خبرنگاران مردم اهدای خون را اولویت نذورات خود قرار دهند

به گزارش شیوا مارکت، تهران - خبرنگاران - مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از مردم خواست سال جاری با توجه به شرایط ویژه ماه های محرم و صفر اهدای خون به بیماران را در اولویت نذورات خود قرار دهند.

خبرنگاران مردم اهدای خون را اولویت نذورات خود قرار دهند

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران از سازمان انتقال خون، پیمان عشقی درمورد تدبیراندیشی های سازمان انتقال خون در دوران پاندمی ویروس کرونا گفت: قبل از آنکه کرونا به ایران برسد شرایط ذخایر خون در کشور چین که کرونا در آن شیوع بیشتری داشت را رصد می کردیم، زیرا کاهش ذخایر خون در صورت شیوع ویروس در ایران دور از انتظار نبود.

وی ادامه داد: وقتی که کرونا به ایران رسید سازمان انتقال خون آمادگی لازم را داشت و حتی وبیناری(کارگاه یا سمینار مبتنی بر وب) با کشورهای شرق آسیا برگزار نموده بود تا در جریان دقیق تر چگونگی مدیریت ذخایر خون قرار گیرد و شرایط آینده را پیش بینی کند.

پیمان عشقی با بیان اینکه پیش بینی کاهش اهدا و ذخایر خون به واقعیت پیوست، گفت: در روزهای شیوع کرونا بعضی کشورهای پیشرفته در سه هفته اول پس از شیوع این ویروس در کشور دچار 65 درصد افت ذخایر خون شدند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اضافه کرد: ذخایر خون ایران در اوج شیوع کرونا و در هفته سوم اسفند 35 درصد افت پیدا کرد.

سطح ذخایر خون در کشور قابل قبول است

عشقی از بهبود سطح ذخایر و افزایش اهدای خون نیز اطلاع داد و گفت: اکنون 13 تا 15 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش آمار اهدای خون داریم.

وی ذخایر کنونی خون را قابل قبول و 6 روز برشمرد و یادآور شد: احتیاج استان ها در قالب شبکه خون رسانی تامین می گردد تا اگر سطح ذخایر در استانی با هر شرایطی از شیوع کرونا کاهش یافت از دیگر استان ها به آنها خون ارسال گردد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اضافه کرد: در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت سال جاری اهدای خون کاهش چشمگیرتری داشت، اما مصرف خون نیز کاهش یافته بود زیرا جراحی های غیراورژانسی انجام نمی شد و تمرکز مجموعه درمان روی ویروس کرونا بود و از اوایل ماه رمضان جراحی ها از سر گرفته شد و مصرف خون افزایش یافت و ذخایر خون افت بیشتری نشان داد.

انتقال خون سازمانی فنی تخصصی و فرهنگی اجتماعی است

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون مجموعه ای فنی تخصصی و فرهنگی اجتماعی است و اعتماد دارم که بازوی فرهنگی اجتماعی آن می بایست تقویت گردد و ارتباط رسانه ها و روابط عمومی ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه روابط عمومی سازمان انتقال خون در ایام شیوع کرونا فعالیت بسیاری را انجام داده و حضور در برنامه های تلویزیونی نتیجه تعامل روابط عمومی و رسانه است، گفت: مردم باید مطلع شوند که خون مورد احتیاج فقط از رگ ایرانیان تامین می گردد و امکان دریافت خون از خارج و ارسال خون به بیرون از مرزهای کشور حتی در بدترین شرایط ممکن نیست و این پیغام باید به مردم منتقل گردد که هموطنان باید اهدای خون را مسئولیتی اجتماعی تلقی نمایند.

استانداردهای انتقال خون در ایام شیوع کرونا حفظ شده است

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه تالاسمی های 20 درصد ذخایر خون کشور را مصرف می نمایند، توضیح داد: سازمان انتقال خون در کوشش است تا با کیفیت ترین فراورده ها را فراوری و در اختیار مصرف نمایندگان مستمر خون قرار دهد.

وی تاکید نمود: بسیاری از کشورها برای جلوگیری از کاهش ذخایر خون استانداردهای اهدای خون را تغییر دادند تا امکان اهدای خون افراد بیشتری فراهم گردد و این در حالی است که در ایران هیچ استانداری تنزل نیافته و کیفیت همچنان بر کمیت اولویت دارد.

عشقی کوشش کارکنان سازمان انتقال خون را تحسین برانگیز خواند و گفت: کارکنان این سازمان بدون سر و صدا و به دور از هیاهوی تبلیغاتی خون مورد احتیاج بیماران را در این ماه های سخت تامین نموده اند.

باورهای غلط مانع از اهدای خون نگردد/نوبت دهی اینترنتی فعال است

عشقی به باور غلطی اشاره نمود که موجب کاهش اهدای خون شده است و گفت: بعضی فکر می نمایند اگر در این روزها خون اهدا نمایند به کرونا مبتلا می شوند در صورتی که این باور نادرست است و مراکز انتقال خون با مراکز درمانی تفاوت بسیاری دارد و میزبان سالم ترین افراد جامعه است.

وی به اهمیت سامانه نوبت دهی اینترنتی اهدای خون نیز اشاره نمود و گفت: همانگونه که مردم برای دریافت بسیاری از خدمات غیر حضوری اقدام می نمایند می توانند نوبت اهدای خون را نیز رزرو نمایند و در ساعات دلخواه به مراکز انتقال خون مراجعه نمایند.

اهدانمایندگان مستمر بهترین بازرس

مدیرعامل سازمان انتقال خون به اجرای طرح اهدانمایندگان ناظر اشاره نمود و گفت: با هدف نظارت بر اجرای مقررات در مراکز اهدای خون از اهدانمایندگان مستمر خواسته شد که به عنوان ناظر در مراکز اهدای خون حضور پیدا نمایند و در هر استان سه نفر از اهدانمایندگان مستمر (اهدانمایندگانی باسابقه حداقل دو باراهدای خون درسال) به عنوان بازرس نحوه میزبانی مراکز از عموم اهدانمایندگان را به ستاد مرکزی گزارش می نمایند.

عشقی تاکید نمود: این طرح دستاورد های خوبی داشته و با خواست سازمان جهانی بهداشت به آنان نیز شرح داده شده است.

وی ادامه داد: چنانچه مردم از نحوه میزبانی خود در هریک از مراکز اهدای خون شکایت یا انتقادی دارند می توانند به سامانه شکایات سازمان به آدرس bazresi.ibto.ir مراجعه نمایند تا در کوتاه ترین زمان ممکن آنالیز گردد و جلب رضایت اهدانمایندگان خون را یکی از وظایف اصلی سازمان انتقال خون است و شعار ما تکریم اهدانمایندگان بوده و خواهد بود.

پلاسما درمانی همچنان پیروز و در دستور کار

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در ماه های اخیر در ایران و دیگر کشورها کارآزمایی های بالینی بسیاری با موضوع پلاسما درمانی بیماری کووید-19 انجام و نتایج آنها منتشر شده است و کارآزمایی بالینی به این معناست که گروهی از بیماران دارویی را دریافت نمایند و گروه دیگری با همین شرایط آن دارو را مصرف ننمایند تا بتوان مقایسه ای قابل استناد انجام داد.

عشقی در مورد نتایج کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی در ایران گفت: این نتایج کاملا امیدوار نماینده است و پلاسمادرمانی در فاز اول بیماری یعنی زمانی که ویروس در حال تکثیر در بدن است موثرتر است و در فاز حاد بیماری آثار پلاسما درمانی کمتر است، اما طبق آنالیز های به عمل آمده در 11 بیمارستان کشور تعیین شده است که این روش درمانی حتی در بیماران بسیار بدحال نیز موثر است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت:در آمریکا 3000 مرکز در حال پلاسما درمانی هستند و ایتالیا، کانادا، استرالیا و کره جنوبی نیز در حال اقدام در این رابطه هستند.

دریافت 4300 واحد پلاسمای کووید19 از بهبودیافتگان

عشقی گفت: پویش شکرانه سلامت با هدف دریافت پلاسمای بهبود یافتگان کووید 19 از اول اردیبهشت ماه که تعداد بهبودیافتگان افزایش داشته، شروع شد و بهبودیافتگان کووید19 این باور نادرست که اهدای پلاسما آنتی باید خون آنان را کاهش می دهد فراموش نمایند و نگران امکان ابتلای مجدد به کرونا به دلیل اهدای پلاسما نباشند.

وی از حضور 5400 داوطلب اهدای پلاسما در مراکز اهدای پلاسما در 24 استان کشور اطلاع داد و گفت: از این تعداد 4300 نفر پیروز به اهدای پلاسمای خود شده اند و پیش بینی می گردد تا خاتمه سال 10-15 هزار واحد پلاسما توسط بهبودیافتگان از کرونا اهدا گردد.

sloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22284

به "خبرنگاران مردم اهدای خون را اولویت نذورات خود قرار دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مردم اهدای خون را اولویت نذورات خود قرار دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید