روش های حفظ سلامت پوست با 13 نکته طلایی

به گزارش شیوا مارکت، انگیزه - آیا پوست شما طراوت و زیبایی خود را از دست داده اما زمان زیادی برای مراقبت از آن ندارید؟ شما می توانید تنها با رعایت اصول اولیه، از پوست خود محافظت کنید. انتخاب روش زندگی سالم می تواند به کاهش پیری زودرس و جلوگیری از مسائل پوستی مختلف کمک کند. در این مطلب به بررسی روش های حفظ سلامت پوست می پردازیم.

روش های حفظ سلامت پوست با 13 نکته طلایی

روش های حفظ سلامت پوست

دقت کنید که شخصیت شما همان چیزی است که در برابر چشم دیگران از خود نشان می دهید؛ از این رو، پوست و سلامت آن تأثیر پررنگی در شناخت شخصیت شما در جامعه ایفا می کند. داشتن پوستی زیبا و سالم، بیانگر این است که شما شخصی هستید که به میزان زیادی به خود اهمیت می دهید. به این دلیل است که افراد مختلف میزان زیادی از پول خود را صرف خرید وسایل آرایشی و بهره مندی از معالجات سالن های زیبایی مراقبت از پوست می کنند. ولی همیشه نیاز به صرف هزینه های زیاد برای داشتن پوستی سالم نیست. روش های ساده ای برای حفظ سلامت پوست وجود دارد که مابه تعدادی از این روش ها اشاره خواهیم کرد.

1. خود را از تابش خورشید محافظت کنید

یکی از مهم ترین راه های مراقبت از پوست این است که پوست خود را از خورشید محافظت کنید. قرار دریافت در معرض آفتاب برای طولانی مدت، باعث ایجاد چین و چروک، لکه های پوستی و سایر مسائل پوستی می گردد. همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد. برای محافظت پوست از نور خورشید ضروری است اقدامات زیر را انجام دهید.

استفاده از کرم ضدآفتاب

از یک کرم ضدآفتاب با طیف گسترده و با SPF حداقل 15 استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب را سخاوتمندانه مصرف کنید و هر دو ساعت یک بار از آن ها استفاده کنید.

اجتناب از خورشید در زمان اوج تابش

در ساعاتی از روز که حجم آفتاب کمتر است، فعالیت کنید. اجتناب از خورشید در ساعات بین 10 صبح تا 4 صبح، زمانی که اشعه خورشید قوی تر است، به سلامت پوست کمک می کند.

پوشیدن لباس های مناسب

پوست خود را با پوشیدن پیراهن های مناسب و آستین بلند، شلوار بلند و کلاه های عریض بپوشانید.

2. مصرف لوازم آرایشی را کاهش دهید

برای حفظ سلامت پوست، استفاده از وسایل آرایشی را به کاهش دهید. استفاده مداوم از رژگونه، کانسیلر، فونداسیون، موس یا هر وسیله آرایشی دیگری همیشه ضروری نیست. این لوازم شاید روکش مناسبی برای درخشندگی پوست به وجود آورند، ولی آیا می دانید چه بلایی بر سر پوست شما خواهند آورد؟ مهم نیست که از چه مارک مشهوری استفاده کنید، به هر حال این لوازم ضررهای جدی به پوست شما می رساند. بهتر است آن ها را برای موقعیت های خاص استفاده کنید. در دیگر موقعیت ها نیز می توانید با استفاده از کرم ضدآفتاب، پوست خود را نرم و لطیف کنید.

3. سیگار نکشیدن از مهم ترین روش های حفظ سلامت پوست

سیگار کشیدن باعث می گردد که پوست شما آسیب ببیند و چروک ها افزایش پیدا کند. سیگار کشیدن رگ های خونی کوچک در لایه های بیرونی پوست را مسدود می کند و جریان خون را کاهش داده و پوست را تیره تر می کند. همچنین سیگار کشیدن، جذب اکسیژن و مواد مغذی را که برای سلامت پوست ضروری هستند کاهش می دهد.

سیگار کشیدن باعث کاهش کلاژن و الاستین در پوست می گردد. این الیاف قدرت و کشش پوست شما را تأمین می کنند. علاوه بر این، حالتی از چهره که هنگام سیگار کشیدن ایجاد می کنید (مانند چسبیده شدن لب ها هنگام استنشاق و گرد کردن آن ها) می تواند به افزایش چین و چروک در سطح پوست کمک کند.

علاوه بر این، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست پوست را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید، بهترین راه محافظت از پوست شما این است که آن را ترک کنید!

4. ورزش کردن

ورزش نکردن عاملی برای بروز چاقی است و اضافه وزن به خودی خود شروعی برای شمار زیادی از مسائل سلامت است. باید دقت داشته باشید که بی تحرکی در کاهش درخشندگی و طراوت پوست تأثیرگذار است. ورزش جریان خون را افزایش داده و برای سلامت قلب و عروق مؤثر است. قلب وظیفه پمپاژ خون به نقاط گوناگون بدن از قبیل پوست را بر عهده دارد. از این رو، وجود جریان کافی خون برای انتقال اکسیژن به تمامی سلول های اعضای بدن از جمله سلول های پوستی، الزامی است. بنابراین ورزش یکی از بهترین روش های حفظ سلامت پوست محسوب می گردد.

5. پوست را تمیز نگه دارید

متخصصان زیبایی این پیشنهاد را در پاسخ به چگونگی حفظ سلامت پوست، به دفعات بسیار فراوانی مطرح کرده اند. حتی در صورتی که بعد از یک مجلس بلند مدت با احساس خستگی زیاد به منزل برگشته اید، تمام چرک ها و آرایش روی پوست را پاک کنید، به این دلیل که پوست صورت شما نیاز به نفس کشیدن دارد. آرایش کردن نظیر یک ماسک قوی است که اجازه تنفس هوای تازه را به منافذ صورت نخواهد داد. در صورتی که پیش از خواب آرایش را از صورت خود پاک نکنید، صبح روز بعد تاول های خجالت آور بزرگی روی صورت شما نمایان می گردد.

حتما بخوانید: معرفی بهترین ماسک ها برای پوست چرب

6. مصرف گوجه فرنگی از روش های حفظ سلامت پوست

وقتی از روش های حفظ سلامت پوست صحبت می گردد، باید بدانید مصرف گوجه فرنگی، یکی از بهترین این روش هاست. گوجه دارای عنصری جادویی به نام لیکوپن (آنتی اکسیدانی که برای مبارزه با پیری تلاش می کند) است. این عنصر می تواند از پوست شما در برابر نشانه های پیری مانند چین و چروک، خال های سیاه یا خمیدگی پوست محافظت کند. ماسک گوجه فرنگی بهترین پیشنهاد برای افزایش طراوت پوست است.

7. عادت های بد غذایی خود را ترک کنید

پوست به مواد غذایی گوناگون نیازمند است و فست فود های مورد پسند شما عاری از این قبیل مواد مفید برای بدن هستند. غذا و مواد مفید را به پوست برسانید تا پوست انتظارات شما را برآورده کند. غذای مضر برابر است با پوست ناسالم. پس به این موضوع دقت کنید.

8. از پوست خود در زمان شستشو و اصلاح محافظت کنید

در زیر روش های حفظ سلامت پوست در زمان شستشو و اصلاح آن ارائه شده است.

  • محدود کردن زمان حمام آب گرم: دوش یا حمام های طولانی، چربی لازم را از پوست شما خارج می کند. از این رو زمان حمام خود را محدود کنید و از آب خیلی گرم استفاده نکنید.
  • اجتناب از صابون قوی: صابون های قوی و مواد شوینده می توانند روغن را از پوست شما جدا کنند. در مقابل، پاک کننده های خفیف را انتخاب کنید.
  • رعایت اصول قبل از اصلاح: دقت کنید که برای محافظت و نرم کردن پوست خود، کرم اصلاح، لوسیون یا ژل را قبل از اصلاح استفاده کنید. برای تراشیدن صورت، از تیغ تمیز و تیز استفاده کنید. برای اصلاح درجهت موها حرکت کنید و بر خلاف آن ها تیغ را نکشید.
  • آرام خشک کردن پوست پس از شستشو: پس از شستشو یا حمام کردن، به آرامی پوست خود را با یک حوله خشک کنید تا رطوبت در پوست شما باقی بماند.
  • مرطوب کردن پوست خشک: اگر پوست شما خشک است، از مرطوب کننده ای استفاده کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد. برای استفاده روزانه، یک مرطوب کننده حاوی SPF را انتخاب کنید.

9. رطوبت مورد نیاز برای پوست را تأمین کنید

از یک مرطوب کننده برای صورت خود استفاده کنید. مرطوب کننده ها به تنهایی به مقدار زیاد رطوبت ایجاد نمی کنند، ولی رطوبت موجود را ساکن نگه می دارند. به این دلیل، برای مرطوب ماندن پوست الزامی هستند. بنابراین عادت کنید بعد از حمام به صورت روزمره از مرطوب کننده صورت استفاده کنید. از طرفی پیش از رفتن به تختخواب، یک حوله را با آب گرم خیس کرده و برای چند دقیقه روی صورت خود قرار دهید. به این ترتیب منافذ صورت باز می گردد و به مرطوب کننده اجازه می دهد تا به پوست شما نفوذ کند.

بیشتر بدانید: آبرسانی پوست به کمک 9 راه چاره قابل دسترس

10. از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند که پوستی سالم و احساس خوبی داشته باشید. خوردن مقدار زیادی میوه، سبزی ها، حبوبات و پروتئین ها در این زمینه نقش اساسی دارند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که یک رژیم غذایی حاوی روغن ماهی یا مکمل های روغن ماهی و استفاده نکردن از چربی های مضر و استفاده مداوم از کربوهیدرات های تصفیه شده، پوست را جوان می کند. نوشیدن مقدار زیادی آب باعث حفظ هیدراته پوست شما می گردد.

تغذیه به پوست زندگی می بخشد. هرچیزی که در زندگی روزمره خود مصرف می کنید در رسیدن به پوستی سالم کمک می کند. از این رو، می بایست مصرف تعدادی از مواد غذایی را کاهش و مصرف تعدادی دیگر را افزایش دهید. از مواد غذایی زیر برای حفظ سلامت پوست استفاده کنید. همچنین مصرف تمام غذا های سرخ شده و حاوی چربی های ناسالم را به صفر برسانید.

مصرف غذا های سرشار از ویتامین C

میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین C وظیفه تولید کلاژن در بدن که مسئول استحکام پوست است را به عهده دارد؛ از این رو، به خوبی در خواهید یافت که کمبود ویتامین C در رژیم غذایی به ایجاد چروک پوست حتی در سنین جوانی منجر خواهد شد. ویتامین C، آنتی اکسیدانی است که از آسیب کلاژن ها پیشگیری می کند. با پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C پوست صورت به خصوص اطراف چشم و لب از خشکی، چروک ، خطوط ریز محفوظ خواهد ماند. همه انواع میوه ها، توت فرنگی، گل کلم و فلفل قرمز سبب می شوند تا پوست جوانتر به نظر برسد.

بیشتر بدانید: کلاژن سازی پوست و تأثیر آن در جوان سازی

مصرف چربی های سالم

این تصور که آجیل چرب است و برای سلامتی مضر است، از پایه نادرست است. البته آجیل چرب است، ولی سرشار از اسید های چرب سالم امگا 3 است. این نوع از چربی زیرمجموعه چربی های سالمی است که برای بدن مفید هستند، پس روزانه مقداری بادام و گردو مصرف کنید تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید. تخم کتان گزینه معقول دیگری برای مصرف چربی های امگا 3 محسوب می گردد. اگر گیاهخوار نیستید دست کم در هفته دو وعده ماهی قزل آلا بخورید. این نوع ماهی نیز سرشار از چربی امگا 3 است. از طرفی مراقب روغن آشپزی منزل خود باشید. به این منظور، روغن مصرفی خود را به روغن زیتون که یکی از منابع سرشار از چربی های سالم است، تغییر دهید. این تغییر باعث درخشندگی و جلای پوست شما می گردد.

مصرف غذاهای دارای ویتامین A

چه کسی مایل است که پوست صافی داشته باشد؟ قطعاً پاسخ همه مثبت است. جالب این است که بدانید باید راه چاره را در یخچال منزل یافت. دیگر نیازی نیست برای حفظ سلامت پوست به میزان زیادی هزینه کرد. پرتقال و سبزیجات برگ دار منابع سرشار از بتا کاروتن (نوعی ویتامین A) هستند. وجود این ویتامین برای ایجاد سلول ها ضروری است. کاروتینوید ها از پوست در برابر نور مضر آفتاب محافظت می کنند. شلغم، سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و کدو منابع سرشار از ویتامین A هستند.

مصرف فیبر

در صورتی که جزو افرادی هستید که از جوش صورت رنج می برد، زمان آن شده که غذا های حاوی فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یکی از علل تاول زدن جوش های صورت سوءهاضمه است. مهم ترین راه چارهی که تا امروز برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی ارائه شده، استفاده از غذا های سرشار از فیبر است. نان سبوس دار، برنج قهوه ای، سیب، موز و جو دو سر را که روش های اثبات شده کاهش جوش های صورت هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

11. استرس خود را مدیریت کنید

استرس بیش از اندازه می تواند پوست شما را حساس تر کند و باعث بروز آکنه و سایر مسائل پوستی گردد. برای داشتن پوست سالم و البته حالت ذهنی سالم، اقداماتی را برای مدیریت استرس خود انجام دهید. به اندازه کافی بخوابید، برای خودتان محدودیت های معقول معین کنید، حجم کارهای خود را کم کنید و وقت خود را برای کارهایی که از آن ها لذت می برید، صرف کنید. نتایج این اقدامات ممکن است چشمگیرتر از انتظار شما باشد.

12. مو های زائد صورت را بزدایید

برای حفظ سلامت پوست پیشنهاد می گردد هر هفته لااقل دو مرتبه مو های زائد صورت خود را بزدایید. تمیز کردن صورت باعث رهایی پوست از تمامی سلول های مرده ای می گردد که ممکن است موجب پدیدار شدن تاول، جوش های سرسیاه و سرسفید در ناحیه منافذ مسدود شده صورت شوند. از طرفی، تمیز کردن صورت باعث روشن شدن چهره، درخشندگی و نیز پاک شدن تمام سم ها از پوست خواهد شد. البته نباید پوست را به صورت روزانه تمیز کنید، زیرااین کار سبب خشکی پوست می گردد.

13. در طول روز به میزان کافی، آب بنوشید

آب مایع حیات است و معجزه طبیعت محسوب می گردد. میزان آب مصرفی شما، به صورت مستقیم بر روی زیبایی و درخشندگی پوست شما تاثیرگذار است. در طول روز به میزان مناسب آب بنوشید تا پوست مرطوب باقی بماند. نباید به پوست اجازه داد احساس تشنگی کند. نوشیدن آب به اندازه از روش های حفظ سلامت پوست است. مصرف روزانه حدود 8 لیوان آب برای حفظ سلامت پوست کافی است.

همانطور که خواندید اغلب روش های حفظ سلامت پوست به سبک زندگی سالم اعم از تغذیه یا عادات رفتاری مثبت همچون ورزش و مدیتیشن بر می گردد. همینطور دوری از رفتارهای غلط و زیان بار همچون سیگار کشیدن در این زمینه موثر است. تجربیات یا سوالات خود را از طریق ارسال پیام با ما و مخاطبین انگیزه در میان بگذارید.

تا8: تا8: مجله نقد و بررسی کالا ها و محصولات برندها مختلف

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23246

به "روش های حفظ سلامت پوست با 13 نکته طلایی" امتیاز دهید

1 کاربر به "روش های حفظ سلامت پوست با 13 نکته طلایی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های حفظ سلامت پوست با 13 نکته طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید