خبرنگاران سمپاشی کانون های فعال بیماری سالک در ایرانشهر

به گزارش شیوا مارکت، زاهدان- خبرنگاران- رییس مرکز بهداشت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: کار سم پاشی کانون های فعال بیماری سالک در این شهرستان با همکاری دامپزشکی شروع شد.

خبرنگاران سمپاشی کانون های فعال بیماری سالک در ایرانشهر

مهدی صدرایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهارداشت: همزمان با روزهای سخت مبارزه و پیشگیری از ویروس کرونا کارشناسان مرکز بهداشت ایرانشهر با همکاری شبکه دامپزشکی کانون های جدید و فعال بیماری سالک را شناسایی و عملیات سمپاشی مبارزه با این بیماری را شروع کردند.

وی ادامه داد: در این عملیات مکان های ثابت و موقت، مکان های نگهداری دام،محل های سکونت و پناهگاه های پشه سالم در روستاهایی که بروز بیماری سالک داشتند و ناقل بیماری نیز هستند سمپاشی شده است.

رییس شبکه بهداشت ایرانشهر گفت: کارشناسان بیماری های مشترک انسان و دام نیز آموزش های بهسازی،حفاظت فردی و استفاده از پشه بند،دورکننده و دافع حشرات و پوشیدن لباس مناسب را به اهالی این روستا ارائه کردند.

وی اظهارداشت: مرکز بهداشت ایرانشهر در مبارزه با تمامی بیماری های واگیر مداخلات به موقع را انجام داده تا از طغیان و اپیدمی احتمالی این بیماری ها جلوگیری گردد.

صدرایی اضافه نمود: باتوجه به مصوبات کمیته بین بخشی مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام و بیماری های منتقله از آئدس در مرحله دوم و با همکاری و مشارکت اداره جهاد کشاورزی مقرر شد تا عملیات صحرایی مبارزه با جوندگان نیز شروع گردد.

وی توضیح داد: مرحله شناسایی لانه های جوندگان اجرا شده و به کمک خداوند گامی دیگر در جهت سلامت مردم را شروع خواهیم کرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان ایرانشهر گفت: این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع سالک جلدی روستایی و شهری در مناطق و شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و با توجه به اقلیم و شرایط مساعد نزولات جوی وجود دارد.

وی بیان نمود: این بیماری درمان سخت و طولانی مدتی دارد و بهترین راه برای مقابله با آن پیشگیری و مبارزه با ناقل بیماری است.

صدرایی اظهارداشت: دفع بهداشتی زباله ها و نخاله های ساختمانی نیز در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری سالک بسیار موثر خواهد بود.

وی توضیح داد: ایمن سازی محیط زندگی،خشکاندن آبهای راکد، شناسایی بیماری سگ سانان میزبان بیماری، جمع آوری و انتقال به موقع کودهای حیوانی بسیار حائز اهمیت در پیشگیری از بیماری سالک است.

رییس شبکه بهداشت و درمان ایرانشهر اضافه نمود: سالک نوعی بیماری پوستی است که بر اثر نیش پشه بوجود می آید و بر روی نقاطی که عمدتا پوشانده نمی گردد مانند صورت ایجاد می گردد.

سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام رومبوموس و به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل می گردد.

لیشمانیوز یا سالک یکی از بیماری های انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می گردد، انواع این بیماری بصورت ضایعات پوستی (سالک) و احشایی (کالازار) بروز می نماید.

زخم و نشانه بیماری سالک دو تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می گردد.

در صورت درمان به موقع این بیماری پوستی در مدت 6 ماه تا یکسال بهبود خواهد یافت و بی توجهی به درمان باعث می گردد تا در محل زخم یک جوشگاه فرورفته ایجاد و به صورت دائمی باقی بماند.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 31 خرداد 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19233

به "خبرنگاران سمپاشی کانون های فعال بیماری سالک در ایرانشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سمپاشی کانون های فعال بیماری سالک در ایرانشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید