راهکار های فناوری برای کاهش آسیب پذیری کرونا

به گزارش شیوا مارکت، هر چالشی حتی شیوع کرونا می تواند فرصتی برای تغییر رفتار در بهره گیری از فناوری های نو باشد و از این رو کسب وکارهای بومی می توانند با ارائه راهکارهای فناورانه از آسیب پذیری این بحران کم نمایند.

راهکار های فناوری برای کاهش آسیب پذیری کرونا

به گزارش خبرنگار مهر، از آنجایی که برای مواجهه با بحران احتیاج به نوآوری احساس می گردد، تیم های نوآور و اکوسیستم استارت آپی‬ یکی از توانمندترین ها در این چالش به شمار می فرایند که می توانند با ارائه خدمات فناورانه، این بحران را تبدیل به فرصت نمایند.

اگرچه محققان هنوز پیروز به ساخت واکسن ویروس کرونا نشده اند، اما مدیریت این بحران با به کارگیری راه چارههای فناورانه در شرایط فعلی روز به روز در حال افزایش است و کشورهای مختلف جهان و سازمان های جهانی برآنند تا از فناوری برای مهار گسترش کرونا استفاده نمایند.

نوآوری برای مهار گسترش کرونا

محققان و فناوران در کشورهای مختلف کوشش خود را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به کار گرفته اند تا با نوآوری بتوانند نقشی در کاهش این بحران داشته باشند؛ تا به امروز بیش از 60 شرکت فناوری اعلام آمادگی نموده اند تا راه چاره فناورانه ای برای مقابله با کروناویروس ابداع و روانه بازار نمایند.

سازمان جهانی بهداشت با انتشار ویدئوهایی در پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو تیک تاک با انتشار اخبار جعلی درباره ویروس کرونا مقابله می نماید. در این اپلیکیشن چینی، ویدئوهایی با هدف کاهش ریسک گسترش ویروس کووید 19 و انتشار اطلاعات درست از آن منتشر و شرح داده شده که چگونه فرد می تواند در برابر ویروس از خود و دیگران محافظت کند.

محققان مرکز مهندسی و علوم سیستم ها در دانشگاه جانز هاپکینز نیز نوعی داشبورد آنلاین برای تصویرسازی و ردیابی موارد گزارش شده از کرونا ابداع نموده اند. آنها همچنین مجموعه کاملی از داده ها را به شکل گوگل شیت تهیه نموده اند که این نقشه موارد جدید ابتلا، آمار مرگ ومیرهای تاییدشده و شمار بهبودیافته ها را نشان می دهد.

فناوری تشخیص چهره برای شناسایی کرونا

استفاده از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا از دیگر اقدامات نوآورانه ای است که در چین آزمایش شده و یک مرد چینی که پس از شیوع این ویروس به ووهان سفر نموده بود، توسط این فناوری شناسایی شد.

حتی یک شرکت چینی با ساخت اپلیکیشنی مدعی شده که می تواند کرونا را ردیابی می نماید. این اپلیکیشن که به نام ردیاب تماس نزدیک (close contact detector) شناخته می گردد، خطر تماس کاربران با کروناویروس را براساس میزان نزدیکی آنها با افراد مبتلا به این بیماری و یا مشکوک به ابتلا مورد آنالیز قرار می دهد.

سیستم دیگری نیز برای شناسایی راحت تر بیماران در قالب یک اپلیکیشن برای نیروهای پلیس چین طراحی شده که بتوانند افراد مشکوک به کرونا را در بین جمعیت تشخیص دهند. این اپلیکیشن دمای بدن، ضربان قلب و میزان اکسیژن بدن افراد را به وسیله دماسنج های بلوتوثی و مچ بندهای هوشمند ارزیابی نموده و اطلاعات به دست آمده را برای تجزیه و تحلیل به مراکز دولتی بهداشت ارسال می نماید.

در همین حال پلتفرم هوش مصنوعی کنترل نماینده سلامت نیز برای پیش بینی وجود ویروس کرونا از سوی یک شرکت دیجیتال سلامت طراحی شده که با تحلیل داده های به دست آمده از خطوط هوایی و گزارش های شیوع بیماری در حیوانات، می تواند میزان اپیدمی بیماری را تخمین بزند.

علاوه بر این راه چارهها که در کشور چین آزمایش شده است، کشورهای دیگر نیز نسبت به استفاده از این راه چاره ها پیش قدم شده اند. برای مثال کشور چک برای شناسایی افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا، در فرودگاه های شهر پراگ سیستم شناسایی را برای تمام مسافران پرواز ایتالیا تعبیه نموده است. این سیستم درهای ورود، برای اتوبوس های فرودگاه هم طراحی شده اند.

یک شرکت سنگاپوری نیز روی یک کیت تشخیص تراشه آزمایشگاهی کار نموده که فرآیند تشخیص و شناسایی ویروس را برای کادر درمانی به ویژه در زمان شلوغی بیمارستان ها سریع تر می نماید.

ربات ها و پهپادها به یاری مهار کرونا می آیند

در این میان حتی ربات های ضدعفونی نماینده نیز به جای نیروی انسانی در چین وارد کار شده اند؛ به این معنی که چینی ها از فناوری ربات اتوماتیک برای ضدعفونی بیمارستان ها، مراکز درمانی و بخش های قرنطینه استفاده می نمایند.

استفاده از ربات ها در قالب کادر درمانی بیمارستان ها نیز از دیگر راه چارههای فناورانه برای کاهش فرایند انتقال بیماری است که نمونه آن در آمریکا تست شده است.

در زمان کرونا، حتی پهپادها نیز به کار گرفته شده اند. محققان چینی از این پرنده های راهنمایی پذیر که به دوربین های حرارتی مجهز هستند برای رساندن دارو و تجهیزات به مناطق قرنطینه استفاده نموده اند.

یک استارت آپ سنگاپوری نیز با استفاده از فناوری هوش مصنوعی اولین وسیله حمل ونقل هوایی شهری را برای جابه جایی تجهیزات بین دو بیمارستان در چین آزمایش کرد.

خدمات آنلاین برای جلوگیری از شیوع کرونا

راه چاره دیگری که این روزها از سوی چینی ها برای مواجهه با کرونا به کار گرفته شده استفاده از خدمات آنلاین است. برای مثال یک شرکت، فناوری سیستم سفارش غذا بدون مواجهه با مامور پیک را طراحی نموده که کاربران با یاری آن، غذای خود را در نقطه معین شده بدون اینکه حتی فرد تحویل دهنده غذا را ببینند، تحویل می گیرند.

امکان دیگری که این روزها برای مردمی که در چین قصد خرید خانه دارند ایجاد شده، پلتفرمی است که به آنها اجازه می دهد بدون خارج شدن از خانه و به وسیله واقعیت مجازی، خانه هایی که به فروش گذاشته شده اند را مشاهده نموده و خریداری نمایند.

نقش سامانه های آنلاین در ایران در مواجهه با کرونا

در ایران نیز بسیاری از فعالان و کسب و کارهای فضای مجازی در قالب مسئولیت اجتماعی، آمادگی خود را برای ارائه خدمات غیرحضوری و رایگان برای کاهش رفت و آمد در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اعلام کردند.

از آنجایی که گفته می گردد قوی ترین ابزار برای مقابله با کرونا، آموزش‬ است و آموزش مجازی در این شرایط، یک راه اجتناب ناپذیر است، ضرورت بهره گیری از پلتفرم های آموزشی در این روزها آشکارتر شده و براین اساس تعداد زیادی از پلتفرم ها برای آموزش رایگان و غیرحضوری به مردم آمادگی خود را اعلام کردند.

برای مثال پلتفرمی با شعار درخانه بمانید و آموزش بدهید، تمامی خدمات خود را برای کلیه برگزارنمایندگان دوره های آموزشی به صورت رایگان ارائه می نماید.

در همین حال بعضی استارت آپ ها با توجه به تعطیلی دانشگاه ها و مدارس با شعار آموزش برای همه و در همه جا، آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن پلتفرم خود اعلام کردند.

یک استارت آپ دیگر نیز نسبت به آموزش مجازی‬، برای درخانه ماندن مردم و دوری از ویروس کرونا برنامه ریزی نموده است. این تلویزیون 6 هزار ساعت فیلم آموزشی را برای دانش آموزان دوره متوسطه به صورت رایگان ارائه نموده است.

شبکه ای از استارت آپ ها نیز برای توانمندسازی و آموزش در بحران کرونا در راستای مسئولیت پذیری و کار گروهی همراه شده و طرح انتشار محتوای رایگان آموزشی را ارائه داده اند.

همچنین پلتفرم آموزشی با تاکید بر شعار مدارس تعطیل می شوند، اما آموزش تعطیل شدنی نیست، پلتفرم های آموزشی خود را با دانش آموزان و مدارس همراه نموده است.

در همین حال یک سیستم دانش بنیان نیز در راستای یاری به مدارس و آکادمی ها برای تجهیز به سیستم مدرسه آنلاین راه اندازی شده که این سیستم بومی جایگزینی برای استفاده از پیغام رسان ها و سامانه های خارجی محسوب می گردد.

جلسات آنلاین جای سمینارها را می گیرد

کاهش جلسات حضوری یکی از راه های کاهش آسیب پذیری کرونا است. در این راستا یک پلتفرم راه چارهی جهت کاهش رفت و آمد در پیشگیری از وقوع کرونا با جلسات آنلاین ارائه نموده است.

یک سامانه مدیریت و برگزاری رویدادهای زنده و آنلاین نیز برای کاهش حضور مردم در اماکن عمومی و نیز فراگیرشدن استفاده از ابزارهای فناورانه کاهش دهنده جابه جایی افراد، راه چارهی ارائه داده است؛ این سامانه اعلام نموده که چون نباید برای مقابله با شیوع ویروس کرونا‬ آموزش را متوقف کرد، دوره ها، سمینارها و کلاس های آموزشی که به خاطر کرونا لغو شده را به صورت رایگان و آنلاین برگزار می نماید.

در همین حال کمپین هر کجا، هرزمان، یادگیری با موضوع ارائه آموزش های رایگان مجازی در قالب 40 وبینار تخصصی در فضای مجازی (رویداد آموزشی غیرحضوری) در مدت حدود 85 ساعت محتوای آموزشی برگزار می گردد.

این رویداد مجازی و رایگان برای تداوم آموزش های از راه دور توسط تعدادی از فعالان و متخصصان فضای مجازی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی در ارائه آموزش الکترونیک به مردم، شکل گرفته و موضوعاتی از جمله بازاریابی و تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، اینفوگرافیک، ارائه حرفه ای و گزارش نویسی نوین را برای استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای فناورانه آموزش می دهد.

پیغام رسان ها بستر کلاس های درس می شوند

در راستای فراگیر شدن آموزش الکترونیک، پیغام رسان های بومی آمادگی خود را برای ارائه خدمات به کاربران اعلام نموده اند. برای مثال هم اکنون پیغام رسان های بومی مانند گپ و ایتا به عنوان بستر ارتباطات برگزاری کلاس های درس با هدف کاهش جابه جایی افراد، در بسیاری از دانشگاه ها و مدارس مورد استفاده قرار گرفته اند.

پیغام رسان گپ از آمادگی بستر پخش زنده جهت کلاس درس، کنفرانس تصویری و تماس تصویری خبر داده است.

ارزیابی سلامت با راه چارههای استارت آپی

در این میان با توجه به نگرانی از ابتلا به کرونا و خطرات مراجعه به اماکن شلوغ مانند مطب پزشکان، یک استارت آپ روزانه 20 هزار مشاوره رایگان متنی و ویدئویی با موضوع کرونا را توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص خود به مردم ارائه می نماید.

در راستای کاهش این مراجعات به مراکز درمانی، یک سایت مرتبط با آزمایش های پزشکی راه چاره دیگری برای مقابله با این چالش دارد و به شرکت های عظیم سرویس پایش سلامتی و به افراد، امکان آزمایش در منزل را می دهد.

در راستای این مسئولیت اجتماعی، ‬ همچنین یک شبکه توزیع محتوا و رایانش ابری برای اپلیکیشن ها و سایت های آموزشی داخلی، خدمات رایگان ارائه می دهد.

حتی مسیریاب های بومی مانند بلد و نشان نیز در مواجهه با این بحران و در راستای پاسخ سریع به مردم، آدرس بیمارستان های ارائه دهنده خدمت به بیماران مبتلا به کرونا در کل کشور را در نقشه خود قرارداده اند که با جستجوی عبارت کرونا در این اپلیکیشن ها، می توان نزدیک ترین مراکز درمانی به خود را بیابیم.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16774

به "راهکار های فناوری برای کاهش آسیب پذیری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکار های فناوری برای کاهش آسیب پذیری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید