسناد بالادستی در حوزه زنان پیش بینی شده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: ما می خواهیم به دنیا بگوییم، مریم میرزاخانی در جهت علم، الگوی ما است. وی نخستین بانویی بود که جایزه فیلدز ریاضی را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگاران، مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال 2014 به خاطر کار بر دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه ای آنها برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است.

وی تنها زن و نخستین ایرانی برنده این مدال محسوب می شود. مرحوم میرزاخانی در تیرماه 96 و در سن 40 سالگی به دلیل عارضه سرطان دارفانی را در آمریکا وداع گفت.

نصیری قیداری در ادامه سخنان خود با بیان این که در نظام جمهوری اسلامی ایران، زنان می توانند در بالاترین جایگاه ها قرار بگیرند به آمار حضور خانم ها در دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و افزود از حدود 890 کارمند این دانشگاه 46 درصد را زنان تشکیل می دهند؛ این دانشگاه 851 عضو هیأت علمی دارد که از این تعداد 170 نفر زن هستند البته در این چند سال اخیر، جذب هیأت علمی زن و مرد در دانشگاه شهید بهشتی به طور تقریبی برابر بود و در گذشته چنین فرصتی وجود نداشت.

وی اعضای هیأت علمی بالای 70 سال در دانشگاه شهید بهشتی را 19 نفر عنوان کرد که زنان در این لیست حضور ندارند. در سال های اخیر به دلیل استقبال زنان از تحصیلات عالی، حضور آنها در صحنه دانشگاه موثر بوده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود شرح داد: امروز کسی منکر محوری بودن نقش علم در توسعه کشورها نمی شود. هیچ توسعه ای بدون دانایی و علم معنی ندارد و کشورهایی پیشرو هستند که دانش و علم را محور توسعه قرار می دهند.

نصیری قیداری ادامه داد: این کشورها در جهت پیش رو، برنامه و بودجه دارند، البته بودجه فقط معین کننده نیست و برنامه هم باید با درایت و دقت خاص تهیه شود.

رشد 67 درصدی زنان در جشنواره زن و علم

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم هم در این مراسم گفت: بخش نخبگانی در درجه نخست، خود را در نهاد دانشگاه و اجتماع علمی تعریف می کند. نهادی که بیش از هر نهاد دیگر، محتاج کسب اقتدار و استفاده بخردانه از این اقتدار است.

وی افزود: کسب اقتدار در گرو کار ویژه های اثرگذاری و خدمتی است که عالمان در ساحت اندیشه و عمل برای جامعه دنیای دارند.

وی به مهم ترین هدف جشنواره زن و علم اشاره و تاکید کرد: جشنواره زن و علم رخدادی ملی است و می کوشد با معرفی زنانی که صاحب دستاوردهای علمی هستند، ظرفیت ها، توانمندی ها و استعدادهای زنان را در حوزه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری که مقوم امید و غرور ملی است در معرض دید و نظر جامعه قرار دهد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: همچنین این جشنواره تلاش دارد اذهان نسل جوان را متوجه الگوهای پیروز و شایسته ای کند که با سخت کوشی توانستند مراتب عالی علم را کسب و در منظومه نظام دانش و فناوری جایگاه ممتازی کسب کنند.

غفاری با یادآوری این که نخستین دوره جشنواره زن و علم اردیبهشت 96 برگزار شد، گفت: این جشنواره برای اولین بار سال 96 در کتابخانه ملی ایران برگزار شد؛ سال 98 میزبانی این جشنواره بر عهده دانشگاه تهران و امسال دانشگاه شهید بهشتی پذیرای رویداد زن و علم است.

وی به مقایسه این جشنواره در ادوار مختلف پرداخت و گفت: حضور زنان فرهیخته در جشنواره زن و علم 99 در مقایسه با سال های گذشته و با وجود بحرانی که بر کشور مستولی شده است، چشمگیر است و 67 درصد رشد داشته است.

وی یاآاور شد: البته شرکت کنندگان در این جشنواره همه زنان فرهیخته کشور نیستند و بر اساس چارچوب و ضوابطی که داشتیم، از زنان فرهیخته دعوت کردیم خود را برای این جشنواره نامزد کنند.

به گزارش خبرنگاران، جشنواره زن و علم به صورت مشترک توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد.

مراسم اختتامیه این جشنواره امروز با حضور اسحاق دنیاگیری معاون اول رییس جمهوری، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،

بر اساس فراخوان اعلام شده در سومین دوره از جشنواره، رقابت در 2 بخش علمی و اجتماعی و در سه رده سنی زیر 40 سال، 40 تا 65 سال و بالای 65 سال صورت می پذیرد.

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26692

به "خبرنگاران زنان باید در تمامی فعالیت های قوا مشارکت کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنان باید در تمامی فعالیت های قوا مشارکت کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید