زنگ بحران بهداشتی به صدا در آمده است، کجای کار می لنگد؟

به گزارش شیوا مارکت، دادستان جیرفت گفت: دستور موکد جهت جمع آوری هر چه سریعتر کامیون های حمل کود حیوانی در این منطقه از شهرستان جیرفت داده شده است.

زنگ بحران بهداشتی به صدا در آمده است، کجای کار می لنگد؟

به گزارش خبرنگاران، با آغازسال زراعی و احتیاج کشاورزان به کودهای حیوانی، محل توقف کامیون های حمل کود حیوانی در شهرستان جیرفت در مجاورت مناطق مسکونی و معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و دو دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است.

مریم سالاری یکی از اهالی شهرک فجر شهرستان جیرفت در گفت گو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: اگر چه بهداشت عمومی و سلامت مردم از اولویت های اصلی نهادهای ذیربط بشمار می آید، اما متاسفانه شاهد یک بحران چند ساله بهداشتی در این منطقه هستیم که حتی بعضا صدای مسافران و خوردروهای عبوری را را درآورده است.

وی اضافه نمود: کمربندی موقت شهر جیرفت نیز از این منطقه عبور می نماید و از نظر بهداشتی نسبت به وضعیت موجود چه قضاوتی می گردد.

یکی از دانشجویان دانشکده پرستاری که از بیان نامش خودداری کرد به خبرنگار خبرنگاران گفت: شهروندان ساکن محله ها و شهرک های همجوار با محل توقف کامیون های حمل کود حیوانی نسبت به بی توجهی مسئولان به ساماندهی این مشکل به شدت انتقاد دارند.

وی اضافه نمود: اگر چه بوی ناشی از توقف این کامیون هامناطقی از جمله، شهرک فجر، کمپ ترک اعتیاد و بخشی از میدان تره بار را تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه معاونت آموزشی دانشگاه علوپزشکی جیرفت با دو دانشکده نیز از بوی ناشی از کودهای حیوانی و حشارات از جمله مگشس و پشه، متاثر هستند.

دانشجوی دیگری با تایید مسائل مطرح شده، گفت: مگر مسئولان این وضعیت را ندیده اند و یا باید مسافتی طولانی را برای آنالیز طی کنند که اینگونه نیست و دقیقا روبروی معاونت آموزشی و ایاب و ذهاب دانشجویان کامیون ها توقف نموده اند.

وی از فضای موجود انتقاد کرد و بیان داشت: انتظار است مسئولان امر هر چه سریعتر این وضع را ساماندهی کنند زیر با وزش باد، تحمل بوی ایجاد شده سخت است.

یکی از رانندگان کامیون های حمل کود حیوانی در این باره گفت:ما هم چاره ای نداریم و اگر مسئولان محل دیگری را در نظر بگیرند استقبال می کنیم. حتی شرایط به شکلی است که برای خود رانندگان هم سخت شده چون بو و حشرات بیشتر از همه خودمان را آزار می دهند.

بحران بهداشتی ایجاد شده است

به همین دلیل رضا محمودی رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت در پاسخ به پیگیری خبرنگار خبرنگاران، گفت: متاسفانه وضعیت حمل و نگهداری کودهای حیوانی در جیرفت به یک معظل بهداشتی 20 ساله تبدیل شده است که از آن باید به عنوان یک بحران نام برد.

وی اضافه نمود: تاکنون 4 شورای بهداشتی به همین دلیل تشکیل شده است و مناطق مسکونی همجوار با محل توقف کامیون های حمل کود حیوانی از نظر روحی و روانی نیز کلافه شده اند.

محمودی از جانمایی محلی دائمی برای توقف کامیون های حمل کود حیوانی اطلاع داد و بیان نمود: ورودی شهر از جیرفت از طرف پلیس راه به فاصله تقریبی 1 و نیم کیلومتری بعد از پل رودخانه شور محلی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با ابراز نگرانی از گلایه مندی های مردم و شهروندان توضیح داد: مردم و شهروندان از این وضعیت موجود بسیار گلایه دارند و باید نسبت به معین تکلیف وضعیت بهداشتی و زیست محیطی اقدام سریع صورت بگیرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت اضافه نمود: مرکز بهداشت نسبت به ساماندهی توقف کامیون های حمل کود حیوانی در مقابل درب معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهتمام ویژه ای دارد.

وی از ادارات ذیربط برای ساماندهی هر چه سریعتر بحران بهداشتی ناشی از بوی آزار دهنده کودهای حیوانی خواست تا همکاری لازم را انجام بدهند و گفت: اگر نهادهای ذیربط محل در نظر گرفته شده را تایید کنند سال جاری بساط این معظل 20 ساله جمع خواهد شد.

محمودی از محل توقف کامیون ها و خرید و فروش کود حیوانی به عنوان یک تهدید و بحران بهداشتی یاد کرد و اضافه نمود: با توجه به مسائل ایجاد شده به عنوان متولی بهداشت عمومی با جدیت این موضوع را دنبال می کنیم و انتظار است همه همکاری کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت اضافه نمود: علاوه بر اینکه محل توقف کامیون های حمل کودحیوانی روبروی درب معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی است بخشی از شهرک های مسکونی این منطقه نیز در گیر هستند و به همین دلیل به وسیله دادستانی نیز وارد عمل شده ایم که قرار است نسبت به جمع آوری موقت کامیون های حمل کود حیوانی اقدام گردد.

بازداشت و توقیف دو اهرم برای تهدیدکنندگان بهداشت عمومی

حسین سلامی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت نیز در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران از اهتمام ویژه مدعی العموم در برخورد قانونی با تهدیدکنندگان بهداشت عمومی خبرداد و اضافه نمود: محل توقف کامیون های حمل کود حیوانی به دلیل مجاروت با مناطق مسکونی، نوعی تهدید بهداشت عمومی محسوب می گردد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت از دستور موکد برای جمع آوری کامیون های ذکر شده اطلاع داد و اضافه نمود: دستور موکد برای جمع آوری داده شده است و اگر از سوی رانندگان شاهد ممانعت باشیم، راننده بازداشت و کامیون نیز توقیف و به پارکنیگ منتقل گردد.

وی در پاسخ به این سوال که علی رغم دستور قضایی هنوز مشکل وجود دارد و چرا حکم قضایی اجرا نمی گردد گفت: بنده به عنوان مدعی العموم اقدام قضایی را انجام داده ام و باید از فرمانده نیروی انتظامی این موضوع را پیگیر باشید که چرا، حکم قضایی اجرا نشده است.

دادستان جیرفت راه اندازی تیرپارک را به عنوان محل دائمی توقف کامیون های محل کود حیوانی و فروش جهت جلوگیری از مسائل زیست محیطی و بهداشتی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر بیان کرد و اضافه نمود: با همکاری نهادهای ذیربط و شهرداری قرار است نسبت به احداث تیرپارک اقدام گردد و شهرداری ضمن رعایت ضوابط و با همکاری بخش خصوصی باید اقدام به این کار کند.

سلامی انتقال کامیون های حمل کودحیوانی را به محلی موقت که از نظر بهداشت و زیست محیطی مورد تایید باشد ضروری دانست و گفت: به علت اینکه احداث تیرپارک زمان می برد لذا باید نسبت به ساماندهی موقت اقدام گردد

منتظر نظر کارشناسی جهادکشاورزی هستیم

وی همچنین به وضعیت بهداشتی گلخانه های همجوار با شهرک های مسکونی حاشیه شهر جیرفت اشاره نمود و اضافه نمود: موضوع گلخانه های حاشیه شهر جیرفت را در شورای تامین بحث کردیم که منتظر توضیحات کارشناسی جهادکشاورزی برای معین تکلیف نهایی هستیم.

سلامی از همجواری گلخانه ها با مناطق مسکونی بدون در نظر دریافت مسائل بهداشتی و زیست محیطی به شدت انتقاد کرد و اضافه نمود: مدیر جهادکشاورزی باید در نوع کاربری اراضی پاسخگو باشد.

بهداشت اعلام کند پای کار هستیم

به گزارش خبرنگاران، سرهنگ رضا محمد رضایی فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت نیز از اعلام آمادگی برای برخورد با کامیون های حمل کود حیوانی خبرداد و به خبرنگاران گفت:در صورت اعلام احتیاج مرکز بهداشت برای اجرای این طرح، آماده هر گونه همکاری و پشتیبانی هستیم.

رضایی اظهارکرد: تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر اعلام احتیاج برای جمع آوری کامیون ها از طرف مرکز بهداشت شهرستان جیرفت دریافت نکردیم و نیروی انتظامی نیز به خودی خود نمی تواند دستور قضایی را اجرا کند لذا همچنان منتظر درخواست مرکز بهداشت هستیم و به محض اینکه تقاضای همکاری بکنند در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر حاضر خواهیم شد.

فرمانده ناحیه انتظامی جیرفت اضافه نمود: هیچ گونه تعللی از طرف نیروی انتظامی برای اجرای حکم دادستانی صورت نگرفته است و ما پای کار هستیم

گزارش از سیمین سنجری خبرنگار خبرنگاران

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11458

به "زنگ بحران بهداشتی به صدا در آمده است، کجای کار می لنگد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ بحران بهداشتی به صدا در آمده است، کجای کار می لنگد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید