رشد 151 درصدی واردات تایر سواری در 9ماهه امسال

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران: دبیر انجمن صنعت تایر ایران بر ضرورت اعمال تعرفه ویژه برای واردات تایر از چین تأکید و گفت: مطابق بررسی ها سهم واردات از مجموع بازار از 26 درصد در سال 83 به 38 درصد در سال 93 افزایش یافته است.

رشد 151 درصدی واردات تایر سواری در 9ماهه امسال

به گزارش خبرنگاران، خسرو محمودیان دبیر انجمن صنعت تایر ایران، در دوازدهمین همایش صنعت لاستیک ایران، با بیان این مطلب، اظهارداشت: واردات کشور عمدتا از مبدا چین صورت می گیرد و تایرسازان چینی تهدید عمده رشد و حتی بقای صنعت تایر ملی به شمار می آید.

به گفته وی، اعمال تعرفه ویژه برای واردات تایر از چین مانند کشورهای تایرسازی چون ترکیه، هند، برزیل و حتی امریکا، می تواند علاوه بر حمایت صنعت ملی برای حضور و مشارکت سرمایه گذاران خارجی و از جمله تایرسازان چینی در کشور ما ایجاد انگیزه و بسترسازی کند.

محمودیان اضافه کرد: 10شرکت تایرسازی در ایران طی سال 1392 افزون بر 2500 میلیارد تومان برابر 926 میلیارد دلار تولید تایر داشتند و سهم ارزش تولیدات صنعت تایر از تولید ناخالص ملی 0.3 درصد است و سهم ارزش اضافه کرده صنعت تایر ایران از کل صنعت 1.6 درصد می باشد.

به گفته دبیر انجمن صنعت تایر ایران، صنعت تایر ایران 0.5 درصد از فروش کل تایر در دنیا را به خود اختصاص داده است و در میان 75 تولیدکننده پر فروش تایر در دنیا یکی از شرکت های تایرسازی داخلی نیز وجود دارد.

محمودیان برخی مزیت های نسبی صنعت تایر ایران را شامل سابقه تولید بیش از 50 سال در تولید داخلی، تاثیر اشتغالزایی بالا، تامین حداقل 50 درصد از مواد اولیه در داخل کشور، ضریب پیوند مناسب با صنایع بالادستی و پایین دستی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در منطقه، پتانسیل بالا برای افزایش کمیت و کیفیت تولید و امکان افزایش سهم مواد اولیه داخلی با توجه به توسعه صنایع پتروشیمی کشور دانست.

وی به مقایسه میزان مصرف انواع تایر سواری در 9 ماه امسال و مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: سال گذشته در این مدت هشت میلیون و 247 هزار و 546 حلقه تایر و در 9 ماهه امسال با 15 درصد رشد شاهد تولید 9 میلیون و 483 هزار و 763 حلقه تایر سواری در کشور بودیم.

دبیر انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: در 9 ماهه اول سال 92 نیز دو میلیون و 133 هزار و 742 حلقه تایر سواری وارد کشور شد در حالیکه در مدت مشابه امسال شاهد رشد 151 درصدی و ورود پنج میلیون و 346 هزار حلقه انواع تایر خودرو سواری هستیم.

محمودیان تاکید کرد: عدم وجود مشوق های لازم برای تشویق سرمایه گذاری در صنعت تایر موجب شده است تا عملا فرصت های ناشی از رشد بازار تقریبا به صنایع خارجی و واردات واگذار شود و فرصت های ایجاد اشتغال مولد کشور را نصیب کشورهای دیگر کند.

طرح های توسعه صنعت تایر کمتر از 200 هزارتن توجیه مالی ندارد

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی رازی نیز در این همایش بیان نمود: در حال حاضر تولید تایرهای بایاس در دنیا منسوخ شده و در ایران نیز باید تولید این تایرها را متوقف و برای جایگزینی تایرهای نسل جدید سرمایه گذاری هایی کرد.

محمدرضا گنجی، با بیان اینکه ایران قابلیت تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده تایر در منطقه خاورمیانه را دارا است، اضافه کرد: برای تحقق این هدف علاوه بر همکاری دولت در راستای تکمیل طرح های توسعه این صنعت، لازم است تا طرح های توسعه جدید با ظرفیت 200 هزار تن به بالا در دستورکار قرار گرفته و از اجرای طرح هایی با ظرفیت کمتر جلوگیری شود.

وی با اشاره به ضرورت تحول تکنولوژیکی صنعت تایر بیان نمود: این صنعت مهم کشور با دارا بودن قدمت 50 ساله نیازمند جایگزینی و نوسازی ماشین آلات بوده و برای دستیابی به کیفیت بالا و رقابت در کلاس دنیای باید به موضوع تحقیق و توسعه نگاه ویژه ای داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی رازی گفت: در حال حاضر با وجود مسائل متعددی همچون بالا بودن هزینه تامین مالی و سختی تامین مواد اولیه بالغ بر 75درصد از نیاز کشور توسط واحدهای داخلی تامین می شود که این میزان معادل 60درصد از کل ارزش بازار تایر کشور است.

گنجی با بیان اینکه برنامه ریزی صحیح برای صادرات یکی از راهکارهای ارتقای سطح رقابت پذیری تایرهای داخلی است، گفت: طی سالهای گذشته به دلیل اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در زمینه منع صادرات تایر، بازارهای صادراتی تولیدکنندگان داخلی که با زحمت فراوان به دست آمده بود از بین رفت و احیای آنها سخت و هزینه بر خواهد بود.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: تسنیم
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 14498

به "رشد 151 درصدی واردات تایر سواری در 9ماهه امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 151 درصدی واردات تایر سواری در 9ماهه امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید