سم پاشی دام ها در ایرانشهر علیه تب کریمه گنگو

به گزارش شیوا مارکت، رئیس دامپزشکی ایرانشهر گفت: بیش از 4 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب کریمه کنگو در سراسر این شهرستان سم پاشی شدند.

سم پاشی دام ها در ایرانشهر علیه تب کریمه گنگو

به گزارش خبرنگار از ، دکتر فرامرز هاشمزهی رئیس دامپزشکی ایرانشهر گفت: با توجه به فصل گرما و ازدیاد جمعیت حشرات و احتمال وقوع بیماری هایی همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، از دامداران انتظار است علاوه بر سم پاشی مسائل ایمنی را رعایت کنند.

وی اضافه نمود: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام های آلوده، لاشه های ذبح شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل می شود و می تواند باعث بیماری شود.

وی یادآور شد: دام های اهلی شامل گاو، گوسفند، بز، شتر و شتر مرغ بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و تشخیص این بیماری در دام های زنده و بازرسی های بعد از کشتار بسیار سخت است.

هاشمزهی با اشاره به اینکه با توجه به حساسیت ویروس نسبت به PH اسیدی تاکید کرد: مهمترین راهکار های پیشگیری از این بیماری مبارزه با انگل های خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی، آموزش دامداران در معرض خطر، استفاده از پوشش مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد نمودن لاشه بمدت 24 ساعت در یخچال، پرهیز از قرار دریافت در معرض ترشحات دام بیمار، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحد های مجاز و دارای مهر تایید دامپزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 200 هزار راس دام سبک و سنگین در ایرانشهر نگهداری می شود که انتظار می رود دامداران نسبت به سمپاشی دام های خود هر ماه یکبار در تابستان اقدام کنند.

کارشناس مرکز بهداشت ایرانشهر هم تابستان را فصل شیوع انواع بیماری از جمله تب کریمه کنگو ذکر کرد و گفت: مردم نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند.

شهلی بر اضافه نمود: هم اینک تنها یک مورد بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در بیمارستان خاتم الانبیا ایرانشهر بستری است.

وی با اشاره به مشابهت علائم اولیه تب کریمه کنگو با بیماری سرماخوردگی گفت: این بیماری با تب ناگهانی همراه با درد عضلانی خود را نشان می دهد و در ادامه و به تدریج خونریزی هایی در زیر پوست ایجاد می شود.

ع

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7641

به "سم پاشی دام ها در ایرانشهر علیه تب کریمه گنگو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سم پاشی دام ها در ایرانشهر علیه تب کریمه گنگو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید