خبرنگاران سرانه تولید پسماند در اراک 485 گرم است

به گزارش شیوا مارکت، اراک - خبرنگاران - سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک گفت: سرانه تولید پسماند در کلانشهر اراک 485 گرم محاسبه شده که این شاخص از میانگین کشور پایین تر است.

خبرنگاران سرانه تولید پسماند در اراک 485 گرم است

حمیدرضا قناتی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اضافه نمود: سرانه تولید پسماند در شهر اراک 200 گرم از میانگین کشوری کمتر است و امید است در سایه برنامه های هدفمند مدیریت مواد زاید در این کلانشهر روز به روز کاهش پسماند محقق شود.

وی اظهار داشت: روزانه 518 نفر از کارکنان خدمات شهری شهرداری اراک 12 میلیون متر مربع از فضای شهر اراک را نظافت می کنند و به طور میانگین 280 تن پسماند هر روز در این شهر جمع آوری می شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک ادامه داد: پسماندهای شهری از طریق 26 دستگاه مکانیزه حمل پسماند روزانه منتقل و تمام خودروها در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا به صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می شود.

قناتی گفت: نیروهای خدمات شهری اراک در برنامه های کاری روزانه خود، 12 کیلومتر از سطح بلوارها و نمادهای شهری را نیز شست و شو می دهند.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته تا به امروز، کار مضاعفی را بر نیروهای خدمات شهری و پاکبانان وارد کرده و فعالیت این قشر در مقابله با ویروس کرونا کمتر از پرستاران نیست و این درحالی است که این نیروها با وجود خطر بالا، وظایف محوله را با ساده ترین اقلام حفاظت شخصی انجام می دهند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اضافه نمود: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، مورد مثبت کرونا در پاکبانان و خانواده های آنان مشاهده نشده است.

قناتی اظهار داشت: جمع آوری پسماندهای خشک شهری اراک از پارسال در دهه مبارک فجر با مشارکت شرکت پاکزی و به صورت نمونه آزمایشی در منطقه کوی مسکن (علم الهدی) با جمعیت 2 هزار و 194 خانوار صورت گرفت و به دلیل توانمندی و توفیق این شرکت، جمع آوری پسماندهای تمام مناطق شهری از تیرماه سال جاری به این شرکت واگذار شده است.

وی بیان نمود: شهروندان می توانند برای تحویل پسماندهای خشک خود به این شرکت اپلیکیشن پاکزی را از گوگل پلی و یا بازار نصب و پس از وارد کردن اطلاعات شخصی خود، پسماندهای خود را از ساعت 7 صبح تا 23 شب به این شرکت تحویل و پس از تحویل به ازای ارزش پسماند، کیف الکترونیک خود را شارژ کنند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اضافه نمود: پیش بینی شده این شرکت تا انتها سال جاری، پسماندهای خشک 40 درصد از مجموعه شهری اراک را جمع آوری کند که این رقم حدود 42 تا 45 هزار خانوار از مجموعه حدود 110 هزار خانواری شهر اراک است.

قناتی در بخش دیگری از سخنانش شرح داد: جمع آوری سگ های بدون صاحب و حیوانات مزاحم نیز یکی دیگر از وظایف این سازمان است که به نحو مطلوبی در جریان است و از ابتدای سال جاری تا به امروز حدود 542 قلاده سگ بدون صاحب در این شهر جمع آوری شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه قبل 15 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: زنده گیری سگ های بدون صاحب از سال 93 در این سازمان به صورت تخصصی اجرا شده و در این مدت، 12 هزار قلاده سگ جمع آوری شده است که این آمار قابل توجه است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک ادامه داد: پناهگاه نگهداری سگ های جمع آوری شده در اراک یکی از بهترین پنگاه های کشور است و به دلیل هزینه های بالای این پناهگاه ها، در کمتر شهری ایجاد شده است.

قناتی اظهار داشت: یکی از شیوه های جمع آوری سگ های مزاحم در سطح شهر طعمه گذاری در قفس است که این بحث به دلیل فعالیت برخی حامیان حیوانات در غذا دهی به سگ ها با مسائلی همراه شده است.

وی بیان نمود: زمانی که سگ ها سیر باشند وارد قفس نمی شوند و فعالیت حامیان حیوانات مسائل زیادی را ایجاد می کند که تا به امروز 13 حامی حیوانات شناسایی شده و موارد لازم به آن ها اطلاع رسانی شده که در صورت تکرار فعالیت، به مقام های قضایی معرفی می شوند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اضافه نمود: مردم در صورت مشاهده افراد در غذادهی به حیوانات بدون صاحب و مزاحم می توانند موارد را برای پیگیری به شماره 30005710 پیامک کنند و یا با شماره 137 شهرداری تماس برقرار کنند.

قناتی گفت: این سازمان در طی سال های اخیر توفیق خوبی در کنترل جوندگان داشته است و انتظار است برای کسب موفقیت های بیشتر و کاهش این مهم، مردم مواد زاید و دورریز خود را در ساعات مناسب از منازل خارج کنند و از گذاشتن زباله ها در کنار مخازن خودداری کنند.

وی گفت: موادی که برای کنترل جوندگان استفاده می شود هیچ خطری برای انسان ندارد و آسیبی نیز به محیط زیست وارد نمی کند اما در جوندگان موجب انعقاد خون و مرگ می شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اضافه نمود: ایجاد مرکز دفن ترانشه، دفن بهداشتی پسماندها و خاک پوشانی 16 هکتار از سایت های قدیمی به عمق 80 سانتی متر، از دیگر اقدامات این سازمان است.

قناتی اظهار داشت:تهیه کمپوست از پسماند شهری از دهه 80 در اراک مورد توجه بوده اما به دلیل اینکه استقبال زیادی از این مهم در اراک و کشور نشده بیشتر دستگاه های تهیه کمپوست تعطیل شده است.

وی تاکید کرد: تولید فرآورده های دامی از پسماندهای تر در دستور کار مدیریت پسماند شهرداری اراک قرار گرفته و در این راستا مذاکرات لازم با یک شرکت تخصصی اجرا شده که در صورت تحقق، بیش از 70 درصد از پسماندهای تر دارای ارزش این شهر به نهادهای دامی تبدیل می شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در خصوص شرایط حقوقی پاکبانان نیز گفت: با تلاش های اجرا شده، از ابتدای سال جاری تا به امروز حقوق کارگران خدمات شهری شهرداری اراک به روز است و مسئله ای به لحاظ بیمه نیز این افراد ندارند.

قناتی اضافه نمود: یکی دیگر از برنامه های این سازمان ساماندهی زباله گردها است و در این خصوص تا به امروز نشست ها و تدابیر ویژه ای برگزار شده است و حدود 240 زباله گرد شناسایی شده که تنها یک نفر از این جمع یک کودک 14 تا 16 ساله بوده است.

وی بیان نمود: مدیریت پسماند شهرداری اراک در راستای حفظ سلامت شهروندان به دنبال کوتاه کردن دست زباله گردها از مخازن زباله است اما در یکی از برنامه های پیش بینی شده، قصد به کارگیری زباله گردهای مستحق در مرکز دفن پسماند دارد.

اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از 620 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.

بانو هما: مجله کدبانوی خانه و خانواده

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23554

به "خبرنگاران سرانه تولید پسماند در اراک 485 گرم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرانه تولید پسماند در اراک 485 گرم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید