دوستِ پوست خود باشید

به گزارش شیوا مارکت، پوست هم مانند دیگر ارگان های بدن به رسیدگی نیازمند است. شاید واژه ی غذا دادن به پوست برای تان کمی غریبه باشد اما باید این واژه را در فکر تان نهادینه کنید و یاد بگیرید که پوستی زیبا و سالم برای اینکه بتواند به زیبایی چهره

دوستِ پوست خود باشید

نویسنده: سمیه خرم آبادی

پوست هم مانند دیگر ارگان های بدن به رسیدگی احتیاجمند است. شاید واژه ی غذا دادن به پوست برای تان کمی غریبه باشد اما باید این واژه را در فکر تان نهادینه کنید و یاد بگیرید که پوستی زیبا و سالم برای اینکه بتواند به زیبایی چهره ی شما بیفزاید احتیاج به غذا، رسیدگی و مراقبت روزانه و شبانه دارد. گاهی با تغییرات هورمونی و بالا رفتن سن، پوست دچار تغییراتی می گردد اما با چند راه چاره ساده و تغییر در شیوه ی زندگی می توانید پوست را همچنان شاداب و با طراوت نگه دارید.

1- پوست خود را زیبا نگه دارید

پوست از بدن شما محافظت می نماید اما موضوع فقط همین نیست. صورت شما و پوست، آن چیزی است که شما را به مردم معرفی می نماید و وقتی سالم باشد زیبایی را به شما هدیه می دهد. بنابراین انتخاب های شما، اینکه چه غذایی می خورید، کجا می روید و چه احساساتی دارید، روی ظاهر پوست شما اثر می گذارد. برای اینکه پوست خود را سالم، جوان و بدون چین و چروک نگه دارید باید کارهایی را انجام دهید.

2- به صورت تان غذا برسانید

می خواهید پوست خوبی داشته باشید، پس مراقب رژیم غذایی تان باشید، برای جلوگیری از پیری و بهبود پوست باید اندازه مصرف ویتامین C را افزایش دهید و مصرف چربی ها و کربوهیدرات ها را محدود کنید.

مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان مثل ماهی، میوه ها و سبزی ها را حتماً در برنامه غذایی خود قرار دهید. این مواد از پوست شما محافظت می نمایند. ضمناً مصرف غلات و پروتئین های سالم هم به سلامت بیشتر پوست شما یاری می نماید.

3- کرم های ویتامینه

از کرم ضد چروکی که حاوی ویتامین های E و C است، بهره ببرید. اما در عین حال این ویتامین ها و مواد معدنی مثل سلنیوم را به صورت خوراکی هم مصرف کنید تا پوست تان از درون تقویت گردد. این مواد از پوست شما در مقابل آسیب دیدگی های ناشی از آفتاب محافظت می نماید. علاوه بر این از بروز چین و چروک و تغییر رنگ پوست هم جلوگیری می نماید.

4- ورزش کنید

ورزش برای تمام اندام ها و ارگان های بدن تان مثل پوست بسیار مفید و مؤثر است. ورزش باعث تقویت و بهبود جریان خون می گردد و به تغذیه پوست یاری می نماید. جریان خون خوب اکسیژن بیشتری به پوست می رساند و آن را تغذیه می نماید به فراوری و ترشح کلاژن یاری می نماید و مانع ایجاد چین و چروک روی پوست می گردد اما باید بلافاصله پس از ورزش، صورت خود را بشویید. ضمناً از بستن هدبند پرهیز کنید زیرا می تواند باعث حساسیت پوست گردد.

5- به بدن تان استراحت بدهید

چند شب پشت سر هم یک شمع را تا سرانجام بسوزانید و بعد از چند روز اثر آن را روی صورت و پوست خود مشاهده کنید کبودی زیر چشم، چشمان پف آلود و صورت رنگ پریده از آثار این کار است. 7 تا 8 ساعت خواب شبانه بدن صورت و پوست را همواره سرحال و متناسب نگه می دارد. البته نحوه خوابیدن هم بسیار مهم است. اگر چند سال متوالی صورت خود را در یک حالت روی بالش بگذارید، روی همان سمتی از صورت تان که آن را روی بالش می گذارید، چین و چروک هایی ظاهر می گردد. خوابیدن روی شکم کبودی دور چشمان و حلقه سیاه زیر چشم را تشدید می نماید. بنابراین توصیه می گردد به پشت بخوابید.

6- بارداری تغییراتی روی پوست ایجاد می نماید

استریا یا خطوط چاقی و لاغری پوست در 90 درصد زنان باردار دیده می گردد اما در بعضی این خطوط پس از زایمان محو می گردد. مرطوب نماینده ها تا حدود زیادی باعث بهبودی ظاهر این خطوط می گردد. مصرف کرم های حاوی ویتامین A و لیزر درمانی هم تا حدود زیادی یاری نماینده هستند. بروز آکنه هم یکی از مسائل رایج پوستی است که در اثر تغییرات هورمونی و افزایش ترشح هورمون ها در دوران بارداری ایجاد می گردد. برای جلوگیری از بروز آکنه برترین راه چاره، شست و شوی صورت 3 مرتبه در روز و استفاده از مرطوب نماینده های فاقد چربی است. البته قبل از استفاده از هر محصولی توصیه می گردد با پزشک مشورت کنید.

7- از بروز ملاسما جلوگیری کنید

در بعضی از زنان در دوران بارداری یا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری لکه های تیره رنگ (ملاسما) روی پوست ظاهر می گردد. افزایش ترشح ملانین (ماده ای که مسئول رنگ دهی پوست است) مسئول ایجاد این لکه های تیره رنگ است. ملاسما معمولاً پس از زایمان یا قطع مصرف قرص های ضد بارداری، خود به خود رفع می گردد. گاهی هم با روش هایی مثل پیلینگ یا مصرف داروهایی مثل هیدروکینون ملاسما رفع یا حداقل کم رنگ می گردد.

8- پوست را از اشعه های مضر دور نگه دارید

بیش از 90 درصد تمام پوست ها در اثر عبور آفتاب دچار آسیب دیدگی می شوند. هر چه زمان بیشتری در معرض نور آفتاب قرار داشته باشید خطر ابتلا به سرطان پوست در شما بیشتر خواهد شد. بنابراین توصیه می گردد هیچ وقت استفاده از کرم ضد آفتاب را از قلم نیاندازید و بهتر است از محصولات حاوی زینگ اکساید، دیواکساید تیتانیوم بهره ببرید. از ضد آفتابی بهره ببرید که دارای SPF حداقل 30 باشد و سعی کنید بین ساعات 10 تا 2 بعد از ظهر در معرض نور آفتاب قرار نگیرید زیرا در این زمان، نور آفتاب شدیدتر است.

9- مراقب پیری پوست باشید

با بالا رفتن سن، پوست دچار تغییرات می گردد زیرا بدن دیگر قادر نیست مثل گذشته کلاژن فراوری کند، الاستین که باعث قدرت انعطاف پذیری پوست می گردد، ضعیف تر می گردد و سلول های پوستی مثل گذشته و با سرعت گذشته فراوری یا از بین نمی فرایند. برای به تعویق انداختن فرایند پیری پوست با استفاده از لایه بردارها، سلول های مرده را از پوست جدا کنید و استفاده از مرطوب نماینده ها را از قلم نیاندازید. با مشورت پزشک از محصولات ضد پیری و ضد چین و چروک بهره ببرید.

10- مصرف قهوه را محدود کنید

کافئین موجود در قهوه و چای باعث کم شدن آب بدن می گردد، بنابراین باعث خشک شدن پوست می شوند. بنابراین باید در میزان مصرف آنها احتیاط کنید و مصرف آنها را محدود کنید.

11- همین حالا سیگار را ترک کنید

سیگار به پوست آسیب زیادی وارد می نماید و بعد از نور آفتاب دومین عامل ایجاد چین و چروک و خشکی پوست است. درحقیقت، حتی در پوست افراد سیگاری 20 ساله هم می توانید زیر میکروسکوپ چین و چروک های صورت را مشاهده کنید، سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست و کاهش ترشح و فراوری کلاژن می گردد. هر چه کلاژن پوست کمتر باشد، اندازه چین و چروک ها بیشتر خواهد بود. پک زدن به سیگار باعث ایجاد چین و چروک اطراف لب ها می گردد. این آسیب ها را نمی توانید درمان کنید اما با ترک کردن سیگار می توانید جلوی آسیب های بیشتر را بگیرید.

12- زمستان مراقبت های خاصی می طلبد

آب و هوای سرد بادی به پوست آسیب وارد می نماید و پوست را خشک و حتی به اگزما مبتلا می نماید. ضمناً دستگاه گرم نماینده داخل منزل هم می تواند به پوست آسیب وارد کند، بنابراین در روزهای سرد حتماً دستگاه بخور در منزل داشته باشید، آب زیاد بنوشید و در طول روز حتماً از مرطوب نماینده بهره ببرید، ضمناً هنگام خروج از منزل ضد آفتاب را از قلم نیاندازید.

13- نکات هوایی را از قلم نیاندازید

پروازهای طولانی باعث خشک شدن و کشیدگی پوست می گردد زیرا در هواپیما رطوبت مناسب وجود ندارد. توصیه می گردد در پروازهای طولانی برنامه مطلوبی برای پوست خود داشته باشید. حتماً آب زیاد بنوشید. در طول پرواز قهوه و چای ننوشید و قبل، بعد و در حین پرواز، پوست خود را با کرم مرطوب نماینده مرطوب کنید. تا حد امکان سعی کنید از آرایش کردن صورت پرهیز کنید و در صورت امکان یک لوسیون کوچک در کیف دستی خود داشته باشید.

14- پوست خود را تمیز نگه دارید

پوست هر روز در معرض آلودگی های مختلفی از جمله دود سیگار، آلودگی های ناشی از خودروها و آلودگی های هوا قرار می گیرد، بنابراین اگر می خواهید پوست سالمی داشته باشید، آن را تمیز نگه دارید. بسته به نوع پوست تان با استفاده از تمیز نماینده و شوینده مناسب، پوست خود را تمیز کنید و هر شب با استفاده از لایه بردارها و تونرهای مناسب، سلول های مرده را از روی پوست پاک کنید. سپس یک کرم رتینوئید یا مرطوب نماینده مناسب به پوست خود بزنید.

منبع مقاله :

نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29642

به "دوستِ پوست خود باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوستِ پوست خود باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید