خواص اعجاب انگیز ادویه کاری

به گزارش شیوا مارکت، ادویه کاری نام یکی از ادویه های معروفی است که معمولا آشپز ها و آن هایی که تمایل زیادی به آشپزی دارند آن را بطور کامل می شناسند و از آن در غذاهایشان استفاده می نمایند و به نوعی نسبت به آن تمایل خاصی دارند.

خواص اعجاب انگیز ادویه کاری

به گزارش خبرنگاران به نقل از رکنا ،این ادویه خواص بی شماری دارد که قصد داریم تا در این مطلب شما را با آن ها آشنا نموده و طرز تهیه آن را به شما آموزش دهد، پس با ما همراه باشید.

ادویه کاری چیست؟

ادویه کاری، ادویه ای است که در آشپزی شرق جهان به خصوص پاکستان، هندوستان و افغانستان از آن استفاده می گردد، اما امروزه بیشتر کشور ها از این ادویه در تهیه غذا های مختلف و در پخت غذا هایی که احتیاج به ادویه خاص ندارند، استفاده می نمایند.

پودر کاری مخلوطی است از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره و گشنیز است.

عنصر اصلی ادویه کاری در تمام کشور ها زردچوبه و فلفل است که موجب رنگ زیبا و خاصیت فوق العاده آن می گردد.

یکی از مواد اصلی موجود در ادویه کاری، فلفل قرمز است که دمای بدن را افزایش می دهد و با افزایش میزان سوخت و ساز بدن، به سوختن کالری ها و چربی ها یاری می نماید.

نکته جالب تر این که این ادویه به فرد یاری می نماید در وعده غذایی بعدی کمتر غذا بخورد.

مواد لازم برای تهیه ادویه کاری

زردچوبه؛ یک قاشق غذا خوری

فلفل سیاه؛ نصف قاشق چای خوری

زیره؛ 1 قاشق چای خوری

پودر گشنیز خشک؛ 1 قاشق چایخوری یا تخم گشنیز 5 قاشق غذا خوری

زنجبیل؛ نصف قاشق چایخوری

چوب دارچین؛ 1 عدد یا پودر دارچین 2 قاشق چایخوری

میخک؛ 2 بوته یا 1 قاشق چای خوری پودر میخک

دانه هل؛ 3 عدد یا نصف قاشق چای خوری پودر هل

فلفل قرمز تند؛ 1 قاشق چایخوری

پودر سیر؛ 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه ادویه کاری

همه مواد بالا را به صورت پودر در بیاورید.

سپس آن ها را با هم مخلوط کنید.

تابه ای را روی حرارت قرار دهید و خیلی کم مواد مخلوط شده را تفت دهید.

ادویه را در یک ظرف شیشه ای بریزید و در آن را محکم کنید و در یک جای خشک نگه داری کنید.

خواص ادویه کاری

عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشور ها زردچوبه است که موجب رنگ زیبا و خاصیت فوق العاده آن می گردد.

پودر کاری به دلیل وجود کورکومین که عامل ضدالتهاب و یک آنتی اکسیدان قوی است، موجب کاهش التهاب مفاصل می گردد. حتی ممکن است این عنصر ژن ناقل سرطان پستان را غیرفعال کند و فرایند پیشرفت سرطان پروستات و سرطان روده عظیم را کاهش دهد.

کورکومین تأثیر مثبت و چشمگیری در درمان سرطان لوزالمعده دارد.

گروهی از پژوهشگران معتقدند که کورکومین می تواند با سرطان پوست نیز مبارزه و ملانوم سلول های سرطانی پوست را تخریب کند. به نظر می رسد که کورکومین موجود در پودر کاری از آلزایمر پیشگیری می نماید؛ کاری، حافظه را بهبود می بخشد.

عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشور ها زردچوبه است که موجب رنگ زیبا و خاصیت فوق العاده آن می گردد

در تحقیقی تعیین شد مردان مسنی که پودر کاری را در رژیم غذایی روزانه خود داشتند، به نسبت سایرین در آزمون حافظه پیروز تر عمل کردند.

کاری به درمان بیماری های همچون سوزاک و کلامیدیا یاری می نماید و مجدداً باید ذکر کنیم که این خاصیت نیز ناشی از کورکومین موجود در آن است. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نماید. علاوه بر این، پژوهش ها نشان می دهد که کاری کلسترول را پایین می آورد و از انعقاد خون جلوگیری می نماید. این ادویه تورم و درد ناشی از آن را نیز کاهش می دهد.

استفاده از ادویه کاری برای بهبود سرماخوردگی

مدت هاست که خواص ادویه کاری شناخته شده است، اما تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان داده گیاهی خاص به نام فنوگرک که از آن در تهیه ادویه کاری استفاده می گردد می تواند درمانگر سرماخوردگی، گریپ و حتی عفونت ها باشد.

طبق مقاله ای که در دیلی میل منتشر شده است، محققان پس از زیر نظر دریافت 20 داوطلب و انجام آزمایشی طی فصل زمستان متوجه شدند کسانی که بیماری سرماخوردگی پیدا می نمایند اگر در هفته 2 بار نصف قاشق چای خوری از گیاه نامبرده را در ادویه کاری خود استفاده نمایند به سرعت خوب می شوند و اگر بیمار نباشند مصرف این گیاه سبب می گردد در طول زمستان از سرماخوردگی در امان بمانند.

کاری، ادویه ای مفید برای لاغر شدن

گروهی از متخصصان تغذیه می گویند اگر قصد دارید لاغر شوید، ادویه کاری را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این متخصصان تاکید کردند که یکی از مواد اصلی موجود در ادویه های کاری، فلفل قرمز است که دمای بدن را افزایش می دهد و به سوختن کالری ها یاری می نماید. حتی نکته جالب تر این که این ادویه به شما یاری می نماید که در وعده غذایی بعدی کمتر غذا بخورید.

به گزارش روزنامه دیلی اکسپرس، کارشناسان تغذیه در دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانای آمریکا تصور می نمایند که ترکیب فعال موجود در فلفل موسوم به کپسایسین می تواند عامل این اثرگذاری قوی و آشکار باشد.

در این مطالعه تأثیر ادویه فوق روی 25 زن و مرد بالغ آنالیز و تعیین شد. نیمی از این افراد غذای خود را بدون ادویه و نیمی دیگر همراه با ادویه کاری مصرف کردند در ادامه معلوم شد در گروهی که از ادویه استفاده نموده بودند سوخت و ساز درونی بدنشان بیشتر شد و شاهد این امر افزایش دمای داخلی بدن آن ها بود.

کاری، احتیاج به شیمی درمانی را کاهش می دهد

پژوهشگران آمریکایی عقیده دارند ماده موسوم به کارسامین که در ادویه کاری یافت می گردد، احتیاج به دارو های مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان سر و گردن رحم را کاهش می دهد.

توماس کری، مسئول یک طرح تحقیقاتی از دانشگاه میشیگان در این خصوص گفت: ماده ای موسوم به FLLL 32 در کارسامین وجود دارد که در صورت استفاده احتیاج به داروی سیس پلاتین مورد احتیاج برای شیمی درمانی سرطان سر و گردن رحم را کاهش می دهد.

از جمله خواص کاری می توان به محافظ کبد، ضدمیکروب، ضدنفخ، محرک معده، مقوی معده، معرق، دارنده ویتامین C، ضدسرطان و خنثی نماینده رادیکال های آزاد اشاره نمود

با استفاده از این روش از یک سو میزان سیس پلاتین و عوارض سمی و مخرب آن برای درمان کاهش می یابد و از سوی دیگر قدرت بدن برای تخریب سلول های سرطانی افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

سلول های سرطانی به مرور در مقابل سیس پلاتین مقاوم می شوند و افزایش دوز این دارو نیز به خاطر سمی بودن آن می تواند عوارض جانبی خطرناکی حتی پس از تکمیل فرایند درمان به همراه داشته باشد.

کاری را به غذا های پرچرب اضافه کنید

متخصصان تغذیه در یک مطالعه جدید تاکید کردند: افزودن ادویه کاری هندی به غذا های پرچرب، نرخ ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

آن ها می گویند؛ به طور طبیعی وقتی شما غذای چرب می خورید، مقدار تری گلیسیرید خون افزایش می یابد. اگر این شرایط مکرر اتفاق بیفتد یا میزان تری گلیسیرید خون بیش از حد افزایش پیدا کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی شدید می گردد.

در این آزمایشات دریافتیم افزودن ادویه کاری به یک وعده غذایی پرچرب واکنش تری گلیسیرید را تا 30 درصد کاهش می دهد.

وست و دستیارانش در این آزمایشات وعده های غذایی را در دو روز جداگانه برای شش مرد در گروه های سنی بین 30 تا 65 سال که دچار اضافه وزن، اما سالم بودند، آماده کردند. در یک روز، غذا ها با ادویه هایی، چون کاری و دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر و رزماری تهیه شده بودند. این ادویه ها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده بالا مورد استفاده قرار دریافتد.

طی این دو روز نمونه های خونی شرکت نمایندگان هر 30 دقیقه یک بار به مدت سه ساعت تحت آزمایش نهاده شد. در سرانجام آزمایشات معلوم شد با مصرف غذا های ادویه دار، فعالیت آنتی اکسیدانی در خون شرکت نمایندگان 13 درصد افزایش و واکنش انسولینی حدود 20 درصد کاهش یافت.

نگاهی گذرا به خواص جادویی ادویه کاری

از جمله خواص کاری می توان به محافظ کبد، ضدمیکروب، ضدنفخ، محرک معده، مقوی معده، معرق، دارنده ویتامین C، ضدسرطان و خنثی نماینده رادیکال های آزاد اشاره نمود.

کاری با افسردگی مقابله می نماید.

کورکومین موجود در آن، سرشار از آنتی اکسیدان و دارای خاصیت ضدالتهابی است و باعث کاهش التهاب مفاصل می گردد.

کورکومین، ژن های مسبب سرطان سینه در زنان را غیرفعال می نماید.

پژوهش ها نشان می دهد که کاری کلسترول را پایین می آورد و از انعقاد خون جلوگیری می نماید. این ادویه تورم و درد ناشی از آن را نیز کاهش می دهد

فرایند سرطان کولون، رکتال و پروستات را کند می نماید و مصرف منظم آن برای درمان سرطان پانکراس موثر است.

حافظه را تقویت می نماید.

چین و چروک را کاهش می دهد و فرایند پیری را کند می نماید.

از پودر کاری برای درمان سوختگی پوست و بریدگی استفاده می گردد و به طور طبیعی و موثر علایم آرتریت را درمان می نماید.

از بروز آلزایمر پیشگیری می نماید.

در کاهش وزن موثر است.

درد دندان را التیام می بخشد.

سیستم گوارشی را پاک سازی می نماید.

بی خوابی و اضطراب را رفع می نماید.

بوی مواد ناخوشایند مانند گوشت را پوشش می دهد.

سافاری رو: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26090

به "خواص اعجاب انگیز ادویه کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص اعجاب انگیز ادویه کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید