صحنی بزرگ در شهر تاریخی بلقیس کشف شد

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، احمد نیک گفتار سرپرست هیأت هفتمین کاوش در شهر تاریخی بلقیس اسفراین این مطلب را در جلسه گزارش به همکار که در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار گردید بیان کرد . فصل هفتم کاوش های باستان شناسی در شهر تاریخی بلقیس اسفراین در دو بخش محدوده شارستان با تاکید بر تپه منار باهدف معین کردن کاربری وتکمیل فضا های کاوش شده در فصول گذشته و دیگری در بخش داخل ارگ با هدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضاهای مسکونی موجود در آن صورت گرفت .

صحنی بزرگ در شهر تاریخی بلقیس کشف شد

وی از مهمترین کشفیات شارستان در بخش معروف به تپه منار به صحنی بزرگ با رواق های پیرامونی با یک ورودی آجر فرش که ایوان آن مزین به گچبری های از نوع برهشته بوده اشاره نمود و گفت: که این گچبری در نوع خود از بی نظیرترن گچبرهای دوران اسلامی در دوره ایلخانان به شمار می رود. از کشفیات دیگر در تپه منار می توان به ادامه تالار ستوندار(شبستان مسجد) ویک سیستم آبرسانی (قنات) اشاره نمود. از مهمترین کشفیات در داخل ارگ می توان به یک حیاط مرکزی اشاره نمود که تمام درگاهی های منازل مسکونی که در فصل ششم بدست آمد به این فضا منتهی می گردد .

به گفته او ،در این حیاط یک سیستم آبرسانی شامل یک آب انبار با دیواری از جنس شفته آهک کشف شد که سطح دیوار مزین به اندود ساروج و کف آن آجر فرش است .

سرپرست هیأت هفتمین کاوش در شهر تاریخی بلقیس اسفراین اضافه کرد: این آب انبار علاوه برمنبع تامین آب ساکنین با توجه به قرارگرفتن در جهت جهت وزش باد و درگاهی ها منازل می توانسته به عنوان خنک کننده منازل هم کاربری داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه فصل اول کاوش در شهر بلقیس حدس به منظور معین حریم شهر تاریخی بلقیس بود توضیح داد که در سال 1388 مجموعه شهر بلقیس به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب شد و فصل دوم کاوش و حدس های باستانی نیز در همین سال در بخش ارگ و اطراف آن به انجام رسید.کاوش فصل سوم باستان شناختی در شهر بلقیس با هدف شناخت فضاها و کارکرد بناها در محدوده تپه منار و بخش هایی که فعالیت های ژئومغناطیس در آن اجرا شده بود صورت گرفت .کاوش فصل چهارم باستان شناختی در شهر بلقیس با دو هدف عمده پی کاوی دیوار شارستان و شناخت فضاها در محدوده ارگ بلقیس و شارستان با تاکید بر تپه منار با اهداف ذیل و در سه بخش به انجام رسید.

وی با بیان اینکه کاوش فصل پنجم باستان شناختی در شهر بلقیس با اهداف پی کاوی دیوار شارستان و شناخت فضاها در محدوده شارستان با تاکید بر تپه منار صورت گرفت خاطر نشان ساخت که فصل ششم کاوش های باستان شناحتی شهر تاریخی بلقیس نیز با هدف تاریخ گذاری و شناخت کاربری فضاها وتوسعه دامنه شناخت و آگاهی از ساختارداخلی ارگ انجام شد .

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16113

به "صحنی بزرگ در شهر تاریخی بلقیس کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صحنی بزرگ در شهر تاریخی بلقیس کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید