خبرنگاران هنرمند پیشکسوت: نوحه خوانان بوشهری موسیقی شناسند

به گزارش شیوا مارکت، بوشهر- خبرنگاران- پیشکسوت و فعال موسیقی بوشهر گفت: نوحه سرایان این استان موسیقی شناس بوده و ردیف های سنتی را بخوبی می شناخته اند و در هنگام سرودن اشعار ملودی آن را در ذهن داشته و آواها را روی آن پیاده نموده اند.

خبرنگاران هنرمند پیشکسوت: نوحه خوانان بوشهری موسیقی شناسند

علی افشار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: جذابیت و گیرایی و زمینه زیبای موسیقی آیینی بوشهر سبب کشش این موسیقی در بین عامه مردم در هر نقطه از ایران است.

وی ادامه داد: به عنوان آهنگساز و فردی که با اصول موسیقی آشنا است معتقدم تم زیبای این موسیقی آیینی، آن را در همه کشور زبانزد نموده است و با اطمینان می توان گفت حرف اول را در کشور می زند.

این پیشکسوت موسیقی بوشهر ادامه داد: بسیاری از آثار نوحه خوانی بوشهر در دستگاه های موسیقی سنتی مانند همایون و چهارگاه اجرا می گردد که برای عموم مردم کشش و گیرایی دارد و آنها را جذب می نماید.

افشار از خاطرات از موسیقی آیینی بوشهر در دوره زندگانی در آبادان یاد کرد و گفت: وقتی در آبادان اعلام می شد که قرار است گروه های نوحه خوانی دشتی در آبادان اجرا نمایند، خیابان احمدآباد مملو از جمعیت می شد و ساعت 10 شب که زمان اجرا بود در آنجا جای سوزن انداختن نبود و مردم بسیار به این موسیقی آیینی مشتاق و علاقه مند بودند.

این پیشکسوت موسیقی بوشهر اظهارداشت: امیدوارم جوانان بوشهری موسیقی آیینی این استان را همان طور که سینه به سینه به ما رسیده است، ادامه دهند، این میراث ارزشمند را قدر بدانند و اجازه ندهند با ایجاد تغییرات اساسی در این موسیقی اصیل به صندلی آن لطمه وارد گردد.

وی به فضای موسیقی امروز این استان پرداخت و به جوانان توصیه کرد که برای پیروزیت خود و درخشش موسیقی بوشهر از ابتدای راه جهت خود را معین نمایند و به صورت جدی در یکی از شاخه های موسیقی فعالیت نمایند.

افشار گفت: از دلایل پیروز نبودن جوانان بوشهری در رشته موسیقی این است که از این شاخه به آن شاخه می فرایند و در حالی که در موسیقی پاپ فعالیت می نمایند برای شرکت در یک جشنواره موسیقی فولکلوریک به ارائه اثر می پردازند که از قدرت کافی برخوردار نیست.

افشار اضافه کرد: رسانه های استان نیز باید در شناساندن و حفظ موسیقی آیینی بوشهر فعال باشند و رسالت خود را انجام دهند.

وی از اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در حمایت از هنرمندان تقدیر کرد.

علی افشار زاده آبادان است و در 13 سالگی موسیقی را با سازهای کوبه ای شروع کرد و سپس به فراگیری سازهای بادی پرداخت.

او به همراه خانواده اش پس از شروع جنگ تحمیلی به شیراز رفت و از سال 62 در بوشهر ساکن شد.

به گفته خودش، افشار از سال 71 با فعالان شاخص موسیقی بوشهر آشنا شد و اکنون بیش از 30 سال است که به آهنگسازی و آموزش و ترویج موسیقی آیینی در شهرهای مختلف بوشهر پرداخته و چندبار به عنوان عضو هیات امنای انجمن موسیقی بوشهر انتخاب شده است.

این پیشکسوت موسیقی از سال 84 تا به امروز در همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و احداث کارگاه موسیقی در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر به آموزش موسیقی در بخش سازهای کوبه ای، بادی، الکترونیکی و دیگر سازها می پردازد.

مجله واحدی: مجله واحدی: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22081

به "خبرنگاران هنرمند پیشکسوت: نوحه خوانان بوشهری موسیقی شناسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هنرمند پیشکسوت: نوحه خوانان بوشهری موسیقی شناسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید