دغدغه های اقتصادی کمیته المپیک برای 10 ورزشکار بورسیه IOC

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران - گروه ورزش: بورسیه شدن ورزشکاران المپیکیِ کشورهای مختلف طرحی است که کمیته بین المللی المپیک (IOC) برای هر یک از ادوار بازی های المپیک اجرا می نماید تا ورزشکاران بورسیه شده را تحت حمایت اقتصادی قرار دهد.

دغدغه های اقتصادی کمیته المپیک برای 10 ورزشکار بورسیه IOC

طبق اعلام کمیته بین الملل المپیک، اجرای این طرح برای المپیک توکیو شامل بیش از 1600 ورزشکار از 185 کشور می گردد. ایران و بعضی ورزشکارانش هم از جمله آنها به حساب می آیند طوری که از ماه ها پیش و پس از طی شدن مراحل قانونیِ داخلی و بعد از آن تاییدیه IOC، تعداد 10 ورزشکار ایرانی از رشته های مختلف بورسیه شدند تا از حمایت اقتصادی IOC بهره مند شوند.

این حمایت اقتصادی می تواند صرفِ اموری مانند تامین یاری هزینه تمرین و اردوی برون مرزی، یاری هزینه جذب مربی اختصاصی خارجی، یاری هزینه تهیه تجهیزات تخصصی، یاری هزینه درمان و.... گردد. بر این اساس کمیته بین المللی المپیک ماهانه مبلغ معینی را به ورزشکاران بورسیه شده اختصاص می دهد. این مبلغ در اختیار کمیته ملی المپیک کشورها قرار داده می گردد تا به وسیله مدیران آنها به دستِ صاحبان اصلی شان برسد. این در حالی است که محدودیت های ترانسفر ارز، کمیته ملی المپیک ایران را در این زمینه با چالش هایی روبرو نموده است.

اختصاص ماهانه 500 دلار به ورزشکاران منتخب

کمیته بین المللی المپیک در طرح حمایتی خود از ورزشکاران المپیکی که بورسیه این کمیته می شوند، ماهانه مبلغ 500 هزار تومان به آنها اختصاص می دهد که البته به صورت 4 ماه یک بار در اختیارشان قرار می گیرد. بدین ترتیب IOC در هر مرحله از واریزی به کشورهای عضو رقمی معادل 2 هزار دلار - به ازای هر ورزشکار بورسیه شده - در اختیار کمیته ملی المپیک کشور مربوطه قرار می دهد.

دریافتیِ صفر ایران از IOC بابت بورسیه شدگان المپیکی

کشتی (2 نفر)، کاراته، تکواندو، تنیس روی میز، تیراندازی، دوومیدانی، شمشیربازی، قایقرانی و وزنه برداری (یک نفر) رشته هایی هستند که ورزشکاران آنها برای المپیک توکیو، بورسیه کمیته بین المللی المپیک شده اند.

10 ورزشکار منتخب بابت بورسیه شدن خود یک مرحله - معادل چهار ماه - از کمیته ملی المپیک یاری ایران اقتصادی دریافت نموده اند اما این کمیته بابت این یاری، هیچ تخصیصی از کمیته بین المللی المپیک نداشته است. تحریم و محدودیت هایی که در ترانسفر ارز برای ایران ایجاد شده، امکان ورود و خروج اقتصادی را از کمیته ملی المپیک گرفته است. به همین دلیل این کمیته بر خلاف کمیته های فعال در دیگر کشورها نتوانسته بابت بورسیه شدن ورزشکارانش، از کمیته بین المللی المپیک دریافتی داشته باشد.

ذخیره شدن پولِ ایرانی ها در حساب کمیته بین المللی المپیک

در واقع کمیته ملی المپیک از منابع داخلی خود، بودجه لازم برای یاری اقتصادی به 10 ورزشکار بورسیه شده - برای چهار ماه - را تامین نموده و در اختیارشان گذاشته است اما این ابهام ایجاد می گردد که دسترسی به بودجه ای که توسط IOC برای ایرانی ها معین شده، چگونه امکان پذیر می گردد؟ این پول سوخت می گردد یا …؟

کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش مطرح توسط خبرنگاران، با تاکید بر اینکه ورزشکاران بورسیه شده ایران معادل چهار ماه از رقم مصوب برای حمایت اقتصادی خود را دریافت نموده اند، با ارائه شرح لازم این ابهامات را رفع کرد.

وی توضیح داد: این اعتبار به نام ایران در حساب کمیته بین المللی المپیک ذخیره می گردد. کمیته ملی المپیک به خاطر مسائل ترانسفر امکان برداشت این پول را ندارد اما می تواند از آن برای برنامه های مربوط به المپیک و طی کردن مراحل مختلف مانند ثبت نام و … و پرداخت هزینه های آنها استفاده کند. بنابراین این پول به هیچ عنوان سوخت نمی گردد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک تاکید نمود: البته ذخیره شدن پول ایران بر اساس مستندات انجام می گردد. در واقع کمیته ایران مدارک لازم مبنی بر حمایت اقتصادی از ورزشکاران بورسیه را به کمیته بین المللی المپیک ارائه می هد. این کمیته هم با لحاظ کردن آنها، ذخیره پول ایران را در دستور کار قرار می دهد.

تامین 20 هزار دلار معوقه برای بورسیه شده ها

بورسیه 10 ورزشکار المپیکی ایران در کمیته بین المللی المپیک و حمایت اقتصادی از آنها در هر دوره چهارماهه، نیازمند بودجه 20 هزار دلاری است که کمیته ملی المپیک باید از منابع داخلی خود آن را تامین کند.

سال گذشته و تقریباً همزمان با شارژ اقتصادی ورزشکاران بورسیه شده دیگر کشورها توسط IOC، کمیته ملی المپیک ایران هم از محل اعتبارات 98 خود مبلغ لازم برای حمایت اقتصادی ورزشکاران بورسیه شده را تامین و در اختیارشان قرار داد اما هنوز برای مرحله دوم (چهار ماهه دوم) اقدامی نشده در حالی که فرایند مرحله در کمیته بین المللی به خاتمه رسیده است.

در واقع روال کار به این صورت است که کمیته ملی المپیک باید طبق مستندات دریافتی از فدراسیون های مربوطه، گزارشی از فعالیت ورزشکاران بورسیه شده به کمیته بین المللی المپیک ارائه دهد. این نهاد بین المللی هم بر اساس گزارش دریافتی و تایید آن، مبلغ اختصاص داده شده به ورزشکاران ایران را ذخیره می نماید.

این فرایند برای چهار ماهه دوم صورت گرفته اما شروع سال جدید و کش و قوس های اقتصادی ابتدایی سال، باعث شده که کمیته ایران هنوز برای پرداختی این مرحله اقدامی ننموده باشد.

پرداخت همزمان بودجه مرحله دوم و سوم

بورسیه ورزشکاران المپیکی و حمایت کمیته بین المللی المپیک از آنها وارد مرحله سوم شده است. بنابراین کمیته ملی المپیک ایران هم در حال اجرا مقدمات لازم برای ارائه گزارش های این مرحله است تا همچون دو مرحله دیگر، بودجه این مرحله هم برای ایرانی ها کنار گذاشته گردد حال آنکه به طور دقیق معین نیست ورزشکاران بورسیه شده ایران، حق و حقوق اقتصادی خود از مرحله دوم را چه زمانی دریافت نمایند.

شاید هم با انتها با تکمیل اقدامات لازم برای مرحله سوم و شارژ اقتصادی کمیته، اعتبار معوقه مرحله دوم و اعتبار مرحله سوم همزمان در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد. این نتیجه پیگیری خبرنگاران در این مورد بود اگرچه چالش اصلی در رابطه با بورسیه ورزشکاران و حمایت اقتصادی از آنها، چگونگی محاسبه ریالی حقوق 500 دلاری ماهانه است نه زمان پرداخت.

سعیدی: حقوق ماهیانه بورسیه شده با قیمت روز ارز نیمایی محاسبه می گردد

ارز نیمایی ملاک کمیته ملی المپیک برای محاسبه ریالی حقوق ورزشکاران بورسیه شده است که نرخ آن در بازار مانند قیمت دلار متغیر است. همین مسئله در رابطه با معادلِ ریالیِ حقوق 500 دلاری ورزشکاران بورسیه شده در هر ماه که 2 هزار دلار برای یک دوره چهارماهه می گردد، ایجاد پرسش و ابهام نموده است.

کیکاووس سعیدی در این رابطه به خبرنگاران گفت: رقم حمایت اقتصادی از ورزشکاران بورسیه بر اساس ارز نیمایی و نرخِ روز آن محاسبه می گردد. رقم هر چه باشد، طبق آن، معادل 500 دلار ماهانه ورزشکاران در یک دوره چهار ماهه تامین و در اختیارشان گذاشته می گردد.

ارائه مستندات برای پرداختی به ورزشکاران

دبیرکل کمیته ملی المپیک همچنین در خصوص چگونگی حمایت اقتصادی از ورزشکاران بورسیه شده و فرایند انجام آن شرح داد و گفت: مبلغ موردنظر به حساب فدراسیون مربوطه واریز می گردد. کمیته ملی المپیک این موضوع را به صورت مکتوب به رئیس فدراسیون اطلاع رسانی می نماید تا اقدام لازم برای اختصاص آن به ورزشکار انجام گردد. متعاقباً از طرف فدراسیون هم باید مستندات لازم برای تخصیص رقم موردنظر به ورزشکار مربوطه در اختیار کمیته ملی المپیک قرار بگیرد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19204

به "دغدغه های اقتصادی کمیته المپیک برای 10 ورزشکار بورسیه IOC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه های اقتصادی کمیته المپیک برای 10 ورزشکار بورسیه IOC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید