تب کریمه کنگو؛ بیماری فصل گرما

به گزارش شیوا مارکت، رمضان نوری- ایلام -خبرنگار:افزایش مراکز کشتار غیرمجاز دام در استان ایلام طی سال های اخیر همیشه یکی از معضلات اساسی برای مردم و مسئولان و باعث افزایش خطر بیماری هایی مثل تب کریمه کنگو بوده است.

تب کریمه کنگو؛ بیماری فصل گرما

بیماری های مختص فصل گرم به خصوص بیماری های مشترک بین دام و انسان بسیارند که نمونه آنها همین تب کریمه کنگو است. به همین دلیل اکنون، با فرارسیدن تابستان، مردم باید به نکات بهداشتی بیشتر توجه نمایند. کَنه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو است که در روزهای گرم سال فعالیت بیشتری دارد. طبق اعلام کارشناسان، ویروس این بیماری تا یک هفته در بدن دام می ماند و تماس با دام آلوده یا خوردن گوشت آن باعث انتقال این بیماری خطرناک به انسان می گردد.

در استان ایلام، بر اساس یک باور غلط، مردم بیشتر از مراکز و قصابی های غیرمجاز گوشت خریداری می نمایند و این کار خطر ابتلا به بیماری ها را برای آنها افزایش داده است. این باور باعث شده در سال های اخیر تعداد مراکز غیرمجاز عرضه گوشت قرمز در مناطق مختلف استان زیاد گردد و اراده ای هم برای برخورد با آنها وجود ندارد؛ مراکزی که به شکل کاملا غیربهداشتی دام ها را ذبح می نمایند و در اختیار مردم قرار می دهند.

  • نحوه ابتلای انسان به بیماری

مدیرکل دامپزشکی ایلام در این ارتباط به خبرنگار خبرنگاران می گوید: با آغاز فصل گرما و افزایش بعضی حشرات، انواع بیماری هایی که حشرات ناقل آنها هستند، شیوع می یابند. وهاب پیرانی بیان می نماید: تب کریمه کنگو بیماری ای است که به وسیله کنه منتقل می گردد و بسیار خطرناک است.

وی می افزاید: ویروس این بیماری در بدن کنه های سخت که روی بدن دام زندگی می نمایند، وجود دارد. کریمه کنگو به راحتی می تواند به وسیله گزش توسط کنه یا له کردن کنه های سخت با دست یا به وسیله تماس با ترشحات و خون دام های آلوده به انسان منتقل گردد.پیرانی می گوید: در محیط های بیمارستانی نیز این بیماری می تواند به وسیله تماس فرد با خون و ترشحات بیمار به راحتی به وی منتقل گردد. این بیماری برای انسان کشنده و خطر آن بسیار زیاد است.

  • گوشت تازه نخرید

این مسئول اظهار می نماید: رعایت بهداشت فردی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو است. در این میان، دامداران باید اولین قدم را برای پیشگیری از این بیماری بردارند، به این ترتیب که برای مقابله با زاد و ولد کنه ها در فصل گرما حتما هم دام و هم محل نگهداری آن را سم پاشی نمایند تا کنه ها از بین بروند.

وی ادامه می دهد: توصیه ای که به مردم استان داریم این است که حتما گوشت مورد احتیاج خود را از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی تهیه نمایند و گوشت هایی را بخرند که مهر دامپزشکی دارند چون تامین گوشت از منابع نامشخص خطر ابتلا به بیماری را حتما افزایش می دهد. پیرانی با بیان این که توصیه می گردد در فصل گرما از مصرف گوشت قرمز به صورت تازه خودداری گردد، می گوید: نگهداری گوشت قرمز در یخچال به مدت حداقل 24 ساعت، به خاطر فعل و انفعالات شیمیایی که در آن صورت می گیرد، باعث می گردد ویروس عامل بیماری از بین برود. مدیرکل دامپزشکی ایلام بیان می نماید: تاکید می کنم که شهروندان گوشت را پس از خریداری به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری نمایند تا اگر ویروس عامل بیماری در آن وجود دارد، از بین برود و بعد گوشت را مصرف نمایند.

  • خطر کشتار غیرمجاز دام

پیرانی می گوید: تهیه مواد غذایی از منابع نامطمئن احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد بنابراین مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی مطمئن ترین جا برای خرید فرآورده های گوشتی هستند. وی می افزاید: حدود 60 درصد احتیاج شهر ایلام به گوشت قرمز به وسیله کشتار غیرمجاز تامین می گردد که باید جلوی آن گرفته گردد چون می تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد. مدیرکل دامپزشکی ایلام تاکید می نماید: طبق قوانین متعددی که در مجلس به تصویب رسیده اند، وظیفه نظارت بر مراکز فراوری، توزیع و نگهداری فرآورده های خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی است. در ماده 688 قانون مجازات اسلامی هم به صراحت گفته شده که کشتار غیرمجاز دام ممنوع است.

  • موردی از تب کریمه گنگو نداریم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام نیز به خبرنگاران می گوید: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است ولی باید مراقبت های لازم را انجام داد. راضی ناصری فر ادامه می دهد: از 10 سال پیش تاکنون تنها یک مورد ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان ایلام ثبت شده است. آن هم مربوط به سال 94 و یک خانم دره شهری بود که در آن موقع به علت یاری به همسر خود در قصابی به بیماری مبتلا و البته درمان شد. وی اظهار می نماید: مصرف گوشت قرمز از سوی مردم استان بالاتر از میانگین کشوری است بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که مردم این ماده غذایی مورد احتیاج خود را از مراکز مجاز تهیه نمایند.

  • تب کریمه کنگو را بیشتر بشناسیم

تب خون ریزی دهنده و ویروسی کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می رود. این بیماری در اصل مخصوص حیوانات است و طیف گوناگونی از آنها شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس آن را دارند. بیماری CCHF در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می گردد که همه گیری بالایی هم دارد. 6 ماه اول سال که هوا گرم است، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به وجود می آورد. با تشخیص به موقع می توان فرد مبتلا را به طور کامل درمان کرد.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6752

به "تب کریمه کنگو؛ بیماری فصل گرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب کریمه کنگو؛ بیماری فصل گرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید