روایتی از خلق و ماندگاری یک بند؛ باز این چه شورش است

به گزارش شیوا مارکت، کارگردان مستند ترکیب بند اعلام کرد این مستند درباره تاریخ شکل گیری و خلق بند باز این چه شورش است سروده محتشم کاشانی است.

روایتی از خلق و ماندگاری یک بند؛ باز این چه شورش است

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، امیر آذین کارگردان فیلم مستند ترکیب بند درباره ساخت این مستند گفت: تقریباً چند سالی به این مساله فکر می کردم که چه چیزی به غیر از خود واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) در ذهن ها ماندگار شده است. تا اینکه بعد از پژوهش هایی که انجام دادم به بند باز این چه شورش است رسیدم، کتیبه های باز این چه شورش است طی 3 نسل همچنان خاطره انگیز بوده و هست. یک فضای عجیبی در این کتیبه ها وجود دارد که همچنان هر وقت بحث محرم و قیام عاشورا می گردد، ناخودآگاه این بند در ذهن همه نقش می بندد.

وی اعلام کرد: این مساله برای من بسیار جذاب بود و تصمیم گرفتم تا مستندی درباره این کتیبه بسازم. به همین دلیل تاریخ شکل گیری باز این چه شورش است را آنالیز کردیم تا بدانیم محتشم کاشانی چگونه این شعر را سروده است.

این مستندساز تاکید نمود: روایت های مختلفی در چگونگی سرودن این شعر وجود دارد، بعضی روایات می گوید که بند به بند این شعر به محتشم کاشانی الهام شده است. در آخر این مستند نیز آقای بنی فاطمه یکی از این روایت را می خواند تا مخاطب از آن آگاه گردد.

وی ادامه داد: با آقای امین فروغی که یکی از پژوهشگران شناخته شده در این حوزه است، صحبت کردیم همچنین با آقای گرمارودی نیز مصاحبه هایی داشتیم.

آذین گفت: از دیگر کسانی که در این مستند با ما همکاری داشتند می توان به عباس سجادی شاعر و موسیقیدان اشاره نمود، وی درباره این شعر گفته است که باز این چه شورش است مانند تابلوی ظهر عاشورای آقای محمود فرشچیان است، در واقع در ایام عاشورا معمولاً این بند و این تابلو در ذهن مردم نقش می بندد.

وی شرح داد: در این مستند با چند نفر از شاعران مختلف صحبت کردیم که تا این شعر را آنالیز کنیم، که از آن جمله می توان به محمود حبیبی کسبی اشاره نمود که به عنوان شاعر آیینی با وی مصاحبه شده است. عباس سجادی نیز درباره طنین و آهنگ این بند در مستند ترکیب بند صحبت نموده است.

این مستندساز با اشاره به سختی ساخت آثار مذهبی در حوزه مستند اعلام کرد: ساخت مستند در حوزه مذهبی به خصوص با موضوع عاشورا بسیار سخت است هم از لحاظ ساخت و هم به لحاظ محتوا، زمانی که این مستند را می ساختم یک جا هایی از کار نمی دانستم چه کار می توان کرد، اما در نهایت با کوشش فراوان سعی در به انتها رساندن مستند کردم که خوشبختانه در این زمینه پیروز بودم.

وی ادامه داد: این مستند 26 دقیقه ای است و ساخت آن نزدیک به 3 ماه طول کشید، در واقع حدود 2 ماه تحقیقات روی این بند طول کشید و بعد از آن نزدیک به یک ماه جسته گریخته پلان ها را ضبط کردیم و پس از فراوری آن نیز یک هفته به طول انجامید.

آذین با اشاره به اینکه موسیقی استفاده شده در این مستند کاملاً موسیقی هیات های مذهبی است، در انتها گفت: در حال حاضر با همکاری امین فروغی مشغول پژوهشی در زمینه نوحه هستم که از ابتدای شکل گیری نوحه تا به امروز است، این کار قرار است در 3 قسمت ساخته می گردد.

مجله باهام: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24424

به "روایتی از خلق و ماندگاری یک بند؛ باز این چه شورش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از خلق و ماندگاری یک بند؛ باز این چه شورش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید