سیامند به کرونا باخت یا به قلبش؟

به گزارش شیوا مارکت، روزنامه شرق: مرگ ناگهانی سیامند رحمان، قوی ترین وزنه بردار معلول دنیا، در حالی جامعه را با شوک بزرگی روبرو نموده که تردید ها و پرسش های زیادی را به دنبال داشته است. اگرچه اورژانس بیمارستان نبی اکرم اشنویه، علت مرگ این وزنه بردار بلندآوازه را ایست قلبی اعلام نموده اند، اما صحبت های دیگری در این خصوص مطرح است که بی ارتباط با اوضاع واحوال بحرانی این روز های ایران نیست.

سیامند به کرونا باخت یا به قلبش؟

کرونا و ابتلا به این ویروس خطرناک مسئله ای است که بعضی ها دلیل فوت سیامند را با آن مرتبط می دانند؛ دلیلی که تا به این لحظه از سوی هیچ یک از نهاد های پزشکی و ورزشی اشنویه تأیید نشده و همه مسئولان این حوزه به اتفاق، ابتلای رحمان به کرونا را رد نموده اند.

شائبه کرونایی بودن قهرمان بازی های پارالمپیک زمانی قوت گرفت که یکشنبه شب، بلافاصله بعد از فوت او، خبری آمد که می خواهند مراسم تشییع سیامند را شبانه و بدون تجمع مردم برگزار نمایند. انتشار این خبر باز هم بی ربط به کرونا نبود و دلیلی که مسئولان شهرستان اشنویه برای آن عنوان نموده بودند، پیشگیری از ابتلای مردم به این ویروس بود. واکنش ها، اما به نوع تدفین این وزنه بردار سرشناس دنیا در شبکه های مجازی آن قدر منفی بود که مردم در پیغام های مختلف خواهان این شدند تا درباره علت مرگ سیامند شفاف و صادقانه تر برخورد نمایند، نه اینکه آن ها را با بهانه جلوگیری از ازدحام جمعیت قانع نمایند.

همین عکس العمل ها کافی بود تا تصمیم گیرندگان مراسم تشییع سیامند از موضع خود عقب نشینی نمایند و مراسم را به صبح روز بعد بیندازند. پیکر قوی ترین مرد دنیا دیروز در حضور صد ها نفر از همشهریان کُردزبانش در آرامستان ساطان مصطفی به خاک سپرده شد، اما همچنان برای همین مردم و خیلی از طرفداران او در سراسر دنیا این سؤال مطرح است که او بر اثر ایست قلبی درگذشته یا ابتلا به کرونا؟

سیامند اگر به کرونا هم مبتلا نبوده باشد، حرف وحدیث ها در خصوص شرایط جسمانی اش آن قدر بر سر زبان ها هست که مسئولان ورزش کشور را به خاطر این موضوع درگیر کند و انگشت اتهام به سمت آن ها برود. شنیده ها حاکی از این است که رحمان طی ماه های اخیر با مسائل قلبی دست وپنجه نرم می نموده و مسئولان کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولان با وجود اطلاع از این قضیه نظارتی بر وزنه بردار معلول افسانه ای دنیا نداشته اند.

حتی یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیته ملی پارالمپیک هم در محفلی خصوصی صراحتا این موضوع را گفته بود این احتمال وجود دارد که سیامند به خاطر اضافه وزن بالا و مسائل قلبی نتواند خودش را به پارالمپیک 2020 توکیو برساند. سیامند ورزشکاری نبود که مستقیم در رسانه ها گله و شکایت کند، اما نزدیکانش در تیم ملی می گویند بی توجهی کمیته پارالمپیک و فدراسیون این اواخر او را خیلی رنجور نموده بود؛ اینکه شاید به پارالمپیک توکیو نرسد.

بااین حال زهرا چابکی، رئیس کمیته پزشکی کمیته ملی پارالمپیک دراین باره می گوید: مرحوم سیامند رحمان جزء ورزشکارانی بود که به خاطر کسب سهمیه پارالمپیک به لحاظ پزشکی و سلامت تحت نظر ویژه بود. موضوع در رابطه با پارالمپین هایی که برای پارالمپیک کسب سهمیه می نمایند، دقیق تر و بابرنامه تر دنبال می گردد، طوری که در فواصل زمانی تعیین، معاینات پزشکی لازم در خصوص آن ها انجام می گردد.

مرحوم رحمان هم جزء ورزشکارانی بود که تحت نظارت کامل پزشکی کمیته ملی پارالمپیک قرار داشت، حتی با وجودی که وی خارج از تهران سکونت داشت و تمریناتش را هم به صورت غیرمتمرکز همان جا دنبال می کرد. آخرین معاینه پزشکی مرحوم رحمان همین دو ماه پیش در بیمارستان تخصصی سیدالشهدای اشنویه و با حضور تیم پزشکی اعزامی کمیته ملی پارالمپیک انجام شد.

در این مرحله از معاینات، معاینه کامل قلبی از سیامند رحمان انجام شد. حتی نوار قلب هم گرفته شد و اکوردیوگرافی هم انجام شد. ابتلا به ویروس کرونا هم به شرایط فضا و خود فرد بستگی دارد. در خصوص اینکه مرحوم رحمان علائمی از ابتلا به ویروس کرونا داشته یا اینکه مراجعه ای به این دلیل داشته است، من هیچ اطلاعی ندارم. موضوعی هم در این زمینه به ما گزارش نشده است. در گزارش مربوطه دلیل فوت این قهرمان ایست قلبی عنوان شده و اینکه کوشش برای احیا هم نتیجه ای نداشته است. در خصوص افرادی که به ورزش سنگین و حرفه ای مشغولند و جثه بزرگی هم دارند، احتمال مرگ ناگهانی وجود دارد. کمااینکه خیلی از ورزشکاران و به خصوص فوتبالیست ها در جریان بازی به همین دلیل جان خود را از دست داده اند. این افراد درواقع بدون هیچ پیش زمینه ای و به دلیل تأثیراتی که ورزش سنگین روی شرایط قلبی آن ها می گذارد، جان خود را از دست می دهند.

اظهارنظر دیگر در این مورد مربوط به احمد دل جوان، سرمربی تیم ملی وزنه برداری معلولان است که در نوع خود جالب است. او در حالی همه این سؤالات و ابهامات را رد می نماید که صراحتا می گوید اطلاعی از نحوه تمرینات سیامند نداشته است: من مدت دو ماه است که راهنمایی تیم وزنه برداری معلولان را برعهده گرفته ام و طی سه اردویی که در خدمت تیم ملی وزنه برداری بودم، برنامه های تمرینی سیامند را ارائه می دادم تا در شهرستان خود به صورت غیرمتمرکز تمرینات آماده سازی خود را پیگیری کند. تا جایی که اطلاع دارم، مشکل خاصی از نظر قلبی نداشت. البته درباره اینکه چقدر تمرینات خود را به صورت جدی در شهرستان پیگیری می کرد اطلاع چندانی ندارم.

بی رقیب ترین ورزشکار معلول تاریخ از دنیا رفت. با 310 کیلوگرم قهرمان پارالمپیک 2016 شد، درحالی که نفر دومش 235 کیلو زد! او وزنه هایی را بالای سر برد که هیچ وزنه بردار سالمی هم پیروز به مهار آن ها نشد.

مجله کوروش بزرگ: وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: برترین ها
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21186

به "سیامند به کرونا باخت یا به قلبش؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیامند به کرونا باخت یا به قلبش؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید