صادرات چمدانی بیش از 308هزار دلار محصولات صنایع دستی هنرمندان گلستانی

به گزارش شیوا مارکت، معاون صنایع دستی استان گلستان گفت: در سال گذشته بیش از 308 هزار دلار محصولات صنایع دستی هنرمندان گلستانی به کشورهای آمریکا و اروپا صادر شده است.

صادرات چمدانی بیش از 308هزار دلار محصولات صنایع دستی هنرمندان گلستانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان، مریم حاجی ابراهیمی بیان نمود: به دلیل وجود اقوام مختلف در استان گلستان، رشته ها و محصولات صنایع دستی در این استان از تنوع بالایی برخوردار است، تنوع تولید می تواند فرصت خوبی برای توسعه صادرات و معرفی محصولات فاخر هنرمندان استان در کشورهای دیگر باشد.

او اضافه نمود: اقداماتی نظیر تدوین بسته بازاریابی، تبلیغات، برگزاری کارگاه های آشناسازی هنرمندان استان با حوزه فروش مجازی محصولات و برنامه ریزی برای حضور بیشتر هنرمندان در نمایشگاه ها و جشنواره های بین المللی توسط اداره کل استان در حال پیگیری است.

معاون صنایع دستی استان گلستان با اشاره به آمار و ارقام صادراتی محصولات صنایع دستی استان در سال گذشته گفت: سال گذشته مبلغ 308 هزار دلار محصولات صنایع دستی استان به کشورهای هدف صادر شده است که این تولیدات با توجه به نبود پایانه گمرکی تخصصی، با همت هنرمندان به شکل چمدانی از استان صادر شده است که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های حمل ونقل، این میزان صادرات به این روش قابل قبول است.

او شرح داد: محاسبه میزان صادرات چمدانی استان از طریق گفته های هنرمندان و صنعتگران تهیه می شود که با توجه به ارائه مستندات و فاکتورهای آنان این آمار فروش به عنوان تنها راه صادراتی استان مستدل و قابل اعتماد است.

حاجی ابراهیمی در ادامه گفت: رودوزی های سنتی، گلیم، پلاس، نمد، معرق، حصیربافی، صنایع دستی ترکمن، جاجیم، چرم، بافته های داری، تراش سنگ نیمه قیمتی و قیمتی، قزاق دوزی، زیورآلات سنتی، سفال و منبت بیشترین محصولات صادراتی استان گلستان است.

او اضافه نمود: کشورهایی نظیر آلمان، آمریکا، سوئد، کانادا، عراق، چین، ترکمنستان، ژاپن، قطر، افغانستان، استرالیا، فرانسه، انگلستان و امارات از کشورهای هدف صادرات محصولات صنایع دستی استان است که با توجه به آمار و ارقام صادراتی در سال های گذشته این کشورها می توانند بازار خوبی برای محصولات هنرمندان باشند.

فعالیت 20 هنرمند در صادرات چمدانی

معاون صنایع دستی گلستان یادآور شد: در استان حدود 20 هنرمند و صنعتگر در صادرات چمدانی تولیدات صنایع دستی فعالیت می کنند که به دلیل تجربه و آشنایی با بازارهای جهانی افراد موفقی در این حوزه هستند.

او گفت: شکل گیری موسسه صادراتی، ایجاد پایانه صادراتی تخصصی صنایع دستی، شناسایی بازارهای هدف، نظارت و کمک به طراحی تولید تولیدات محصولات با کیفیت، ارتقای بسته بندی محصولات و حضور هنرمندان در نمایشگاه های بین المللی و ملی از برنامه های معاونت صنایع دستی استان در سال پیش روست.

تدوین نقشه راه تجاری سازی صنایع دستی استان

حاجی ابراهیمی تجاری سازی و بازاریابی محصولات صنایع دستی استان گلستان را به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های معاونت صنایع دستی در سال جاری بیان نمود و گفت: پس از تدوین نقشه راه تجاری سازی و بازاریابی صنایع دستی و استان، می توان شاهد اقدامات خوبی در رونق فروش محصولات هنرمندان باشیم.

او اضافه نمود: هم اکنون به همت و تلاش هنرمندان صنایع دستی بسکمک از تولیدات استان در کشورهای دیگر راه پیدا کرده است و شاهد آشنایی خارجی ها با هنر دستان مردان و زنان گلستانی هستیم. برپایی نمایشگاه های بین المللی، زمینه ای برای آشنایی سایر کشورها با محصولات و سوغات دستی استان است و می تواند به فرآیند صادرات این کالاها کمک کند.

معاون صنایع دستی گلستان بیان نمود: برخی از هنرمندان صنایع دستی استان که در بخش صادرات تجربه دارند، معتقدند باید به بسته بندی، تجاری سازی و برندسازی کالاهای صنایع دستی در کنار کیفیت آن برای فروش در بازارهای خارجی توجه ویژه ای داشت.

او گفت: امیدواریم با رفع دغدغه های هنرمندان در سایه اقدامات و تلاش های برنامه ریزی شده و در حال پیگیری توسط اداره کل استان و حضور بیشتر تولیدات هنرمندان استان در بازارهای خارجی، شاهد رونق فروش باشیم.

صادرات چمدانی و رونق فروش محصولات صنایع دستی استان گلستان

فرشته جعفری یکی از هنرمندان و کارآفرینان حوزه صنایع دستی استان گلستان که در رشته رودوزی های سنتی فعالیت می کند، درباره تجربیاتش در زمینهٔ صادرات چمدانی گفت: این استان هنرمندان زیادی دارد که می توانند با تمرکز بر تولید و رفع دغدغه های عرضه و صادرات تولیداتشان، محصولات مناسبی برای صادرات به کشورهای مختلف تولید کنند.

او اضافه نمود: بیشتر هنرمندان صنایع دستی از اقشار کم درآمد جامعه بوده و هدف اصلی آن ها فروش محصولاتشان است و صادرات چمدانی به عنوان یکی از راه های عرضه محصولات در خارج از کشور می تواند رونق فروش هنرمندان استان را رقم زند و علاوه بر رونق فروش، موجب ارتقای انگیزه هنرمندان و ارزآوری برای کشور شود.

این هنرمند رشته رودوزی های سنتی که بیش از 17 سال سابقه کار در حوزه صنایع دستی دارد و حدود سه سال گذشته به عنوان کارآفرین این حوزه تولید انبوه محصولات صنایع دستی را آغاز کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر بسکمک از محصولات صنایع دستی هنرمندان استان یا با عرضه در نمایشگاه های بین المللی و یا به واسطهٔ تجار و مسافران و همچنین حضور گردشگران خارجی در آن سوی مرزها به فروش می رسد.

او گفت: هنرمندانی که به دنبال بازار فروش محصولاتشان هستند و با مسائلی نظیر تحریم و نبود شرکت های تعاونی بزرگ در حوزه صادرات صنایع دستی روبه رو هستند، صادرات چمدانی تنها راه عرضه محصولاتشان در خارج از کشور است.

جعفری که در سال گذشته مقام سوم جشنواره طراحی مد و لباس کشور را در رشته سوزن کسب کرده است، محصولات تولیدی کارگاهش را به دلیل استفاده از مواد مرغوب و طبیعی دارای کیفیت مناسب برای صادرات معرفی کرد.

صادرات چمدانی و افزایش تولیدات صنایع دستی

صنم صادق پور احیاکننده، تولیدکننده و مربی سه هنر منسوخ شده حصیربافی، کوب بافی و نی بافی روستای مهترکلاته در کردکوی نیز صادرات محصولات صنایع دستی را فرصتی برای تبلیغ و معرفی فرهنگ غنی استان دانست.

او کاربردی شدن محصولات صنایع دستی مطابق با زندگی امروز را به عنوان عاملی مهم برای صادراتی شدن تولیدات هنرمندان استان معرفی کرد.

صادق پور گفت: در صادرات چمدانی عمده خریدوفروش محصولات تولیدی هنرمندان به شکل حضوری انجام می شود که می تواند در معرفی محصولات برای فروش تأثیر داشته و اعتماد و امنیت بیشتر برای خریدار و فروشنده ایجاد کند. علاوه بر این صادرات محصولات، زمینه افزایش تولیدات هنرمندان و کارآفرینی برای جوانان را فراهم می سازد.

او اضافه نمود: قطعاً صادرات چمدانی می تواند برخی از معضلات فروش را برای هنرمندان کمرنگ تر کند.

این هنرمند که گواهینامه بین المللی مربی حصیربافی را از شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه دریافت کرده است، بیان نمود: طی پنج سال فعالیت، با حمایت معاونت صنایع دستی و پشتکار خودم و خانواده توانستیم محصولات تولیدی را که در طرح و شکل به صورت انحصاری توسط هنرمندان تولید می شود نظیر کفش زیر چرم و رویه حصیر و کیف های حصیری که مورد استقبال در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است را به صورت چمدانی و هدیه و سوغات به کشورهای خارجی ارسال کنیم.

بیش از 80 رشته صنایع دستی در استان گلستان فعال است و 30 هزار هنرمند صنایع دستی در این رشته ها فعالیت می کنند.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20483

به "صادرات چمدانی بیش از 308هزار دلار محصولات صنایع دستی هنرمندان گلستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات چمدانی بیش از 308هزار دلار محصولات صنایع دستی هنرمندان گلستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید