اینگوار کمپراد از کبریت فروشی تا امپراطوری IKEA

به گزارش شیوا مارکت، از او پرسیده شد که آیا واقعا سوار اتومبیل قدیمی Volvo می شود، و او در پاسخ گفت: اتومبیل من مربوط به 15 سال پیش است و به نظر من هنوز جوان و قابل استفاده است . در شرکت او به کارمندان گفته می شود از هر دو سمت کاغذ برای نوشتن استفاده کنند پرسیدند و او در این باره می گوید: چرا که نه؟ خود من هم همین کار را می کنم. در ادامه او گفت: هر چه که ما درآمد کسب می کنیم باید ذخیره کنیم و هنوز نیاز به توسعه گروه IKEA داریم. ما نیاز به سرمایه گذاری زیادی برای رسیدن به بازار روسیه و چین داریم.

اینگوار کمپراد از کبریت فروشی تا امپراطوری IKEA

IKEA با داشتن 300 شعبه در 36کشور یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای مبلمان خانه در جهانست. این شرکت در سال حدود 550 میلیون بازدیدکننده دارد و ادعا می کند برای بهتر ساختن زندگی روزانۀ بسکمک از مردم جهان کار می کند. خریداران آی کیا معمولا از اقشار متوسط به بالای جامعه هستند.

موسس IKEA اینگوار فئودور کمپراد در 30 مارس سال 1926 در لیونگبای سوئد به جهان آمد. او از سال 1976 در سوئیس زندگی می کند.

تولد 1926

1943: ثبت شرکت ikea تا مدت ها این حروف به صورت درشت نبودند.

1948: تبلیغات مبلمان برای نخستین مرتبه.

1951: انتشار نخستین کاتالوگ.

افزایش درآمد این شرکت به بیش از یک میلیون کرون (95000 دلار).

1953: افتتاح کارخانه با مرکز نمایشگاه مبلمان در آلمهولت

1956: معرفی بسته بندی ساده.

1958: افتتاح نخستین فروشگاه در آلمهولت.

1965: معرفی سلف سرویس در فروشگاه ها

1982: انتقال مالکیت به یک شرکت هلندی به نام استیکتینگ INGKA

1986: بازنشستگی رسمی و واگذاری اداره شرکت به آندرس موبرگ

1995: خرید فروشگاه های زنجیره ای هبیتات توسط شرکت استیکتینگ.

1999: افتتاح فروشگاه یکصد و پنجاهم به ارزش 60 میلیارد کرون (689/5 میلیارد دلار)

او زمانی که یک پسر جوان بود، با دوچرخه اش دور محله می گشت و به همسایه ها کبریت می فروخت. اینگوار کوچک دریافته بود که اگر کبریت ها را به شکل دسته ای و تعداد زیاد بخرد و آنها را به شکل دانه ای بفروشد سود خوبی به دست خواهد آورد. در ضمنً او یاد گرفته بود که اگر کبریت هایش را با حداقل سود و قیمت مناسب بفروشد، همگی زود فروش خواهند رفت و او می تواند خیلی زود اقدام به خرید مجدد کند.

او عاشق خرید و فروش شده بود پس به مرور فروش ماهی، اجناس تزئینی درخت کریسمس و برخی اقلام مصرفی را هم تجربه کرد. حتی از بازار بالقوه ای چون همکلاسی های خود نیز نمی گذشت و به آنها اتوماتیک و مداد می فروخت. اینگوار با وجود اینکه همیشه در رویای فروشندگی به سر می برد، در مدرسه، دانش آموز ممتازی بود.

نوجوانی او در سال های جنگ جهانی دوم گذشت. زمانی که مردم از نظر مالی در تنگنا بودند و می خواستند هر وسیله را به ارزان ترین قیمت بخرند تا نیازشان را برطرف کنند.کمپراد به همراه سه پسرش هنوز به طور خستگی ناپذیری روی بهبود برند شرکتش کار می کند. هم اکنون فروشگاه های او در حدود 12هزار نوع محصول را با قیمت های مناسب به فروش می رسانند.

تاسیس اولین فروشگاه

در سال 1943 اینگوار 17 ساله، به خاطر ممتاز شدنش در مدرسه از پدر کشاورزش پاداش گرفت. وی که به خوبی شرایط بازار آن روز را درک می کرد، فروشگاه مبلمان کوچکی تاسیس کرد. وی نام فروشگاهش را بسیار ساده و ابتدایی انتخاب کرد. به این صورت که با ترکیب حروف اول نامش (Ingvar Kampard)، نام مزرعه خانوادگی که در آن بزرگ شده بود (Elmtaryd) و روستای نزدیک محل سکونتش (Agunnaryd) آن نام را ساخت. بعدها که معلوم شد، او از بیماری دیسلکسیا اختلال در به خاطر سپاری کلمات رنج می برده است، احتمال دادند یکی از علل انتخاب این روش در نامگذاری همین بیماری او بوده است.

گسترش فروشگاه ها

آی کیا در ابتدا محصولاتی چون اتوماتیک، کیف پول، قاب عکس، رومیزی و ساعت را به فروش می رساند. سپس در دهه 1960 فروشگاهی در نروژ و دانمارک تاسیس کرد تا برای اولین بار کسب و کارش را خارج از سوئد گسترش داده باشد. در سال 1974 این شرکت برای اولین بار به فروش مبلمان خانگی پرداخت. در همین سال بود که اینگوار کمپراد کسب و کار خود را از مرز قاره ها هم عبور داد و تا استرالیا رفت. این فرایند ادامه داشت تا در 1987 به بازار های آمریکا و انگلیس هم وارد شد و آنقدر ادامه داد تا امروز حدود 300 شعبه در 36 کشور جهان برند آی کیا را عرضه کنند.

ویژگی محصولات آی کیا

این شرکت به خاطر طراحی های نوآورانه و مدل های متمایزش در جهان شناخته شده است. محصولات آی کیا به شکلی طراحی شده اند که قابل مونتاژ هستند و به شکل کم جا بسته بندی می شوند. این کار از یک سو باعث کاهش هزینه و خسارات حمل و نقل می شود و از سوی دیگر موجب کارآیی بیشتر انبار فروشگاه می شود. همچنین اگر مشتریان بخواهند خودشان مبلمان شان را به خانه ببرند به جای تحویل توسط شرکت، این کار برایشان ساده تر خواهد بود.

گردانندگان این شرکت از نظر تنوع محصولات، خود را مشتری مدار می دانند، چرا که بر این عقیده هستند که محصولات این شرکت برای مردم هر سرزمین و فرهنگ سازگار است و می توان از این محصولات در تمامی منازل، چه بزرگ و چه کوچک، به طور مناسب استفاده کرد.

نیروی پیش برنده در موفقیت این شرکت همیشه دیدگاه پیشتاز کمپراد بوده است. وی طراحانی را استخدام می کند که در طول سالیان جوایز زیادی دریافت کرده اند. کمپراد بر این باور است که موجودیت کمپانی اش نه تنها برای بهتر کردن زندگی مردم، بلکه برای بهتر کردن خود مردم است.

محل تولید اجناس به این صورت است که 67درصد در اروپا ، 30 درصد در آسیا و

3 درصد در آمریکای شمالی تولید می شود. در این اثنا فقط 20 درصد از محصولات در چین تولید می شود.

نحوۀ تبلیغات آی کیا

هر ساله در حدود 200 میلیون نسخه کاتالوگ آی کیا در اختیار مردم قرار می گیرد. در تبلیغات و کاتالوگ های این شرکت سعی شده حس اعتماد به نفس به مخاطب داده شود.

بسکمک از فروشگاه های اصلی آی کیا دارای رستوران هایی است که غذای سوئدی را به صورت سلف سرویس به مشتریان عرضه می کنند.

کمپراد به رغم ثروتش، حتی خانه خودش را هم با محصولات آی کیا مبله می کند.

خلاقیت تبلیغاتی برون قاره ای و جذاب این شرکت با رعایت قوانین هر منطقه، توانایی تمرکز روی بازار هدف جهانی خود را به وجود آورده است و این بدون هماهنگی یکپارچه میان آژانس های تبلیغاتی مختلف در کشور های گوناگون امکان پذیر نخواهد بود. این شرکت در خصوص تبلیغاتش از سال 1991 تا به امروز 50 جایزه از جشنواره کن دریافت کرده است و احتمالا امسال آی کیا به عنوان تبلیغ کننده برتر سال در فستیوال بین المللی خلاقیت کن معرفی خواهد شد.

یکی از دلایل موفقیت تبلیغات آی کیا، استفاده بجا از تبلیغات محیطی پارتیزانی است. در آخرین اقدام این شرکت می توان به طراحی دوربین دیجیتال مقوایی اشاره کرد که عنوان ارزان ترین دوربین دیجیتال جهان را از آن خود کرده است. این اقدام آی کیا تلاش برای ورود به بازار محصولات دیجیتال محسوب نمی شود و تنها یک حرکت تبلیغاتی برای محصولات جدید این شرکت است. این شرکت همچنین سنت دیرپایی بنا کرده که در فعالیت های بشردوستانه و توسعه جامعه مشارکت داشته باشد و تمام فروشگاه هایش را به حمایت از جنبش های خیرخواهانه محلی تشویق می کند. و در حال حاضر یکی از حامیان یونیسف و دیگر مراکز خیریه در سطح بین المللی است.

نحوۀ چیدمان فروشگاه ها

در همین رابطه دومین جشنواره سالانه Effie بازاریابی برای مشتری جایزه نخست را در راستای ایجاد فضایی زنده برای خریداران به آی کیا اهدا کرد. هنگام ورود به سالن های عرضه کالا در فروشگاه های آی کیا، شما مجبور هستید از پیچ و خم دکورها و لوازم مربوط به اتاق خواب، حمام یا آشپزخانه عبور کرده و به مقصد خود برسید، در حالیکه قصد خرید از آنها را ندارید اما بدون آنکه متوجه شوید، تا رسیدن به بخش مورد نظر، سبد شما از کالاهای دیگری پر شده است! این روش به نام عبور گروئن اولین بار توسط ویکتور گروئن معمار اتریشی، برای فروشگاه آی کیا، طراحی شد. همچنین به خاطر چیدمان آرامش بخش و مدرن فروشگاه ها، حتی کسانی که علاقه ای به خرید ندارند هم به آنجا مراجعه می کنند.

طراحان محصولات ایکیا قبل از اینکه دست به طراحی محصول بزنند، از قیمت آن محصول اطمینان حاصل می کنند، سپس تا جایی که امکان دارد نوآوری خودرا به کار می گیرند تا محصولی تولید کنند که ضمن کارایی بالا، نیازمند استفاده از مواد اولیه کمتری باشد. در خط تولید، ایکیا حجم بالایی از هر محصول را تولید می کند تا قیمت را تا حد ممکن پایین بیاورد. سیستم توزیع ایکیا هم کاملاً با این استراتژی همسو است، زیرا طراحی محصولات به گونه ای است که اجزای آنها به صورت جدا ازهم تولید می شوند و پس از تحویل به مشتری و در منزل او سرهم می شوند. این کار باعث می شود که بسته بندی محصولات حجم کمتری داشته باشد و هزینه های انبارداری وتوزیع کاهش یابند. بنابراین ایکیا ازتمام قابلیتهای خود در بخش طراحی،تولید،وتوزیع استفاده می کند تا بهترین و با کیفیت ترین محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار دهد و جیب آنها را هم خالی نکند.

یکی از مدلهای کسب و کاری ایکیا اعطای کنندگی است به هنگام انتخاب کننده و اعطای کنندگی، ایکیا چندین معیار معین کرده است که مهمترین آنها عبارتند از:

. تجربه

. دانش و حضور فعال در بازار منطقه

. فرهنگ و ارزشهای شرکتی

. توان مالی برای رقابت در فضای خرده فروشی یک منطقه

البته ایکیا استراتژیهای بازاریابی منحصر به فرد زیادی دارد اما اگر بخواهم به جالبترین مورد اشاره کنم، باید از استراتژی بازاریابی رفتن به خانه مشتریان نام ببرم که تقریباً در میان تمام برندها منحصر به فرد است. مشتریانی که علاقه مند به پذیرایی از مسئولان ایکیا باشند، می توانند به وب سایت این شرکت مراجعه کرده و نام خود را در آنجا ثبت کنند. در وبسایت ایکیا دراین باره نوشته شده است: ما می خواهیم شما را در جریان زندگی واقعیتان ببینیم ومطمئن شویم محصولات ما توانسته اند به بهبود شرایط زندگی شما کمک کنند. این یک استراتژی فوق العاده است وچنین شرکتی است که می تواند ادعا کند برندی مشتری مدار است. نتایجی هم که از این بازدیدها به دست می آیند، جالب توجه هستند. می بینید که این استراتژی بازاریابی،تنها یک استراتژی نیست بلکه،به ابزاری برای تحقیقات بازار ایکیا تبدیل شده است و توانسته رضایت مشتریان را از محصولات این برند بالا ببرد، چون آنها خودشان محصولات را طراحی می کنند.

روش ترویجی برای محصولات

مطمئناً برندی مانند ایکیا از روشهای بسیار زیادی برای ترویج محصولات خود استفاده می کند، اما مهمترین روشی که این برند شهرت زیادی به خاطر آن دارد،کاتالوگ است. دراواخر دهه 40 قرن بیستم، اولین تبلیغات ایکیا در روزنامه های محلی منتشر شد. چاپ این تبلیغات، تقاضا برای محصولات ایکیا را به شدت افزایش داد به طوری که کامپراد دیگر قادر نبود به تنهایی جواب همه تلفنها را بدهد. بنابراین او کاتالوگی ساخت و آن را به وسیله ماشین توزیع شیر میان منازل مختلف پخش کرد. این کاتالوگ به مرور رشد کرد و به شکل امروزی آن در آمد. امروزه کاتالوگ ایکیا یکبار در سال منتشر می شود و یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی این غول خرده فروشی به حساب می آید به طوری که 70درصد از بودجه بازاریابی ایکیا به طراحی و انتشار این کاتالوگ اختصاص می یابند. درسال 2012بیش از 200میلیون خانوار درسرتاسرجهان این کاتالوگ را دریافت کردند. کاتالوگ ایکیا به 20 زبان زنده جهان ودر61 ویراست مختلف تهیه و توزیع می شود. توزیع این کاتالوگ به صورت فیزیکی و ایمیلی صورت می پذیرد. معمولاً بیش از هزار محصول به همراه قیمت آنها در این کاتالوگ معرفی می شوند.

ایکیا یک برند دوستدار محیط زیست است و فعالیتهای بسکمک را در این زمینه انجام داده است. ایکیا همیشه تلاش می کند یکی از برندهای سبز جهان باشد و چون به طور مستقیم با چوب سروکار دارد، پیوسته درپی آن است که طراحی محصولاتش را به گونه ای انجام دهد که چوب کمتری در آنها به کار رود.

برخی از مهمترین اقدامات محیطی این برند عبارتند از:

1. حذف فرمالدنید در خط تولید بویژه در تولید کاشی و سرامیک

2. تولید نوعی صندلی به نام OGLA که به طور کامل از پسماندهای پلاستیکی ساخته شده است.

3. اجاره دادن دوچرخه به مصرف کنندگان در دانمارک

4. تولید محصولات بادی که به مواد خام بسیار کمتری نیاز دارن

نقل قول های دینگوار کمپراد:

توصیه های مدیریتی بنیانگذار IKEA

زمان مهم ترین منبع شما است. شما می توانید در ده دقیقه کارهای زیادی انجام دهد. ده دقیقه؛ یک بار که برود برای همیشه رفته است.

ده دقیقه فقط یک ششم از دستمزد ساعتی شما نیست؛ ده دقیقه تکه ای از خودتان است. خود را تقسیم به ده واحد کنید و تعدادی از آنها را که ممکن است در فعالیت های بی معنی قربانی کنید. چیزهایی هنوز باقی مانده که باید انجام شود.

- من از 80 ساله شدن نمی ترسم، کارهای زیادی برای انجام دادن دارم و زمانی برای بازنشستگی و مردن ندارم.

- فقط آنهایی که خواب هستند مرتکب اشتباه نمی شوند.

- هرچیزی که ما بدست می آوریم، به آن بعنوان اندوخته نیازمندیم.

- من همیشه از قوانین شرکتمان پیروی می کنم.

- من به خساست شهرت دارم و به آن افتخار می کنم.

- مقصر بسکمک از ناکامی هایی که در زندگی داشته ام، تعداد کمی از افراد بوده اند.

- وضیفه ما گسترش است. کسانی که نمی توانند به ما ملحق شوند، حذف می شوند …. یک آینده با شکوه در انتظار ماست.

- کار زیاد و بحث بیش از حد، ارتباطات را از بین می برد.

- آنچه که برای مشتریانمان خوب است، در دراز مدت برای ما نیز خوب خواهد بود.

- بهتر است در پرتاب پول از پنجره، کمی خساست به خرج دهید.

- اگر می خواهید به حداکثر نتیجه برسید، سخنرانی، کافی نیست. شما باید یک مثال خوب به کار ببرید.

- چه کاری دیگری با این سنم می توانم انجام دهم؟ پرورش گوجه فرنگی در زمین پشت خانه؟ من هیچ کاری را بلد نیستم به جز فروش مبلمان. من یک متخصص کلاسیک ابله شما هستم.

- کلمه غیرممکن که بوده و هنوز هم وجود دارد، در فرهنگ لغت ما حذف شده است.

italyro.ir: تور ونیز: تور ونیز ارزان قیمت، تور ونیز ایتالیا

منبع: الی گشت
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15624

به "اینگوار کمپراد از کبریت فروشی تا امپراطوری IKEA" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینگوار کمپراد از کبریت فروشی تا امپراطوری IKEA"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید