خبرنگاران ردپای ویروس جنجالی قرن در آبزیان دریایی

به گزارش شیوا مارکت، تهران - خبرنگاران - استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیماری کووید19 را از گروه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای آن در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ پیدا شده است.

خبرنگاران ردپای ویروس جنجالی قرن در آبزیان دریایی

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر مسعود مردانی همزمان با 14 مهر روز دامپزشکی به پیشرفت ها در زمینه کنترل بیماری های عفونی و پیشگیری با واکسن اشاره نمود و اضافه کرد: هنوز شاهد بروز موارد جدیدی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در کشور هستیم.

بروسلوز؛ مهمترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان

وی، بروسلوز (تب مالت) را یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) برشمرد که از طریق یکی از گونه های باکتری بروسلا ایجاد شده و به سه صورت حاد، تحت حاد یا مزمن تظاهر می نماید.

این استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: بروسلوز در حیوانات، بیشتر دستگاه تناسلی ادراری را درگیر می نماید و در انسان معمولا باعث ایجاد تب، تعریق، دردهای استخوانی و عضلانی، ضعف، بیحالی و کاهش وزن می گردد.

مردانی در ادامه به زیان های مالی فراوان ناشی از بیماری بروسلوز اشاره نمود که سقط بره ها و گوساله ها و کاهش فراورده های لبنی بعضی از این موارد است.

وی، بروسلوز را یک بیماری هزار چهره ذکر کرد که بیشتر ارگان های بدن انسان را درگیر می نماید و یادآور شد: باوجود درمان دارویی نسبتا موثر، حدود 10 درصد مبتلایان دچار عود بیماری می شوند و در موارد مزمن نیز سبب ناتوانی های حرکتی و افسردگی می گردد.

مرگ سالانه 550 هزار انسان در اثر هاری

این پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی اعلام نمود: براساس تخمین کارشناسان سازمان دنیای بهداشت سالانه حدود 550 هزار نفر در اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند که عامل 99 درصد موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در اثر گاز گرفتگی سگ است.

مردانی هاری را یکی دیگر از بیماری های حاد ویروسی مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ممکن است به طور اتفاقی در اثر گزش حیوانات، پیوند قرنیه و سایر بافت های آلوده به انسان انتقال یابد.

وی به نجات جان بیش از 32 هزار نفر در دنیا با اقدامات پیشگرانه پس از گزش حیوانات اشاره نمود و گفت: سالانه حدود 15 میلیون نفر در دنیا پس از گزش حیوانات تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار می گیرند که این اقدامات باعث نجات جان حدود 32700 انسان می گردد.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تب کنگو، سیاه زخم و سالک را از دیگر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ذکر کرد.

مردانی فزود: این روزها که بحث بیولوژیک(بیوتروریسم) بسیار قوت گرفته است از بروسلوز، ملیوئیدوزیس، تب های خونریزی دهنده و آنتراکس به عنوان جنگ افزار های بیولوژیک(Biowarfare) بالقوه یاد می گردد اما این که آیا در عمل چنین سلاحی تا به حال علیه انسان ها استفاده شده یا خیر، تمامی ابعاد آن نامشخص است.

کووید19 نیز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است

این پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی، بیماری کووید19 (کروناویروس) را نیز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای کرونا را در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ پیدا نموده اند.

مردانی تاکید نمود: پیشگیری از عفونت های مشترک بین انسان و دام قطعا بدون کنترل بیماری در حیوانات امکان پذیر نیست. بنابراین هماهنگی و هم فکری ارگان های درگیر در این مهم نظیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی توصیه می گردد.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23987

به "خبرنگاران ردپای ویروس جنجالی قرن در آبزیان دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ردپای ویروس جنجالی قرن در آبزیان دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید