ضرر کرونا به موزه ها، یک رخداد کم سابقه!

به گزارش شیوا مارکت، درحالی که با خانه نشینی بخش زیادی از مردم جهان، کسب و کارها به ورطه ورشکستگی سقوط کرده اند و آژانس های هواپیمایی عملا بیکار شده اند، کمتر حوزه ای کاری باقی مانده است که از موج این حادثه دردناک بی نصیب باقی مانده باشد. طبق گفته های مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ضررکرونا به موزه های دولتی رقمی بین 50 تا 60 میلیارد تومان بوده است. این موضوع البته تنها به کشورمان ایران محدود نمی شود، بلکه بسیاری از کشورها نیز هم اکنون به علت فراگیری کرونا در شرایط ویژه به سر می برند. در این مطلب، مجله خبرنگاران این موضوع را بررسی می کند. با ما همراه باشید.

ضرر کرونا به موزه ها، یک رخداد کم سابقه!

چطور از میزان ضرر کرونا به موزه ها و مردم کم کنیم؟

واقعیت این است که کار چندان زیادی در این مدت برای موزه ها نمی توان کرد. طبق گفته های مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در طول عید معمولا افراد بسیاری از موزه های معروف دولتی مانند کاخ موزه های نیاوران، سعد آباد و گلستان بازدید به عمل می آوردند و هر روز را شاهد رکورد تازه ای در این زمینه بودیم اما امسال ضرر کرونا به موزه ها بسیار زیاد بوده و تعطیلی آن ها ضرر مالی زیادی را به موزه ها تحمیل کرده است.

اعداد و ارقام نشان از ضرر کرونا به موزه ها تا 60 میلیارد تومان دارد اما با این وجود، تمام ضررها هم مالی نیست. موزه های یکی از مهم ترین ارکان آموزش و یادآوری تاریخ، هنر و طبیعت به مردم هستند و تعطیلی آن ها چیزی نیست که بتوان آن را به سادگی جبران کرد. شاید به همین منظور جلوگیری از ضررهای بیشتری که کرونا برای موزه ها و مردم در پی داشت، مسئولان تصمیم گرفتند تا امکان بازدید مجازی از موزه ها را راه بیاندازند. طرحی که برطبق آمار، طی سیزده روز نخست ماه فروردین بیش از سی هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرد!

به منظور بازدید مجازی از موزه ملک اینجا را کلیک کنید.

کدام موزه ها در بازدید مجازی رکورد زدند؟

مسئولان درمورد بازدید مجازی از موزه ها گفته اند که دو راه برای سر زدن افاد به این موزه ها وجود دارد. اول اینکه برخی از موزه ها دارای امکان بازدید آنلاین هستند و با مراجعه به وب سایت های مخصوص هر کدام می توان خود را به طور کامل در موزه احساس کرد. از سوی دیگر، با همکاری موزه ها و وب سیات آپارات، گزارش کاملی از گشت و گذار در این وب سایت به صورت ویدیو از 13 موزه منتشر شده است. این اتفاق چنان مورد استقبال علاقمندان قرار کرفته که با وجود اتمام پخش زنده، این ویدیوها همچنان بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرند!

مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی، با علام اینکه این طرح هیچ درآمدی برای موزه ها ندارد، آمار بازدید از موزه های برتر در این طرح را چنین گفت: موزه ملی ایران که ده هزار بازدید آنلاین را ثبت کرده، رتبه نخست را به خود اختصاص داده استو همچنین کاخ موزه گلستان با هشت هزار بازدید، مجموعه کاخ نیاوران با بیش از شش هزار بازدید آنلاین و مجموعه کاخ سعدآباد با چهار هزار و پانصد بازدید آنلاین رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

با این که این کار درآمد مادی برای مجموعه موزه ها در پی نخواهد داشت اما باید این را درنظر گرفت که سرگرمی عامه مردم می تواند یک مسئولیت مهم در این زمان به حساب بیاید و علاوه بر آن، نمایش آنلاین موزه ها و جاذبه های مختلف دیگرانی را که تا به حال تجربه حضور در این اماکن فرهنگی و مهم را نداشته اند، تشویق کند تا پس از خاتمه موج بیماری کرونا، ماسک و دستکش ها را کنار بگذارند و راهی دیدار از موزه ها شوند!

شما در این زمینه چه فکر می کنید؟ آیا بازدید آنلاین موزه ها یک اقدام موثر و به موقع بود؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

tour-canada.ir: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان 99 را با ما تجربه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18986

به "ضرر کرونا به موزه ها، یک رخداد کم سابقه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرر کرونا به موزه ها، یک رخداد کم سابقه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید